Firma Foodora plánuje v Thámově ulici a okolí v pražském Karlíně testovat autonomní vozítka pro rozvoz jídla. Potvrdil to Martin Šalek, mluvčí Prahy 8, jejíž dopravní komise záměr firmy projednala a zaujala k němu souhlasné stanovisko.
Mediální zástupkyně Foodory Marie Cicvárek k tomu uvedla, že společnost na přípravě robota pracuje, termín nasazení zatím nesdělila. "Jsme teprve na začátku jednání s některými obcemi, se kterými společně zjišťujeme, jak by nové technologie mohly přispět k rozvoji moderního a udržitelného městského prostředí," uvedla mluvčí Cicvárek. Dodala, že podobně firma postupuje i v dalších zemích, kde působí, například ve Švédsku či Norsku. "Na rozvoji robota se intenzivně pracuje," sdělila.
Roboti jsou podle zákona chodci
Z pohledu zákona jsou roboti podle Šalka vedeni jako chodci, takže nepotřebují žádné zvláštní povolení. Firma se přesto před zahájením testovacího provozu obrátila na komisi rady městské části s žádostí o projednání a doporučení záměru, které obdržela.
"Vozítka už jezdí úspěšně v řadě velkých měst po celém světě. Senzory a kamery rozpoznají lidi, kola, kočárky, invalidní vozíky. Robot se chová ohleduplně," uvedl radní pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09).
Robot v nouzi volá operátora, vyhne se i psům
Pokud robot narazí na nejasnou situaci, ihned podle informací městské části kontaktuje vzdáleného operátora. Využívat bude jen předem určené přechody a chodníky. Vozíky na elektrický pohon budou podle Šalka jezdit v průměru rychlostí tři až čtyři kilometry za hodinu, maximální rychlost mají osm kilometrů v hodině.
Vybaveny jsou 12 kamerami, ultrazvukovými senzory a radarem, který zajišťuje přehled v celém okolí robota. Při kontaktu s chodci, psy či auty zastaví nebo zpomalí. Jsou schopné překonat obrubníky a menší schody.