Nealkoholické pivo si alespoň občas dopřeje 85 procent dospělých Čechů, pravidelně si ho dá 60 procent spotřebitelů. Častější konzumace nealko piv přitom už není dána pouze snahou omezovat konzumaci alkoholu, lidé zároveň oceňují jeho chuť, dávají si ho při posezení s přáteli, a jde také o oblíbené osvěžení během horkých letních dnů. Vyplývá to z průzkumu, který pro Český svaz pivovarů a sladoven provedla agentura Ipsos. Sběru dat se letos v červenci zúčastnilo 1050 respondentů ve věku 18 až 65 let.
Průzkum ukázal, že zodpovědná konzumace a zdravý životní styl sice pořád hrají roli při volbě nealkoholického piva namísto alkoholického, stále častěji ale lidé po nealko variantě sahají například kvůli osvěžení v horkých letních dnech. Uvedlo to 43 procent respondentů. "Důležitou roli hraje také při posezení s přáteli a během společenských událostí, jako jsou oslavy nebo koncerty. Češi už jsou zvyklí, že jde o naprosto běžnou alternativu k alkoholickým nápojům, pokud alkohol pít nemůžou nebo nechtějí," uvedl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Tomáš Slunečko.
Třetina lidí, která nealko pivo pije alespoň občas, si ho dá, když řídí, necelá třetina i při posezení s přáteli nebo doma. V pracovní době si dá nealko pivo 12,8 procenta dotazovaných, při sportu 8,4 procenta. Častou příležitostí ke konzumaci je i fyzická práce.
Zhruba pětina Čechů preferuje neochucené nealkoholické pivo, 62 procent pak volí ochucené varianty. Zbytek respondentů si vybírá podle aktuální chuti nebo variantu nápoje vůbec neřeší. Preference ochucených piv je nejvýraznější u žen a mladších spotřebitelů, vyplývá z průzkumu.
Nealkoholického piva a jeho ochucených variant loni pivovary uvařily 1,613 milionu hektolitrů. Meziroční nárůst činí 13,7 procenta, oproti roku 2019 vzrostl objem o více než polovinu. Na celkovém výstavu tuzemských pivovarů pro český trh se nealkoholické pivo loni podílelo zhruba z deseti procent, vyplývá z dat svazu. V roce 2019 přitom podíl na celkové domácí spotřebě činil 6,3 procenta a v roce 2013 šlo o 4,4 procenta.
Podle Slunečka zjištěná data potvrzují, že nealkoholická piva jsou nedílnou součástí české pivní kultury a pro pivovary se stávají stále důležitější součástí nabídky. Například z prodejů Plzeňského Prazdroje tvořilo loni nealkoholické pivo 12 procent, před 20 lety podíl činil jedno procento.
Odborníci varují, že nealkoholické pivo není nápoj bez alkoholu, za nealko pivo smí být v Česku, podobně jako ve zbytku Evropy, označován sladový nápoj s obsahem alkoholu menším než 0,5 procenta. Podle odborníků z Národní linky pro odvykání proto není absolutně vhodné pro děti ve vývoji, ani pro ty, kteří řeší problém se závislostí na alkoholu, protože může způsobit společně s typickou chutí piva takzvané bažení, které může vést k opětovnému vzniku závislosti na alkoholu.
Prvním nealkoholickým pivem v tuzemsku bylo podle svazu v sedmdesátých letech 20. století s názvem Pito - složené ze slov pivo a auto. Velmi nízkého množství alkoholu tehdy sládci dosáhli přerušením procesu kvašení v rané fázi. Stejnou metodu využívají sládci nejčastěji při výrobě nealkoholického piva dodnes, přestože existují i jiné, méně časté technologické postupy, například vakuová destilace nebo filtrace přes polopropustné membrány.
Rostoucí obliba nealko piva se loni promítla i do celkového výstavu piva. České pivovary loni pro český i zahraniční trh uvařily téměř 20,9 milionu hektolitrů piva, což je o 4,2 procenta více než v roce 2023.