Ředitelé ZŠ i SŠ ve školním roce 2022/2023 řešili zejména záškoláctví a kouření

Domácí
24. 12. 2024 10:35

Ředitelé středních škol ve školním roce 2022/2023 řešili v chování žáků zejména záškoláctví a kouření, stejně jako v tom předchozím. Meziročně stoupl zaznamenaný počet případů agrese, verbální agrese vůči učitelům, násilí či užívaní návykových látek. Vyplývá to z výroční zprávy České školní inspekce. Problémy se záškoláctvím a kouřením se zabývali i ředitelé základních škol, častěji než dříve násilím, kyberšikanou či krádežemi. Inspektoři upozornili, že vyšší podíl škol, které u svých žáků odhalují rizikové chování, nemusí nutně znamenat nárůst počtu případů, ale větší schopnost škol jevy odhalit a řešit.

Záškoláctví řešilo ve školním roce 2022/2023 téměř 60 procent středních škol, které inspekce navštívila, podobně jako ve školním roce 2018/2019. Údaje o rizikovém chování žáků zjišťuje inspekce ve školách vždy za uzavřený předcházející školní rok. Více než polovina škol zaznamenala v roce 2022/2023 u žáků i kouření. Podle odborníků i učitelů a ředitelů je možné kvalitní vzdělávání poskytovat v bezpečném a vstřícném prostředí, k němuž podle inspekce pomáhá řešení problémů i prevence.

Ze základních škol, které inspekce navštívila, ve školním roce 2022/2023 zaznamenalo kouření 50,2 procenta škol, zatímco v roce 2021/2022 se jednalo o 41,1 procenta škol. Zhruba polovina navštívených základních škol se podle aktuální výroční zprávy potýkala i se záškoláctvím. Vzrostl i podíl ZŠ, které zaznamenaly agresi a násilí, kyberšikanu, krádeže či verbální agresi vůči učiteli.

Mírný nárůst rizikového chování dětí zaznamenaly i mateřské školy. Asi desetina se potýkala s výskytem agrese a násilí a nevhodným verbálním chováním vůči učiteli. Vzhledem ke zvyšujícímu počtu závislostí, psychických problémů či například agresivního chování a komunikace u mladších dětí je podle inspekce nutné, aby se školy systematicky zaměřily na prevenci, osvětu pedagogů i rodičů.

Jedním z důležitých faktorů, který ovlivňuje školní úspěšnost žáků, je podle inspekce množství zameškaných hodin. Průměrná absence žáků ZŠ byla ve školním roce 2022/2023 vysoká a činila 117 hodin na žáka. To představuje u žáků prvního stupně zhruba pět týdnů, u těch na druhém stupni skoro čtyři týdny nepřítomnosti ve výuce. Z celkového počtu absencí činila ta neomluvená, podobně jako v předchozím školním roce, v průměru jednu hodinu na žáka. Podíl žáků s neomluvenými hodinami je 3,4 procenta.

Vysoká absence je podle inspekce problém i ve středních školách. Počty zameškaných hodin jsou dlouhodobě vysoké, v průměru se jedná o 136 zameškaných hodin na žáka za školní rok. To představuje asi 4,5 týdne nepřítomnosti ve výuce. Vysoké jsou i počty neomluvených hodin středoškoláků, v průměru se jedná o 3,6 neomluvené hodiny na žáka. Podíl žáků s neomluvenou absencí ze všech žáků z navštívených středních škol se proti předchozímu školnímu roku zvýšil z osmi na 11 procent, uvedla inspekce.

Autor: ČTKFoto: Depositphotos, Anthonycz

Další čtení

Sháníte nový mobil? Jak rozpoznat skvělou cenu od nevýhodného nákupu

Domácí
17. 11. 2025

Nová liberecká náplavka budí rozporuplné reakce. Stála 155 milionů

Domácí
17. 11. 2025
Studentka v ateliéru animované tvorby na Univerzitě Tomáše Bati

Zájem o studium animované tvorby na zlínské univerzitě v posledních letech roste

Domácí
17. 11. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ