Letecká záchranná služba: Od prvních misí po moderní záchranu

Domácí
26. 2. 2025 20:40

Letecká záchranná služba (LZS) funguje na území České republiky od roku 1987 a od té doby prošla mnoha změnami. Dnes pokrývá prakticky celé území státu, přičemž deset základen provozují soukromé firmy, armáda a policie. Jaká je její historie a jaké změny ji čekají v příštích letech?

- Letecká záchranná služba (LZS) funguje na území České republiky od roku 1987, vrtulníky letecké záchranky dnes pokrývají prakticky celé území státu, a to i díky tomu, že někdejší Československo patřilo ve střední a východní Evropě k průkopníkům tohoto druhu zdravotnické pomoci. Dnes v ČR funguje deset základen letecké záchranky, z nichž osm provozují soukromé firmy, jednu má na starosti armáda a jednu policie.

- Loni v létě vláda schválila koncepci, podle které by se od roku 2028 měla do LZS víc zapojit policie, která bude létat v Praze, Brně a Ostravě. Jedna základna podle koncepce zůstane armádní a na zbylé vypíše ministerstvo zdravotnictví veřejnou zakázku. Soukromníci budou provozovat sedm základen, proti dnešnímu stavu totiž jedno stanoviště letecké záchranky přibude, a to v Karlovarském kraji. Vláda dnes se vznikem LZS v tomto regionu souhlasila, letecká záchranka by měla v kraji fungovat od roku 2027.

- Po roce 2028 provoz LZS utlumí armáda, pro stanoviště v Praze, Plzni a Karlových Varech bude nicméně poskytovat posádku lékaře a zdravotnického záchranáře. Proti současnosti přibudou dvě stanoviště s nepřetržitým provozem v Jihlavě a Olomouci, pouze na denní zásahy budou vrtulníky vzlétat z Ústí nad Labem, Liberce a Karlových Varů.

- Nestarší základna s volacím znakem Kryštof 01 je od roku 1987 na pražském ruzyňském letišti, její provoz zabezpečuje policie. Do roku 2020 působil policejní vrtulník také z Brna, nyní odtud ale létá soukromý provozovatel. Armádní letci pak mají na starosti stanoviště letecké záchranky v Plzni, základnu mají na letišti v Líních. Do prosince 2000 armáda létala i z Českých Budějovic. O dalším utlumení provozu LZS armádou hovoří koncepce výstavby armády ČR do roku 2035 schválená v prosinci 2023 vládou.

- Současný model, kdy osm z deseti základen letecké záchranky provozují soukromé firmy, funguje od začátku roku 2021 na základě výběrového řízení, které v roce 2019 vypsalo ministerstvo zdravotnictví. Tendr pro roky 2021 až 2028 vyhrály společnosti DSA a Air Transport Europe (ATE), na provoz letecké záchranné služby mělo během osmi let jít 3,8 miliardy korun. DSA připadlo šest základen (Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Jihlava, Liberec a Ústí nad Labem), ATE pak dvě (Olomouc a Ostrava).

- V roce 2017 vláda sociálnědemokratického premiéra Bohuslava Sobotky zvažovala svěřit provoz letecké záchranné služby státnímu podniku, nakonec ale v roce 2019 kabinet Andreje Babiše (ANO) od tohoto záměru ustoupil. Důvodem byly vysoké počáteční náklady na technologie i potřeba 30 pilotů, které by nestihla vyškolit. Nakonec se vypsal tendr, v jehož rámci se mimo jiné snížil na polovinu počet základen provozovaných policií a armádou.

- Letecká záchranka přepravuje pacienty z místa nehody do nemocnice, ale i mezi zdravotnickými zařízeními. Jedno stanoviště LZS připadá v ČR na asi milion obyvatel, v Rakousku se složitějším terénem na 343.000 a v Polsku na 2,25 milionu lidí. Vrtulník vzlétá k pacientovi asi ve třech procentech nejzávažnějších případů.

- Vrtulníková Letecká záchranná služba v Československu nevznikla na jaře 1987 úplně na zelené louce, zdejší lékaři měli dlouholeté zkušenosti s přepravou pacientů mezi nemocnicemi, většinou s letouny L-200 Morava. Piloti vrtulníků zase od 60. let minulého století získávali zkušenosti se záchranou lidí, často z nepřístupného horského terénu. Úplně první přeprava nemocného helikoptérou se ovšem uskutečnila v srpnu 1956, kdy Mil Mi-4 dovezl zraněného z Terezína do vojenské nemocnice ve Střešovicích.

- O necelé čtyři roky později, v únoru 1960, například v Ostravě použili vrtulník stejného typu k přepravě horníků, zraněných při závalu, z nemocnice na mošnovské letiště, odkud pak pokračovali letadlem k léčení do Prahy. Z 60. let jsou pak zprávy o využití vrtulníků k letecké záchranné službě na východním Slovensku, helikoptéry pomáhaly i při povodních v roce 1965 a v září téhož roku jeden stroj Mi-4 posloužil k záchraně jugoslávské horolezkyně ve Vysokých Tatrách.

- Právě ve slovenských velehorách nalezly vrtulníky v průběhu 60. a 70. let velké uplatnění, většinou ale sloužily k dopravě záchranářů. Zatímco ve slovenských horách se v trochu improvizovaných podmínkách - vrtulníky někdy poskytovalo ministerstvo vnitra, jindy letecký podnik Slov-air - letecká záchranka zavedla, v českém prostředí se, tedy až na výjimky při vojenských akcích, vrtulníky pro zdravotnické potřeby prakticky nepoužívaly.

- Nový přístup se začal rýsovat v roce 1977, kdy federální ministerstvo vnitra (FMV) začalo pod vlivem zkušenosti ze zahraničí uvažovat o vzniku celostátní letecké záchranky. Dalšími impulzy se staly kongresy leteckých záchranek, které se v letech 1980 a 1985 konaly v Mnichově a Curychu. Zejména pak druhý z nich, jehož se účastnila i čs. delegace a pod jehož vlivem vznikla skupina specialistů z letectví, zdravotnictví a horské služby, která připravila koncepci a později řídila zavádění letecké záchranky v Československu.

- Na vzniku LZS se pak vedle ministerstva vnitra podílela i federální ministerstva zdravotnictví a dopravy, peníze poskytla i Česká státní pojišťovna. Původně se uvažovalo o pořízení moderních západních strojů, nakonec ale záchranka začala používat sovětské Mi-2, patřící do resortu ministerstva vnitra. První zkušební fáze trvala od dubna do května 1987, v druhé etapě od půlky července do konce září 1987 pak z Ruzyně létal vrtulník Slov-airu. Do běžného provozu byla základna LZS pro zásahy v Praze a středních Čechách uvedena 1. dubna 1988.

- Postupně vznikaly další stanice a před rozdělením společného státu jich bylo 18, z toho 11 na území ČR. Na začátku 90. let minulého století nevyhovující helikoptéry sovětské konstrukce nahradily modernější západní stroje, od roku 1992 pak začaly záchranku provozovat i soukromé společnosti. Dnes je v České republice deset stanic: v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Hradci Králové, Olomouci, Jihlavě, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem a Liberci (v roce 1994 zanikla základna v Havlíčkově Brodě).

Autor: ČTKFoto: Depositphotos, Chalabala

Další čtení

ilustrační foto

Vláda přijala nový centrální stavební zákon. Měl by zrychlit výstavbu

Domácí
16. 12. 2025
ilustrační foto

Vláda se shodla, že zmrazí platy politiků do roku 2030

Domácí
16. 12. 2025
ilustrační foto

V Praze už svítí Betlémské světlo. Lidé si mohou přijít zapálit vlastní svíčku

Domácí
16. 12. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOV