Letouny CASA C-295M používá české vojenské letectvo od roku 2010

Domácí
11. 1. 2025 07:23

Vizitka letounu CASA C-295 (před 15 lety, 11. ledna 2010, byl představen první stroj české armády):

Charakteristika: Hornoplošník poháněný dvěma turbovrtulovými motory, určený k přepravě vojáků a nákladu. Jeho výrobcem je španělská pobočka koncernu Airbus.

Historie: Stroj vznikl vylepšením letounu CASA CN-235, který poprvé vzlétl už v roce 1983. Proti svému předchůdci, vyvinutému ve španělsko-indonéské spolupráci, má C-295 prodloužený trup a výkonnější pohonné jednotky. Díky tomu unese o polovinu více nákladu než starší typ. Modernizovaný stroj, který v roce 2010 ve verzi C-295M dostalo české vojenské letectvo, se poprvé ocitl ve vzduchu v roce 1998. V roce 2012 pak továrna představila modernizovanou verzi C-295MW, která má zvýšený výkon, vylepšené motory a mírně odlišné konce křídel.

Rozměry a výkony (C-295MW): Délka 24,5 metru, výška 8,66 metru, rozpětí křídel 27,59 metru. Užitečné zatížení 9000 kg. Maximální cestovní rychlost 480 kilometrů za hodinu, dolet bez zatížení 5750 kilometrů, s nákladem 6000 kg zhruba 4000 kilometrů.

Kapacita: Kromě dvou pilotů může stroj ve verzi používané českou armádou přepravit 66 vojáků nebo výsadkářů (podle nesené výzbroje případně jen 46 výsadkářů), 46 cestujících v ekonomické verzi nebo 24 lehátek pro zraněné ve verzi MEDEVAC. Může též mít na palubě jednu jednotku intenzivní péče a 12 lehátek.

Uživatelé: Celkem bylo dosud v továrně v Seville vyrobeno na 230 strojů všech verzí. Prvním zákazníkem, který převzal letouny C-295, bylo v roce 2000 španělské vojenské letectvo. Nyní je mají ve výzbroji například Finsko, Portugalsko či Polsko, mimo státy NATO třeba Alžírsko, Argentina Brazílie, Egypt, Chile či Kazachstán. Vedle transportní verze existuje i typ C-295 Persuader určený pro námořní hlídkovou službu, který provozují ozbrojené síly Ománu, Chile, Portugalska, Bangladéše či Alžírska.

Ostatní:

- Česká armáda má nyní šest strojů, k původním čtyřem dodaným v roce 2010 přibyly o 11 let později dva kusy modernější verze C-295MW. Ty se na první pohled liší winglety na koncích křídel (winglet je pomocná plocha, většinou mířící nahoru, která mimo jiné snižuje odpor a tedy i spotřebu paliva). Původní čtveřice se dočkala modernizace avioniky na úroveň verze MW, ovšem bez úpravy křídel. Další modernizace celé flotily by měla být hotová do roku 2028.

- České vojenské dopravní letectvo provozuje (kromě vrtulníků) vedle strojů C-295 obou verzí ještě menší domácí letouny L-410 (podle dostupných údajů šest kusů, z toho dva pro letecké snímkování) a dvojici dálkových letadel Airbus A-319. Loi v říjnu byla podepsána smlouva na nákup dvou středních transportních letounů Embraer C-390 Millennium. První má letectvo dostat letos, druhý v roce 2027 nebo 2028.

- České letectvo se po letounech, které by nahradily dosluhující sovětské Antonovy An-26, začalo aktivně poohlížet v roce 2005 za vlády sociálnědemokratického premiéra Jiřího Paroubka. Uvažovalo se o americkém letounu C-130 Hercules, evropském Airbusu A-400M, letounu CASA C-295 či novějších antonovech z Ukrajiny. V červenci 2007, půl roku po nástupu vlády Mirka Topolánka (ODS), padlo rozhodnutí, že se neuskuteční tendr a armáda se pokusí získat stroje výměnou za nepotřebné bitevníky L-159.

- Topolánkova vláda, tehdy již v demisi, schválila pořízení čtyř letounů CASA v dubnu 2009 (jeden měl být získán výměnou za stroje L-159). Nákup za 3,5 miliardy korun byl mnohými odborníky i médii kritizován jako předražený. Spekulovalo se také o tom, že za pořízením letadel stál tlak vysoce postavených úředníků ministerstva, kteří prý španělské stroje prosadili proti vůli některých armádních představitelů. Obchod prověřovala Evropská komise, která ale v listopadu 2011 řízení zastavila.

- Smlouva o nákupu letadel byla podepsána v květnu 2009, první stroj přistál v Praze v lednu 2010, zbylé tři do konce téhož roku. Během roku 2011 ovšem letouny postihlo několik závad, kvůli kterým měly opakovaně zákaz létat. Potíže měly stroje také s nefunkčním systémem ochrany proti naváděným střelám. Výměnou za problémy armáda vyjednala prodloužení záruky o půl roku, během roku 2013 se jako kompenzace ze Španělska vrátily i dva bitevníky L-159. Dvojice modernějších strojů C-259MW, objednaných v roce 2019 a dodaných o dva roky později, přišla na 2,3 miliardy korun s DPH.

- V červnu 2012 se na veřejnost dostala informace o vyšetřování nákupu, když policie požádala o vydání exministryně obrany za KDU-ČSL Vlasty Parkanové, tehdejší místopředsedkyně Sněmovny. O imunitu přišla v červenci 2012 (vzápětí rezignovala na místo ve vedení dolní komory), obžaloba byla k soudu podána až po více než třech letech, v prosinci 2015. V září 2016 ještě Obvodní soud pro Prahu 6 vrátil kauzu k došetření, rozhodnutí ale zrušil městský soud. Obvodní soud pro Prahu 6 začal kauzu řešit v květnu 2017, v říjnu 2021 byla Parkanová definitivně osvobozena.

- Ministerstvo spravedlnosti se později Parkanové omluvilo za nezákonné stíhání a vyplatilo jí odškodné 1,6 milionu korun. Bývalá politička žádala dalších zhruba 8,5 milionu, žalobu ale soudy odmítly.

Autor: ČTKfoto: ČTK / Kalousek Rostislav

Další čtení

Asociace: Počet asistenčních zásahů kvůli hnízdům hmyzu se loni zdvojnásobil

Domácí
12. 7. 2025
ilustrační foto

Novináři se zastali Rychlíkové. Čelí nenávisti za odhalení Turka jako násilníka

Domácí
11. 7. 2025
ilustrační foto

S montéry se zlomilo rameno plošiny. Jeden zemřel, druhý je těžce zraněný

Domácí
11. 7. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ