Cyril a Metoděj
Slovanští věrozvěsti položili základy církve na Velké Moravě

05.07.2020 06:15

Česko si v neděli připomíná svátek slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje. Jejich mise položila ve druhé polovině 9. století na Moravě základy vzniku českého státu.

Zpět na článek

Nejdiskutovanější názory

  • Franta Kocourek (3 hlasy) 05.07.2020 13:07

    Sluníčkáři požadují odstranění soch a obrazů „bílého Ježíše“. Prý se...

  • cestmir beranek (2 hlasy) 05.07.2020 19:27

    A jinak zdráv? Uvědomujete si jak blijete kraviny? Jak mohl někdo v...

  • cestmir beranek (2 hlasy) 05.07.2020 19:48

    Co je to za odporný rasistický obraz? Jak je možné, že alespoň jeden...

  • Petr Min (2 hlasy) 05.07.2020 16:23

    Ti dva zvěrozvěsti nepůsobili nějako války a hubení obyvatel, to až...

  • o k (2 hlasy) 05.07.2020 17:57

    A k tomu všemu, on žádný dobrý úmysl nemá. Nemá totiž žádný. Je to...

Vložte nový příspěvek

Pro přidání vlastního názoru musíte být přihlášen.

Přihlášení | Registrace

Diskuzní příspěvky

Dlouho jsem nad vasim prispevkem premyslel jelikoz se jevi jako jediny na ktery ma smysl reagovat.
Popravde si myslim, ze svatek je odvozen od slova oslava. Tedy neco co v beznem obcanovi ma evokovat duvod k hrdosti vazajicimu se k uvedenemu datu. Ackoliv nepopiram, ze jsem hrdy na Jana Husa jako vyraznou osobnost nasich dejin absolutne nesouhlasim se statnim svatkem v den jeho upaleni.
Co se tyce Cyrila a Metodeje je nefer jejich prichod slavit. Stat je dle ustavy subjektem mezinarodniho prava bez vazby na vylucne nabozenstvi. Cyril s Metodejem nic moc dobreho pro nase obcany neudelali a ani jejich prichod nebyl nezjistny. Nasledovali pouze zajmy sve rise a jeji obrany proti Turkum. Slavit je jako pocatek krestanstvi je nefer. Pokud mame slavit pocatek krestanstvi s cimz nesouhlasim necht je i tento svatek tak nazvan a projde verejnou debatou mezi obcany nasi zeme.

0 hlasů

Co je to za odporný rasistický obraz? Jak je možné, že alespoň jeden z bratří není černoch a druhý nemá kožené šortky a duhovou fangli?

2 hlasy

Kvůli Vám ho přemalovávat nebudou ! 💀

1 hlas

mimo misu,ajnstajn.

1 hlas

Velká Morava měla prý sídlo někde na Balkáně. Lže se všude, lhali i dějepisci a kronikáři. Dnes je lhaní disciplína i na úrovních těch nejvyšších.
Ti dva věrozvěsti byli přece vyslanci říše, jednoho němeční biskupové dokonce zavřeli. Potom ho museli pustit. No ale ti šířili náboženství které Pražáci přece nemohou ani cítit. Je to náboženství v kotlině snad původní, ale nakonec Pražáci přijali římské. Tak co s tím jako chtějí, tím výročím, mistři v Praze dělat ? Jedině nadávat na Putina a nakonec proč ne i na Zemana. Ne ? Brrrrrrrrrrrrr. Město to proradné, peleš........

2 hlasy

akorat vy nelzete?

0 hlasů

nebo se vy nam snazite prepodsunout to,ze vlastne nejsme Slovane.ale keltove,nemci nebo dokonce i zidi?FAKTEM je,ze Morava je v Cechach.reka Morava je u nas a na balkane.asi jste si to popletl s rekami?velka Morava vlastnila luzicke srbsko,slezsko,kus polska a madarska.v dobe rozkvetu.to nejni balkan.a prazaci prijali v betlemske kapli Cestinu na universite karlove a nove,protestantske nabozenstvi.

1 hlas

Pražáci s tím nebudou dělat nic vyřešil to za ně Ludvík II, Němec. Dokonce byl Metoděj tak rozumný, že přešel na katolickou víru a stal se, tuším, římským biskupem.

1 hlas

A jinak zdráv? Uvědomujete si jak blijete kraviny? Jak mohl někdo v 9. století přejít na "katolickou víru, když rozpad na dvě církve se odehrál až v roce 1054, tedy o víc jak stoleté později? V době obou bratří byla ještě církev jednotná a nedělila se na katolickou a pravoslavnou.

2 hlasy

zadna novinka.
rudy vemeno ok je mistni snamy tupec :-))))

1 hlas

Tak ještě jednou - poučte se laskavě a ruského pana Ledvinku ignoruji -
"Catholic (from Greek: καθολικός, romanized: katholikos, lit. 'universal') was first used to describe the church in the early 2nd century.[22] The first known use of the phrase "the catholic church" (καθολικὴ ἐκκλησία he katholike ekklesia) occurred in the letter written about 110 AD from Saint Ignatius of Antioch to the Smyrnaeans.[note 2] In the Catechetical Lectures (c. 350) of Saint Cyril of Jerusalem, the name "Catholic Church" was used to distinguish it from other groups that also called themselves "the church".[23][24] The "Catholic" notion was further stressed in the edict De fide Catolica issued 380 by Theodosius I, the last emperor to rule over both the eastern and the western halves of the Roman Empire, when establishing the state church of the Roman Empire.[25]"

A pramen -
https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church

0 hlasů

klidne prestante ignorovat.nestydte se.prvni mse asi zacly v hybru.potom v rectine-syrii a teprve potom v latine.papez povolil cyrilovi s metodejem jiny jazyk.catholics a christianity v te dobe asi znamenaly to same.jina krestanska cirkev neexistovala.snazite se vybruslit,ale zase jste to zavoral,ajnstajn.salom.jeden z apostolu byl rek.rozpadalo se a uplne se to rozpadlo az v roce LP.1054.zavoral jste to a ted chcete vybruslit.ale nejde to nejde to,kdyz to nejde nechme to.cha,cha,cha!salom,ajnstajn.

0 hlasů

Ještě to tomu blbečkovi beránkovi božímu budete muset přeložit. Ten nevypadá na obdařeného znalostmi.

1 hlas

Mohu říci, že není nic snadnějšího, než komunikovat s nevědomými hl*páky, jako Beránek a Týden. O ruském Ledvinkovi opět taktně pomlčím.

1 hlas

Tento příspěvek byl v rozporu s pravidly diskuze a byl administrátorem odstraněn.

to tusite a nebo jste si to precetl f tom clanku o rimskem biskupstvi?takovej mudrlant.ajta,ajta,ajta!

0 hlasů

Sluníčkáři požadují odstranění soch a obrazů „bílého Ježíše“. Prý se jedná o rasismus

To už je fakt hnus. Aktivista „protirasistického“ hnutí Black lives matter Shaun King požaduje odstranění soch a obrazů „bílého Ježíše“. Prý se jedná o rasismus. Stejně tak americká zmrzlina Eskimo mění název, protože je prý rasistický… Česká verze Eskyma to jen zvažuje. Úpravy zvažuje i Kofila s obrázkem mouřenína… Tohle je totální šílenství. Vidíme, jakou budoucnost nám sluníčkáři chystají. Celé se to zvrhává v protibělošský rasismus. Na takovýhle "Západ" fakt patřit nechci. Demoblok a Piráti ano.

https://www.euportal.cz/Articles/42822-slunickari-pozaduji-odstraneni-soch-a-obrazu-bileho-jezise-pry-se-jedna-o-rasismus.aspx
------
EUROKOMISAŘKA PRO ROVNOST TROUBÍ DO BOJE PROTI NORMÁLNÍ RODINĚ. Vše se točilo kolem utrpení LGBT+ komunity...

https://www.euportal.cz/Articles/42812-eurokomisarka-pro-rovnost-troubi-do-boje-proti-normalni-rodine-vse-se-tocilo-kolem-utrpeni-lgbt-komunity-.aspx
------
JE VYSTOUPENÍ Z EU DĚTINSKÉ?

Projekt EU je jasně naprogramován k evropskému superstátu. Lisabonská smlouva je jenom dalším z kroků, které dokazují, že jde o to vymazat národní státy z politické mapy a nahradit je centrálním rozhodováním, kde rozhodující vliv bude německo-francouzský. Toto základní paradigma „evropské myšlenky“ je nezměnitelné, neboť změna by popřela myšlenku samu. Líbivá představa konjunkturálních politiků, že EU případně trochu vylepšíme a nasměrujeme správným směrem, je logicky nemožná. Nelze opravit něco, co je z podstaty neopravitelné. Zrovna tak jako nemělo smysl vstupovat v dobách komunismu do KSČ a chtít vylepšovat systém zevnitř. „Pragmaticky, realisticky,“ jak se i tenkrát říkalo. Zrovna tak jako nemělo smysl vylepšovat socialistické Československo a bylo zapotřebí jednoznačně pohřbít starý systém a uvolnit místo společenské transformaci. EU transformovatelná není. Spoléhat se na bruselské prozření a doufat v jakousi nápravu k lepšímu je bláhové – chcete-li dětinské. Je to spoléhání na třetí cestu. Že nás nechají vrátit se „před Lisabon“? Že se zastánci evropského superstátu umoudří? To nám pak začnou vládnout spravedlivěji a začneme to mít konečně rádi? Je jistým paradoxem, že nikdo se neuměl v minulosti vymezit proti třetím cestám lépe a přesvědčivěji než právě prezident Václav Klaus.

Idea vystoupení z EU je nepochybně jedním z nejvýznamnějších politických témat naší doby. To je základní východisko Strany nezávislosti České republiky. Říkáme nahlas a jednoznačně, že vystoupení z EU je naším prvořadým cílem. Říkáme to bez vytáček. Bez pragmatického taktizování ve snaze nadběhnout části voličského mainstreamu. Principiální ideje nesnesou kličkování. Takové kličkování bylo už mnohokrát začátkem konce nejedné důležité myšlenky i jejích nositelů.

Nemá cenu se dnes přít, jestli se EU rozpadne dřív, než my k tomu dospějeme vlastním vývojem. Nemá cenu se strašit tím, jak moc se nám Západ za touhu po nezávislosti bude mstít (ten demokratický a svobodomyslný Západ…). Nevíme, k jakým křižovatkám nás budoucnost přivede a před jaká konkrétní politická rozhodnutí budeme postaveni. Vždy má ale smysl vidět cíl jasně a nemlžit o podstatných okolnostech. Jedině tak se dokážeme na křižovatkách rozhodnout, která cesta ukazuje správným směrem. Jedině tak se dokáží spojit jednotlivci nebo třeba politické strany za stejným cílem, když ho budou vidět před sebou zřetelně a jednoznačně.

Cílem SNČR je nezávislost České republiky a myslíme to vážně. Vystoupení z EU nemá alternativu.

https://pravyprostor.cz/je-vystoupeni-z-eu-detinske/

CZEXIT

3 hlasy

Dlouhým psaním neřeknete nic. I při nejlepším úmyslu.

1 hlas

rekl mi,ze se v americe pokousi nejaky potrhly semita zid zakazat bile jezise.nejaky shaun king-rasista.nevazi si toho,ze tam stoji hromady synagog,ale musi se montovat do nabozenstvi ostatnich,intolerantni levicacky extremisticky dobytek.k tomu se vy nevyjadrujete?proc?ze jde o zida?a ze s nim souhlasite?no tak-svoboda slova a nazoru-ukazte se.

0 hlasů

A k tomu všemu, on žádný dobrý úmysl nemá. Nemá totiž žádný. Je to robot a k jeho škodě mizerně udělaný.

2 hlasy

ten je v pohode.akorat vy tady breptate kraviny a protirecite si,ajnstajn.

1 hlas

No to je preci jasne! Cyril s Metodejem jako cesti vlastenci, ktete je potreba si pripominat. To je pekna habadura. Cyril a Metodej nebyli nikdy spojeni s uzemim cech a velke moravy. Oba se narodili v recke Soluni a jejich oznaceni za slovanske verozvesty muze slavit jen uplny blb.
Naopak jejich prichod na nase uzemi vedl k decimovani puvodniho obyvatelstva a kultury. Nasilne krestanizaci spolecnosti a nasledne k valkam. Rozhodne netvrdim, ze pred prichodem obou (slovanskych verozvestu) valky na nasem uzemi nebyly, ale po jejich uceni zacalo prakticky tisicilete obdobi valek a povstani. Doporucuji stranku " valky ceskych dejin " na vikipedii.
Tohle by statni svatek byt rozhodne nemel.

Stejne tak jako oslava upaleni mistra Jana Husa, kterou oslavime zitra. Slavit to ze byl upalen csky vlastenec a reformator mi prijde opravdu perverzni.

0 hlasů

Ne každý svátek musí být oslava,stejně jako věrozvěstové nemohli být čeští vlastenci.K válkám by docházelo stejně i tak,byla to prostě taková doba.Svátek Cyrila a Metoděje má připomínat začátek křesťanství,a je úplně jedno,odkud přišlo.Ve svátek Jana Husa neoslavujeme jeho upálení,ale jeho dějinný vklad pro příští pokolení.I jeho odvahu,víru a statečnost.Tato výbava je dnes opravdu velice vzácná.

1 hlas

Ti dva zvěrozvěsti nepůsobili nějako války a hubení obyvatel, to až když Němci přišli nasadit římskou věc. Jednoho toho zvěrozvěsta i na čas zavřeli. Ti dva přinesli pravoslavné náboženství, chtěli získat spojence pro svoji, Turkama a ohroženou říši. Dnes ten hlavní pravoslavný chrám Turci hodlají přestavět na muzeunm a mešitu. Impuls k tomu dali potrklí Ukrajinci. Ukázali, jaké rozpory v té pravoslavné věci dosáhli a Turci jsou mužové činu. Hus. To se neslaví, ale je to pamětní akt, uctění. Něco jako běžný slušný člověk jak to jenom jde, dosnaží se držet pamět k předkům na dušičky. Jistě, ta sekretářka od Pirátů měla proslov, kde by staré lidi vyhnala z bytů, nahnala do nějakých lágrů bez sebemenšího práva a nějakých ohledů Vy také ?

2 hlasy


Takovým volem jste se narodil, nebo to v sobě pěstujete? Pravoslaví vzniklo až po rozkolu církve v roce 1054, takže těžko ho mohli o nějakých 150 let dřív šířit bratři ze Soluně. A turci zaůtočili na Byzanc až v roce 1056 a to ještě bez problému ustála, takže opět, vy vole, jak mohli shánět spojence proti někomu, kdo v té době ještě pásl koně kdesi tisíce kilometrů daleko? Vy budete asi dalekozraký, neb jste blbý jak daleko vidíte. O historii víte asi to co já každé ráno vytlačím na záchodě. A Hagia Sofia je muzeum už od roku 1935, by blekoto, z mešity na muzeum ji změnil Atatürk.Mešita tam není a jestli ji tam chce Erdogan, je otázka, rozhodně tam nebude spolu s muzeem.

0 hlasů

pokud vim,rozpory jsou v kazde cirkvi.semiti zidi se mezi sebou rezali tricet let,kvuli volbe rabina.od katoliku se odtrhli protestanti.dneska stoji krasny pravoslavny chram v parizi-doklad vitezstvi Rusa nad napoleonem.ukrajinci prijali nabozenstvi az po nas-Morave.po nich Rusove.a ti namlatili mongolovi a turkum,tatarum.ti jeste potrebuji VYKOPAT z anatolie,kterou zabrala ta pakaz rekum.a persanum,armencum a gruzii.jejich invazi kazdy schvaluje?ale bily muz v americe je hruza?

0 hlasů

Sice ho zavřeli, ale později, to už byl katolík a jeho bratr po smrti.

0 hlasů

Tehdy byla církev jen jedna a rozdělení bylo až v roce 1054, takže nešlo o nějakou změnu víry. Prostě se hádali o to, kdo bude mít vládu nad moravskou diecezí. Tu původně christianizovali kněží z Řezna, ale kníže si pozval jako protiváhu právě misii z Byzance, ta se lišila jen jazykem (ten byl papežem dovolen, jinak byla standardem latina a řečtina).

0 hlasů

Pokud by se jednalo o druzstvo svatopluk tak rozhodne ano! Pokud je otazka formulovana obecne tak rozhodne bych nikoho nikam nevyhanel.

K nasim verozvestum bych dodal, ze ackoliv si myslim, ze nemohli predjimat budouci vyvoj tak negativne ovlivnili zivot miromilovne spolecnosti na velke morave a zniceni jeji kultury a obyceju.

0 hlasů

Mírumilovné? Slovana Pribinu vykopali z Nitry až na Balaton, s bavory a dalšími sousedy se řezali kdykoli se jim to hodilo, byli asi tak mírumilovní jako jejich sousedi :-) jinak by nemohli vytvořit stát.

1 hlas

jak byli mirumilovni,kdyz se rezali mezi sebou a s nackama-luis II.?rostislava podrazil spytihnev.oba se rezali s luisem.ten za trest oslepnul rostislava.lid se vzbouril proti nemcum ne jednou,ale dvakrat.spytihnev slibil luisovi ze rebelii potlaci,ale v monente kdyz se octnul na Morave,prebehl a nacky s rebely vymlel.nabozenstvi miru?cha,cha,cha!zadne takove neexistuje.

1 hlas

chyba lafky.vysvetlete,kde bylo z jejich strany nejake nasili?a jaka decimace jakeho puvodniho obyvatelstva?valky byly tisic let a vic pred nimi a po nich.viz sun tze.500 let pred nasim letopoctem.myslite neco jako decimace puvodniho obyvatelstva za soudruha dzingis chana?nebo neco jako bratrovrazedna valka mezi israelem a judeou?ta trvala 30 let a slo o zpusob zvoleni rabina.nebo vyhlazeni kanaanu?ta originalni vina v levante?

1 hlas

jo,nevim jestli byli v Cechach,ale historickym faktem je,ze byli na Morave.takze na uzemi byli.jako kupec samo v Cechach.ne?

0 hlasů

Víru člověk potřebuje jako ryba bicykl ! 🚲

2 hlasy

vira hory prenasi.existence boha,neb nejake sily nadprirozene je dokazana matematicky.

0 hlasů

Ta síla je vesmír.

0 hlasů

To je síla !!! 🤣🥰

1 hlas

tak co,ajnstajn?potrebujeme viru jako ryba kolo a nebo je to sila.pripada mi,ze si tady v techto dvou prispefcich protirecite,mesuge.cha,cha,cha!salom.

0 hlasů

kazdy veri v neco jineho.neberte jim to.nihilisti jsou dnesni antifa-secularni semiti zidi a zvlast zidice.

0 hlasů

V podstatě s vámi souhlasím, jen tu víru bych trošku specifikoval.

1 hlas

Tento příspěvek byl v rozporu s pravidly diskuze a byl administrátorem odstraněn.




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov