Názor ze Slovenska
Politici udělali chybu, když nepotrestali komunisty

27.10.2019 15:12

Za chybu generace politiků, kteří nastoupili v Československu k moci po takzvané sametové revoluci, označil někdejší slovenský disident Ján Budaj nepotrestání zločinců komunistického režimu.

Zpět na článek

Nejdiskutovanější názory

  • Lubomír Racek (7 hlasů) 27.10.2019 17:01

    Tak komunisty nebo zločince z dob komunistického režimu?Já bych bral...

  • František Mach (6 hlasů) 27.10.2019 16:49

    Tak toto je dosti sporné tvrzení, komunisté ti vedoucí byli jen...

  • Vlastimil Styblo (5 hlasů) 28.10.2019 05:37

    Hrubě se mýlíte. Za žádný knedlík navíc se nepráskalo, práskalo se...

  • Karel Nakobyl (4 hlasy) 28.10.2019 15:28

    V prvé řadě se měli potrestat lháři a podvodníci , kteří lidem říkali...

  • jadoles nepojedu (4 hlasy) 28.10.2019 13:24

    Já měl kroj skautský,ale spolužákům jsem pionýra odpustil.Na srazy...

Vložte nový příspěvek

Pro přidání vlastního názoru musíte být přihlášen.

Přihlášení | Registrace

Diskuzní příspěvky

Dnes je strašně důležité potrestat bolševiky, to může ze sebe vyzvracet jenom úplnej magor. Není spíš potřeba potrestat ty domo lumpy, co rozkradli za posledních 30 let přes 2 biliony Kč ?

0 hlasů

Livia Klausová
Narodila se 10. listopadu 1943 v Bratislavě v rodině učitelky a právníka, jako jedna z pěti dětí.[1] Její otec Štefan Miština pracoval od ledna 1940 jako vedoucí cenzurního oddělení fašistické tajné policie Ústředny státní bezpečnosti v Bratislavě.[4] Osobně se podílel na perzekuci slovenských Židů.[5] V roce 1966 vystudovala obchodní fakultu Vysoké školy ekonomické v Praze, obor zahraniční obchod. V témže roce získala i diplom na Université Internationale de Sciences Comparées v Lucemburku.

0 hlasů

No oni hlavně dělají chybu, že netrestají současné politiky a ministry, kteří kradou, jak zjednaný, nestačí jim jejich nehorázně nestydaté platy, musejí ještě krást a vraždit. Teda aspoň na Slovensku.

4 hlasy

V prvé řadě se měli potrestat lháři a podvodníci , kteří lidem říkali naprosté nesmysly - viz Havel při návštěvě v Moskvě v únoru 90 - "Nehodláme se vracet ke kapitalismu a fabriky vracet původním majitelům" a pak také potrestána největší zločinecká organizace podvodníků,vyděračů a pedofilů - církev.

4 hlasy

tak tak.cirkeff /jidish/ judaica i s opci.ta potrebuje VYKOPAT do zidostana.i buresem&spol.zaslibena zeme vola.

0 hlasů

Ten článek je žvást jako z Radia Svobodná Evropa
DISIDENT Ján Budaj nedostal od Soroza výplatu, tak se připomíná. Ubožák vlezlej.

2 hlasy

Je lepší neudělat nic,než někomu ukřivdit.Vstali by noví bojovníci.Revoluce byla sametová.Alespoň nemáme ruce od krve.

2 hlasy

vždyť většina polistopadových politiků byly komunisti nebo jejich rodiče byli zasloužilí straníci,stačí se jen podívat ,vy osli,jak by jste chtšli potrestat v bývalé čssr 1,5 milionů straníků

2 hlasy

A já když se knim na Borech, kde jsem seděl se starým Dienstbierem hlásil, tak mi řekli, že mají stop stav a žádný nový členy ani kandidáty nepřibíraj, že iž mají oslů dost,

2 hlasy

Soudě dle Vašich příspěvků mají pravdu. 😂

0 hlasů

Za komoušů většina z vás žila v lágru, za knedlík navíc jste byli ochotni prásknout souseda a věrně sloužit zvrácenému systému. Byl to nevolnický a napůl otrokářský systém, všichni patřili státu. Dnes vás nikdo nenutí pracovat pro ty zlé a nenasytné kapitalisty, řemeslníků je málo. Každý může odejít na volnou nohu a udělat se sám pro sebe. To ovšem vyžaduje odvahu a mozek v hlavě. Obojí bohužel většina postrádá...

4 hlasy

Hrubě se mýlíte. Za žádný knedlík navíc se nepráskalo, práskalo se pro pocit nějaké moci. Jinak abych vás uvedl do obrazu: zeptejte se současných poldů, jak se práská ještě dnes a co se práská. My jsme takový národ.

5 hlasů

vy jste takovy narod pronarod.uz prinejmensim od jidase.az po dnesniho praskace v SATLAVE,soudruha michaela cohena.neumetel,na trumpa nema a bruci-bridil.cha,cha,cha!shalom,ajnstajn.

0 hlasů

To je vlastnost lidská.Nikoli národní.Nebo vy se máte za práskače?

3 hlasy

Práskači už nejsou. Dneska jsou i-reportéři.

0 hlasů

presne, komunisti jako dlouhy, tosovsky, pithart a dalsi havlovo kamosi rychle prevlekli kabaty a zacli skodit :-)))))

3 hlasy

Jasně, oni převlekli kabáty a všecko oni, co? Ale že všichni věděli, že to jsou komouši a volili je, to už nic, že? My jsme si škodili vždycky sami, luxusně a nikdy jsme k tomu nepotřebovali cizí vojska.

4 hlasy

tak tak.souhlas.

1 hlas

Tak komunisty nebo zločince z dob komunistického režimu?Já bych bral to druhé,protože to je vždy jen o lidech a ne o režimech.

7 hlasů

Tak toto je dosti sporné tvrzení, komunisté ti vedoucí byli jen figurky Moskvy a ostatní většinou toho jen využili či jinak se zapojili. Na druhou stranu to co dokázali po válce za 40 let je taky obdivuhodné, porovnám-li to s tou dnešní tak zvanou demokratickou společnosti, tak je třeby před nimi smeknout, postavili stovky tisíc bytů a lidé měli kde bydlet za slušné peníze a to i v Praze, nebo naše země byla plně soběstačná v potravinách, neměli jsme Francouzké sýry, ale měli jsme domácí sýry a to ve vysoké kvalitě s porovnáním co dnes je v obchodech za humus. Ano bylo toho hodně zanedbané a mezi lidské vztahy byli narušené, ale v podstatě vše patřilo nám i když o tom co se dělo rozhodovala hrstka Moskevských loutek. Nová doba zlikvidovala vše co bylo dobré a nahradila to korupcí a zlodějnami a říká tomu podnikání, ale to není podnikání. Takže bychom vlastně měli některé komunisty i pochválit a některé obvinit a byl bych velmi opatrný. Nová doba vytvořila velké množství lumpů a nikdo je neobviňuje a nesoudí stejně jako ty komunisty a tak je tu otázka PROČ se to děje a kdo je za to odpovědný ? Ne vše bylo špatné a mnohé bylo dobré a to taky stvořili komunisté. Souhlasím s tím, že se měla KSČ odpovídat jako politická síla a měla by být zakázána, ale třeba taková ODS napáchala obrovské škody a ve jménu spravedlnosti by se měla taky zodpovídat.

6 hlasů

Každý komunista byl figurka Moskvy, protože jen z Moskvy chodily pokyny co si má každý komunista myslet a to podle aktuální situace. Každý komunista byl a je vlastizrádce, protože každý pracoval pro Svaz světových socialistických republik, který chtěli komunisté násilím stvořit.
Všecko, na co sáhli, to domastili. Nejhorší je ale po nich morálka už beztak zparchantělého národa.
Ten z 85% s komunisty kolaboroval, takže těžko lze požadovat, aby byl bolševik trestán. Tolik kriminálů nemáme a kdo by dělal?

1 hlas

Jste parchant?Za to ale národ nemůže.Lidi jsou vždy na vině.V Česku,Německu,kdekoliv.Národ ne.A sebeponižování nám fakt nepomůže.Možná nejsme zrovna rovní,nicméně na tak malý národ jsme se udrželi dost dlouho.My se nemůžeme pouštět do válek,naše obrana má jinou filosofii,byť byla třeba švejkovská.

1 hlas

skoro souhlas.ovsem zapominate na to,ze v moskve drepeli v kremlu semiti zidi.puc proti kerenskeho vlade zacli oni.a od jakova sverdlova pres stalina,chrusceva a brezneva az po semity zidy cernenka a andropova to tam vedli semiti zidi a mensiny.ani jeden Rus u moci.byl to Rus gorbacev,ktery nas konecne osvobodil,zadna "sametova revoluce ".moralku u semity zida nenajdete nikdy.ale treba jakese,rychetskeho,diensbiery,uherovic/semiti zidi/ atd.potrestat meli.a po nich zlodeje semity zid-nazi jako standu grossa,krysu rath,fracka bemu,rittiga,bakalu,janouska,a.novaka,buresa atd.shalom,ajnstajn.

0 hlasů

Apropos, a co že dělali tvoji rodiče ( i kdyby nebyli v partaji) tak nepomáhali roztáčet kola socíku? Kdos bez viny hodˇ šutrem. Tak jako v době protektorátu plnili dělníci ve Škodovce plán na 110%, za zvýšený potravinový příděl, lázně a lístky na vystoupení našich předních umělců a pod.

2 hlasy

Můj otec dělal dělníka na dráze, stoláře. Protože odmítl vstup do KSČ, bral plat dělníka, ale protože ten šmejd, co v KSČ byl
a co byl díky tomu jmenován mistrem, nic neuměl, dělal mistra. Matka v zemědělství po sebrání gruntu jako specialistka na rychlopalnou motyku.
Tchán díky otcovu odmítnutí vstoupit do JZD měl od KSČ zajištěno, že nemohl vystudovat ani se ničím vyučit, nakonec dělal řidiče autobusu v ČSAD celý život, tchýně prodávala v ČSAD lístky. Máte ještě něco? Moje školní fotky: celá třída až na mě a jediného spolužáka v pionýrských krojích. Dodnes na žádné srazy nechodím.

1 hlas

No v mém okolí byla řada lidí kteří se angažovali v "Pražském jaru", měli špatný postoj k "Internacionální pomoci" vojsk VS, byli vyloučeni z partaje nebo sami vrátili knížky. Přesto se jejich děti dostaly na medicínu, střední či vysoké školy. Ostatně i dítka našich tzv.disidentů získala slušné vzdělání. Viz. Diensbier, synek práva, a dcera studovala v Rakousku. Zejména po roce 1990 nebylo najednou pro disidenty kam flusnout (nejlépe bezpečně po únoru 1990), když MV Sacher zrušil StB. I přes různé storry, ani komunisté nenabízeli členství každému, i když to byl dělnický kádr. Docela jsem se bavil, předminulý šéf senátu (myslím že za ODS) byl komunistickým režimem šikanován (v době umístěnek a plánování počtu potřebných specializací lékařů) když se musel v medicíně specializovat na obor RTG.

1 hlas

Já měl kroj skautský,ale spolužákům jsem pionýra odpustil.Na srazy chodím,v žádném spolužákovi pionýr nezůstal,vždycky se dobře pobavíme.Vy si hýčkáte svoji křivdu a ostatním vyčítáte poraženectví.Je to jistě jednodušší,ale k ničemu.

4 hlasy

Nemoralizuj! Jsi jenom ruský slouha...

3 hlasy

A ty jsi jen_hujer zaražený až po kranfleky v_řiti_USraele.

0 hlasů

Tento příspěvek byl v rozporu s pravidly diskuze a byl administrátorem odstraněn.

Co nastalo po roce 89, je důsledek předchozího režimu, kterej devastoval morální hodnoty. Vy přitom kladete reálsocializmus do opozice následnými vládami ODS. To je chyba. ODS byla přímým důsledkem-následníkem KSČ, se všemi typickými znaky dřívějších klientelistických zvyklostí.

0 hlasů

...s tím v podstatě souhlasím, ale:
stejně tak bychom se měli všichni konečně shodnout na tom, že co se stalo po roce 1948 byl také pouze důsledek předchozího režimu.
Co se klientelizmu týče, je stále i v těch nejdemokratičtějších zemích světa. A bude. Pokud přrdchozí režim přirovnáme k lágru, pak musíme k lágrům přirovnat i dnešní firmy (socík byl jedna firma). Život (práce) v nich má podobné vlastnosti a jsou často dokonce přísnější: oplocené ostnatým drátem, jste v nich sledováni na každém kroku, musíte dodržovat nařízený režim, nesmíte vynášet informace (ani o svém platu) a v prvomájovém průvodu (tj.na výstavách a prezentacích) musíte každému o vašich výrobcích sdělovat jen půl pravdy. Za zradu hrozí všechno, co hrozilo i za socíku. A místo Moskvy diktuje třeba Monsanto, které nás donutilo ničit si podzemní zdroje vody jejich chemikáliemi. Dnešní odměny i hrozby jsou ale adresnější, proto je celková finanční výkonnost ekonomiky vyšší. Cenou za to je ale zánik národní hrdosti a identity, česká krajina je rozparcelovaná, oplocená a hlavně není už moje (naše). A orientace na bezcílnou spotřebu nás zavádí (zdá se) ke změně klimatu - neplatí sice heslo raného socíku "Poručíme větru, dešti..!", ale každý podnikatel na to přesto víceméně spoléhá.
Moc rozdílu tu tedy není. Dnes je to dobrodružnější, modernější, uspěchanější a sobečtější.

1 hlas

Určitě se shodujeme, že každý následný režim, je důsledkem předchozího a pokud nebyl převrat krvavý natolik, aby vybil establishment, bude nový režim do značné míry se starými lidmi.
I v hodnocení zaměstnanecké reality s Vámi souhlasím. To, že se nemovitosti rozprodávají za nejvyšší ceny, je přirozené a pro pravičáky dokonce blahodárný příznak svobody. Národní hrdost musí obyvatelstvo nacházet v sobě. Mít zájem o veřejné dění je základ. Být ochoten obětovat kus vlastního času a sil pro veřejný zájem, je první stupeň k funkční demokracii.

1 hlas

To je hodnocení, jako kdyby cesta s KSČ byla jediná možná a neexistovala demokratická alternativa. Skoro to vypadá, jako stockholmskej syndrom, ty stesky....co všechno jsme měli a patřilo národu, ta hrdost na soběstačnost není na místě. Je to nostalgie po nedobrovolným pobytu v lágru, na kterej jste si zachoval jen hezký vzpomínky na sběr pomerančový kůry.

1 hlas

Pokud jsi to nezažil,nesuď.Pokud jsi to zažil,nevyčítej.

0 hlasů

Samozřejmě zažil. Nevyčítám, oponuju. Je snadný vidět minulost milosrdným filtrem času. To hodnocení je ale velmi neobjektivní. Socializmus budoval a hodně po něm zůstalo. Neznamená to ale, že by alternativní režim nebudoval. Výsledky by se lišily, jenže srovnání nemáme. Mají ho ale například Němci...

0 hlasů

Ano,ti ho mají,a myslím,že jim to milé není.Už bychom tu kapitolu měli uzavřít,prostě jsme žili jak to šlo.Proč pořád rozebírat co by kdyby.

0 hlasů

Ještě lepší srovnávací studii mají Korejci :-)
Souhlas - já to neotevřel....to Frantama si stýskal po žu-žu

0 hlasů




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov