Tramvaj, Mittal a ostravská megalopole
20.04.2008 12:00
Ostrava prožila hektický počátek dubna. Nejprve "ocelové srdce republiky“ demonstrovalo proti Lakšmímu Mittalovi, jehož železárny dusí město. Pár dní poté si srážka tramvají vyžádala tři mrtvé a desítky zraněných a následně v Ostravě havaroval kamion s vodíkem a hrozil výbuch, který by srovnal se zemí blízké panelové domy. U všech popisovaných událostí "asistoval“ i dvaapadesátiletý ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD).
Na jedno město to bylo v několika dnech až moc událostí. Demonstrací proti železárnám ArcelorMittal (AMO) jste se zúčastnil, ale veřejně jste k davu nepromluvil. Proč?
Organizátoři mě nevyzvali. Ale mojí úlohou není, abych se bil v prsa a veřejně říkal, že Mittalovi zavřu továrnu, to politik vykřikuje maximálně na předvolebním mítinku. Samospráva má jiné nástroje, jak donutit Mittala snížit produkované emise.
Jaké nástroje?
Zákony nám takové možnosti dávají a my se jen musíme pokusit přimět AMO, aby emise snížil na takovou míru, aby se Ostrava nedusila. Buď to Mittal udělá, nebo bude muset továrnu zavřít.
Odboráři z hutě ale varují, že pak přijde o práci osm tisíc lidí. Kam půjdou?
Když fabriku zavřeme, nestane se nic. Tento region už je ekonomicky velmi silný a bude ještě silnější. Po lidech, kteří odejdou z hutě a budou chtít dále pracovat, se jen zapráší.
Kdy tedy politikové donutí Mittala, aby emise skutečně snížil? Za deset či patnáct let?
Ne, to je otázka několika málo let. Od jejich rozhodnutí, že emise sníží, můžeme očekávat první výsledky do dvou let.
Proč majitelům AMO příliš nevadí, že obyvatelům Ostravy už několik let zkracují život?
Nevím přesně, jak nás Indové vnímají, ale možná si říkají, že když zažili euroamerickou agresi a havárii v indickém Bhópálu (v roce 1984 při havárii v chemické továrně americké firmy Union Carbide v Bhópálu zemřelo asi 8000 lidí, pozn. red.), není nutno mít k Evropanům žádný soucit. Mittal není matka Tereza. A když má někdo čistý zisk 10 miliard korun ročně jako AMO v Ostravě, tak má fabrika i obrovské možnosti lobbovat. Nedělejme si iluze, že to nedělá. Proto v této souvislosti musíme mluvit o vyspělosti samosprávy a demokracie, jestli je vůbec odolná proti korupci.
A jsou politikové na Ostravsku proti korupci odolní?
Mittal půjde tak daleko, jak mu dovolíme. A jestliže ho nepřinutíme emise snížit, tak to bude slabost nás všech, kdo na Ostravsku žijeme.
Vyjma snad těch pěti set lidí, kteří 7. dubna proti AMO demonstrovali na náměstí. Proč myslíte, že jich nepřišlo více?
Komunisti nás naučili, že za nás vždycky všechno někdo vyřeší, nesměli jsme se o nic starat. Ve Francii by na podobnou demonstraci přišla půlka města.
Oceláři byli před demonstrací překvapivě vstřícní k médiím i politikům. Mittal asi čekal větší účast, ne?
Kdyby přišlo padesát tisíc lidí, určitě by se dnes politikům s fabrikou jednalo lépe. Občanský tlak je důležitý.
Celý rozhovor přináší nové vydání časopisu Týden.
***
Petr Kajnar (52)
Vystudoval VUT v Brně, obor technická kybernetika. Signatář Charty 77, jeden ze zakladatelů Občanského fóra v Ostravě. Poté pracoval jako zástupce ředitele Ostravských vodáren a kanalizací. V letech 2002-2006 náměstek primátora Aleše Zedníka (ČSSD) v koalici socialistů s KSČM a lidovci. Od roku 2006 primátorem města v koalici s ODS. Ženatý, má čtyři děti.
Foto: Drahoslav Ramík
Diskuse
Diskuze u článků starších půl roku z důvodu neaktuálnosti již nezobrazujeme. Vaše redakce.