Nová tramvaj pro Prahu zahájí v sobotu zkušební jízdy bez cestujících

Ekonomika
25. 4. 2025 23:57

Nová tramvaj pro Prahu Škoda 52T po nezbytných technických zkouškách a ověřovacích jízdách zahájí v sobotu zkušební provoz bez cestujících. Drážní úřad rozhodl, že v první fázi homologačních jízd musí tramvaj najezdit celkem 20.000 kilometrů, z toho první polovinu bez zátěže, druhou polovinu s různou zátěží. Následovat bude stejný počet kilometrů už s cestujícími.

Pražský dopravní podnik dnes v podvečer na síti X uvedl, že v sobotu mezi 09:00 a 11:00 má nová tramvaj jezdit mezi Karlovým náměstím a Pražským hradem přibližně po trase linek 22 a 23.

DPP i výrobce Škoda Group očekávají dokončení první fáze zkušebních jízd během letošního léta. "Poté bude následovat druhá fáze homologace vozidla, a to zkušební jízdy s cestujícími, kde Drážní úřad ČR stanovil nájezd dalších 20 tisíc kilometrů," uvedl dopravní podnik.

První souprava dorazila z výrobního závodu Škoda Group do hlavního města začátkem dubna, poté následovaly technické zkoušky či školení řidičů na nový typ vozu.

Škoda Group podepsala s pražským dopravním podnikem v prosinci 2023 kontrakt na dodávku až 200 tramvají za 16,6 miliardy korun. DPP se zavázal nakoupit 40 vozů, prvních 20 letos a dalších 20 do konce příštího roku. Loni v květnu začala v Plzni výroba, první vůz vyjel na zkušební trať ve výrobním areálu Škody v lednu a v dubnu dorazila do dílen dopravního podniku v pražské Hostivaři.

Nová tramvaj je nízkopodlažní pětičlánkový vůz, s širšími průchody mezi články, plně klimatizovaný, s moderním informačním systémem a antikolizním systémem. Ten bude sledovat prostor před tramvají a upozorní řidiče na případnou překážku v cestě. Pokud řidič do určitého okamžiku na informaci systému nezareaguje, systém tramvaj automaticky zastaví.

Kapacita vozu o délce 32 metrů a šířce 2,5 metru je 243 lidí, z toho je 173 míst k stání. Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T je kapacita nových vozů větší o téměř 16 procent. Nejvyšší provozní rychlost je 70 kilometrů za hodinu. Konstrukce vozu je na míru vytvořená pro Prahu, a proto umožní průjezdy i úzkými a zahnutými profily tratě. Cena jedné tramvaje je téměř 90 milionů korun.

Praha v současné době staví nebo chystá tratě do Malešic, na Strahov, do Nových Dvorů, na Žižkov, v okolí Národního muzea a na dalších místech, nové tramvaje proto podle zástupců města potřebuje. Aktuálně má DPP přes 800 tramvají a 147 kilometrů tramvajových tratí.

Nových typů tramvají se Praha dočká po téměř 20 letech.

Autor: ČTKfoto: ČTK / Chaloupka Miroslav

Další čtení

ilustrační foto

Lidé draží kartičky, Lego, pušky, hodinky. I Čtyřlístek a Jágra. To se prodává

Ekonomika
18. 8. 2025

Aerolinky Air Canada upustily od obnovení letů, zaměstnanci dál stávkují

Ekonomika
17. 8. 2025

Na Slovensku kvůli nové dani klesl podle analýzy prodej slazených nápojů

Ekonomika
14. 8. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ