Jednou z nejsmělejších krádeží uměleckých děl ve Francii se podle policie a historiků umění stalo zcizení obrazu Imprese, východ slunce z dílny francouzského malíře Clauda Moneta. Toto dílo, které dalo název celému uměleckému směru, bylo před 40 lety, 27. října 1985, ukradeno z pařížského muzea Marmottan spolu s dalšími obrazy Moneta, Augusta Renoira a dalších umělců. Po pětiletém pátrání byla Imprese i další obrazy nalezeny v jedné vile na jihu Korsiky.
Loupeže se podle informací listu The New York Times z té doby účastnilo nejméně pět ozbrojených mužů. Do muzea Marmottan vnikli krátce po otevření muzea, po deaktivaci bezpečnostního systému na dobu návštěv. Ozbrojení muži přepadli několik ranních návštěvníků muzea a jednoho strážného drželi v šachu zbraní. Další zloději sundali obrazy ze stěn a rozbili skleněnou vitrínu, ve které byla uložena další díla. Zloději podle očitých svědků pracovali rychle, což vyvolalo dojem, že věděli, co hledají.
Podle listu The New York Times ukradli devět významných impresionistických obrazů, včetně Renoirova obrazu Koupající se dívka. Ozbrojenci pak dle očitých svědků umístili mistrovská díla do kufru šedého auta, zaparkovaného před muzeem, a uprchli. Loupež začala v 10:15 pařížského času, trvala asi pět minut. Hodnota ukradených děl činila podle médií přibližně 20 milionů dolarů.
Obraz Imprese, východ slunce zachycuje ranní scénu v přístavu Le Havre, Monetově rodišti. Od tehdy běžných stylů romantismu a realismu se toto dílo na první pohled lišilo tím, že působí nedokončeně, jako skica. Na plátně jsou tři čluny s veslaři na zčeřené vodě, v pozadí jsou nezřetelně znát stěžně lodí a kouřící komíny. Téměř ve středu obrazu je oranžově zářící sluneční kotouč. Monet obraz namaloval z Grandhotelu de l’Amirauté.
Monet tímto obrazem při prvním vystavení vyvolal skandál a zapsal se do dějin počátků moderního umění. Dílo o rozměrech 50 x 65 centimetrů malíř představil na výstavě v Paříži na jaře 1874. Mezi recenzemi vynikl rozsáhlý článek pod názvem Výstava impresionistů, který napsal Louis Leroy, přičemž impresionismus zprvu používal jako posměšný či ironický výraz. Na této vůbec první výstavě pozdějších impresionistů Monetovo dílo koupil Ernest Hoschedé, Monetův přítel a sběratel umění. V roce 1957 obraz koupilo muzeum Marmottan. Po krádeži v roce 1985 byl obraz po pěti letech získán zpět a od následujícího roku opět vystavován.










