V Česku budou moci vznikat od ledna rodinná zemědělská hospodářství. Prezident Petr Pavel ve čtvrtek podepsal novelu, jež stanoví zejména podmínky pro získání postavení rodinné farmy, zavádí evidenci a upravuje i jejich zánik.
Předloha zároveň zmírní kvalifikační požadavky na vůdce převozních lodí, což by mělo podle záměru přispět k zachování provozu přívozů jako veřejné služby.
Do dvou let od účinnosti novely o zemědělství by mohlo v Česku být podle odhadu autorů z řad poslanců kolem 2000 rodinných zemědělských hospodářství. Do budoucna by počet zemědělských subjektů s tímto postavením mohl podle nich i růst. "Záležet ovšem bude především na tom, jaké možnosti status rodinného zemědělství svým nositelům přinese," podotkli v důvodové zprávě.
Rodinné hospodářství může být značka
V některých státech mají rodinné farmy podle zdůvodnění například daňové výhody. Nynější novela stanoví, že výhradně osoby s přiznaným postavením rodinného zemědělského hospodářství by mohly používat toto označení v názvu, na svém výrobku, v reklamě nebo v popisu své činnosti. Chovatelům zvířat i řad členů rodinných farem by měla usnadnit práci novinka z veterinárního zákona, podle níž bude pro základní chovatelské zákroky stačit dvouletá praxe s chovem.
Postavení rodinného zemědělského hospodářství či člena takového hospodářství bude žadatelům udělovat podle předlohy Státní zemědělský intervenční fond. Rodinná farma bude muset být mikropodnikem, tedy zaměstnávat nejvýše deset pracovníků a nepřesáhnout roční obrat dva miliony eur (asi 53,2 milionu Kč). K podmínkám bude patřit ohraničení výměry obhospodařované půdy. Limit bude určovat nařízením vláda, podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) by měl být do 1000 hektarů.
Převozníci už nebudou muset mít kapitánský průkaz
Převozníci už nebudou muset mít k řízení převozní lodě na vymezené trase plné oprávnění k výkonu funkce vůdce plavidla. Postačí jim oprávnění k výkonu jakékoliv funkce člena posádky doplněné zúženým oprávněním k výkonu funkce vůdce plavidla. "V důsledku takto navržené změny nebude muset vůdce převozní lodi na vybraných trasách splňovat sadu náročných požadavků na odbornou způsobilost," stojí v důvodové zprávě.
Zmírnění kvalifikačních předpokladů pro převozníky navrhovala skupina poslanců v čele s Ivanem Adamcem (ODS) v samostatné novele o vnitrozemské plavbě. Podle vládních legislativců by ale i vzhledem k evropským předpisům nenaplnila své cíle. O principech aktuální úpravy se podle Adamce podrobně jednalo se zástupci Evropské komise.