Škoda Group ve spolupráci s Českými drahami (ČD) a Moravskoslezským krajem představila dnes na veletrhu TRAKO v polském Gdaňsku novou generaci bateriových vlaků RegioPanter (BEMU). Šlo o první veřejnou prezentaci těchto nejmodernějších bateriových vlaků na mezinárodní úrovni, řekl dnes ČTK mluvčí plzeňské strojírenské skupiny Jan Švehla. Škoda Group nyní vyrábí 15 vlaků BEMU nové generace pro České dráhy a jejich provoz v Moravskoslezském kraji, vyjedou počátkem roku 2027.
Vlaky BEMU kombinují elektrický a bateriový pohon. Při jízdě se průběžně dobíjejí z trolejí a v úsecích bez trakce využívají energii z baterií s dojezdem 80 kilometrů. Maximální rychlost je 160 kilometrů za hodinu při jízdě pod trolejí a 120 kilometrů za hodinu v čistě bateriovém režimu. Díky rekuperaci energie při brzdění se baterie dobíjejí i mimo elektrifikované úseky, uvedl mluvčí.
"Bateriové jednotky RegioPanter jsou čistým a efektivním řešením pro regionální dopravu, které je rychle dostupné bez čekání na rozsáhlé investice do infrastruktury. Díky akutrolejové koncepci, která kombinuje průběžné nabíjení pod trolejí a provoz na baterie mimo elektrifikované úseky, přináší dopravcům nižší provozní náklady a cestujícím rychlejší pohodlné spojení bez přestupů," řekl generální ředitel Škody Group Petr Novotný. Podle něj má produkt silný exportní potenciál pro řadu regionů zejména ve střední a východní Evropě.
Podle generálního ředitele ČD Michala Krapince dráhy už skoro rok provozují ve zkušebním provozu čtyři jednotky Škoda RegioPanter s bateriemi. "Za tu dobu ujely půl milionu kilometrů v kombinovaném provozu, pod trolejí i na baterie. To je důkaz, že tato technologie je budoucností regionální dopravy. Na lince z Ostravy do Veřovic díky novým vlakům sledujeme až dvacetiprocentní nárůst zájmu cestujících," uvedl. Podle Krapince se dnes představený typ vlaku brzy rozšíří na celý Moravskoslezský kraj.
Podle Švehly uvažuje o využití kombinovaného pohonu řada zemí. "S cílem rychle posílit roli bezemisní železniční dopravy coby efektivní páteře dopravní obslužnosti. Právě v regionech s rozsáhlou sítí jen částečně elektrizovaných tratí představují bateriové jednotky rychlé a efektivní řešení," uvedl. Škoda Group už ve 30. letech 20. století vyráběla akumulátorové lokomotivy, od roku 2015 jezdí v Turecku její tramvaje s bateriovým pohonem a vyrábí také trolejbusy, které kombinují napájení z trolejí s bateriemi.
"První čtyři dvouvozové BEMU soupravy, na které nová generace navazuje, byly nasazeny v Moravskoslezském kraji v prosinci 2024," uvedl Švehla. Za deset měsíců najely dohromady přes 500.000 kilometrů, přičemž téměř polovinu na baterie. "Nasazení BEMU jednotek znamená roční úsporu nejméně 200.000 litrů nafty a přibližně 500 tun emisí CO2," řekl.
Náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta letos v lednu ČTK řekl, že bateriové vlaky jsou dražší než elektrické. Tratě, kde je velká intenzita provozu, se podle něj vyplatí draze elektrifikovat, ale na řadě vedlejších linií to nedává smysl vzhledem k počtu vlaků, které tam jezdí. "A pro ně je ideální bateriový vlak," řekl. Objednat je chce dalších devět až deset krajů, na Plzeňsku by měly jezdit od roku 2028.