Pracovní boty ze Strážnice obouvají hasiči v řadě zemí i mimo Evropu

Domácí
23. 2. 2025 12:00
Jihomoravský Podnikatel roku 2024, zakladatel strážnické firmy i značky VM Footwear Vítězslav Macháček, 12. února 2025, Strážnice, Hodonínsko.
Jihomoravský Podnikatel roku 2024, zakladatel strážnické firmy i značky VM Footwear Vítězslav Macháček, 12. února 2025, Strážnice, Hodonínsko.

Boty navržené firmou VM Footwear ze Strážnice na Hodonínsku obouvají hasiči v desítkách zemí světa. Stejně tak policisté, vojáci, řemeslníci či zaměstnanci řady továren v Evropě i mimo ni. Firmu, která se specializuje na výrobu pracovní obuvi, založil Vítězslav Macháček v roce 2003. Tržby společnosti rostou každoročně mezi deseti až 15 procenty, loni dosáhly 450 milionů korun. Tento trend chce Macháček udržet i do budoucna a stále hledá příležitost na nových trzích. Řekl to v rozhovoru pro ČTK.

Díky úspěšné cestě se stal čerstvě i EY Podnikatelem roku na jižní Moravě. První setkání s výrobou obuvi zažil po střední škole. "V 19 letech jsem se oženil a potřeboval peníze. U Strážnice otevřeli továrnu na výrobu bot, tak jsem se tam nechal zaměstnat. Začínal jsem jako dělník, ale jelikož jsem potřeboval víc peněz, dělal jsem přesčasy, bral práci i za kolegy a za tři roky jsem vyzkoušel prakticky všechny operace ve výrobním procesu. Dostal jsem se až na manažerské pozice a od roku 1995 jsem jezdil hlídat výroby do spolupracujících továren. Následně jsem rozjížděl výrobu na Slovensku, na Ukrajině, v Indii a de facto je tam učil dělat boty od nuly. Bohužel, v letech 1998 a 1999 se výroba obuvi v Česku zhroutila a téměř celá se přestěhovala do jihovýchodní Asie. Skončil jsem bez práce a vystřídal do roku 2002 asi 12 zaměstnání," vzpomněl Macháček na přelom tisíciletí.

Tehdy měl díky obchodním cestám kontakty a přátele po celém světě a ti ho motivovali, aby rozjel svůj byznys. Založil tak současnou firmu. "Chtěl jsem dělat jiné boty a v jiné kvalitě, než se tu v té době prodávaly. Objel jsem veletrhy v Číně a Indii a zjistil, že tam mají nové technologie i materiály a vyrábí tam celý svět. Řekl jsem si, že to risknu a zkusím boty znovu. Navrhl jsem tři vzory, našel výrobce a přivezl první kontejner plný pracovních bot pod vlastní značkou VM. Na tu dobu byly skvělé a nadčasové," řekl Macháček.

Na počátku mu distributoři ale řekli, že tak drahé, ač kvalitní boty, nikdo nekoupí. Proto se je pokusil prodat sám v menších a středních firmách. "Za tři měsíce jsem prodal celý kontejner. O tři roky později jsem tyto koncové firmy "rozdal" potenciálním distributorům a ti začali moji obuv nabízet dál i do jiných firem sami," vysvětlil Macháček. V současné době s ním spolupracuje 1000 distributorů ve 39 zemích světa. Žádný z nich nemá vyšší podíl na celkových tržbách než 1,5 procenta.

Od začátku byl Macháček také rozhodnutý, že nebude vyrábět v Česku. Ve Strážnici má distribuční centrum, zaměstnává 30 lidí včetně šesti externích obchodních zástupců. "Češi moc nechtějí pracovat rukama. Částečně bychom sice v Česku vyrábět mohli, ale dokud vyrobíme v Asii stejně kvalitní obuv v ceně komponentů dostupných v Evropě, nedává to zatím ekonomický smysl. Vyrábíme ve 12 továrnách v Číně, Indii a Bangladéši," zmínil Macháček.

Na západoevropské trhy, na něž si původně netroufal, se dostal tak, že se mu postupně podařilo získat licence na patentované komponenty a vhodně je na botách zkombinoval. Nejprve se jednalo o BOA Fit System, který sestává z ocelového lanka, nylonových vodičů a mechanického navijáku a nahrazuje tradiční tkaničky. Druhým licenčním výrobkem jsou podešve Michelin, které jsou vybaveny kombinací speciálně upravených pryžových směsí. Macháček navrhl design podešve a s odborníky z Michelinu je nechal vyrobit. Nejnáročnější bylo získat licenci na voděodolnou a zároveň prodyšnou termoizolační membránu Gore-Tex. "Trvalo pět let, než jsme se dohodli," řekl Macháček. Když měl v botách všechny tři prvky, rozhodl se v roce 2016 poprvé vykročit i na západoevropský trh. "Snažíme se uspokojit poptávku po speciální pracovní a bezpečnostní obuvi, i když konkurence je obrovská. Ale daří se nám vstupovat na nové trhy a získávat nové zákazníky," poznamenal Macháček.

Dnes má v portfoliu zhruba 300 vzorů bot, které normy pro daná odvětví a prostředí v mnoha parametrech významně převyšují. Loni prodal téměř 700.000 párů. A přemýšlí, do kterého segmentu ještě vstoupit. "Chybí nám potravinářský a celý zdravotnický segment. Do něj chceme jít," řekl Macháček. Naopak očekává pokles výroby automobilového průmyslu, a tedy i poptávky z něj.

Výzvou je pro něj čínský trh. "Prodat v Číně botu, která se tam vyrábí podle českého designu s evropskými komponenty, to jen tak někdo neumí," dodal Macháček.

Autor: ČTKFoto: ČTK, Šálek Václav

Další čtení

Sháníte nový mobil? Jak rozpoznat skvělou cenu od nevýhodného nákupu

Domácí
17. 11. 2025

Nová liberecká náplavka budí rozporuplné reakce. Stála 155 milionů

Domácí
17. 11. 2025
Studentka v ateliéru animované tvorby na Univerzitě Tomáše Bati

Zájem o studium animované tvorby na zlínské univerzitě v posledních letech roste

Domácí
17. 11. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ