Téma TÝDNE: Kolabující doprava a bezpečnost metropole

Domácí
16. 5. 2025 16:27

Každodenní obavy se zpoždění při cestě do práce a klesající bezpečnost v ulicích Prahy. Dva palčivé problémy, které se zdaleka netýkají pouze české metropole, nastolil moderátor pořadu Téma TÝDNE Vladimír Pinker na TV Barrandov. Odpovídat přišel lídr pražské opozice a zastupitel Ondřej Prokop (ANO) a předseda majetkové komise druhé městské části Tomáš Halva (TOP 09). Původním protipólem Prokopa měla být náměstkyně pražského primátora Alexandra Udženija z ODS, témat se však zalekla, a nakonec odmítla do debaty přijít.

V celé republice je to stejné, kolony, na sídlištích lidé auta nezaparkují, do práce vyjíždí raději o hodinu dříve. K tomu mohou mít lidé pocit, že musí existovat nějaký generátor náhorních uzavírek, který je má každé ráno překvapit, a pokaždé v jiném místě. „Koncepční řešení by bylo, pokud by koncepčně náměstek pro dopravu (Zdeněk Hřib), který má na starosti v tuto chvíli dopravu, přemýšlel nad tím, kde co, kdy a jak zavře,“ řekl Tomáš Halva. „Všichni dneska vidí, že je to čím dál tím horší,“ reagoval Ondřej Prokop s tím, že se už dva roky jako opozice snaží marně prosadit vznik dopravního koordinátora. „To by byl člověk, který by opravdu dělal koncepční práci a měl by i mandát od primátora k časovému posunu uzavírek, protože dnes to řeší úředníci na magistrátu, kteří nemohou nařídit dopravnímu podniku nebo Pražským vodovodům a kanalizacím, že mají nějakou opravu posunout,“ dodal. Narážel také na souběžné práce na Pražském okruhu u Lochkova, zúžení magistrály ze čtyř na dva pruhy a rozkopaný výjezd tunelů Blanka. „Tři páteřní komunikace, kterými můžete projet nebo objet Prahu se najednou rozkopaly, to tady opravdu nikdy nebylo,“ dodal. To pak dokáže komplikovat dopravní situaci i na dálnicích, kolony se tvoří už od Berouna či 70 kilometru na D1. Že dopravní koordinátor není samospásné řešení, připomněl Halva. „Ono to není jen o plánované uzavírce, často se stává, že jsou havárie, které nikdo nedokáže ovlivnit. Naposledy při úniku plynu, bylo potřeba udělat rychlou rekonstrukci, a to si nikdo nedovolí zpožďovat,“ řekl s tím, že přesto musí existovat jedno místo, kde se budou informace shromažďovat. Dopravu ve městě ale i mimo něj komplikuje dodnes nedostavěný Pražský okruh. „Nemáme dostavěný okruh, abychom ulevili Praze v dopravě, která jím bude odvedena,“ řekl Halva.

Nenáviděné cyklopruhy

Zatím co aut na silnicích přibývá míst, kde mohou projíždět ubývá. „Ono to není jenom o těch uzavírkách, ale je to o tom, že se neustále vytváří další bariéry pro dopravu. Třeba Dvořákovo nábřeží, kde se ze dvou pruhů zúžila cesta na jeden pruh, aby se tam udělaly cyklopruhy. Já nemám nic proti cyklistům, ale 50 metrů od Dvořákova nábřeží je náplavka, na které je krásná cyklotrasa. Když se dnes podíváte na Dvořákovo nábřeží, tak v těch cyklopruzích žádní cyklisté nejezdí, všichni jedou v té cyklostezce vedle. A tohle to je práce Zdeňka Hřiba, Pirátů a bohužel zodpovědnost koalice Spolu, že ho drží na tom postu,“ řekl Prokop. Na tom se shodli s Halvou. „Doprava v Praze čím dál víc stagnuje a hroutí se k horšímu. Podpora duplicitního cykloopatření je v některých případech nadbytečná,“ řekl a odkázal na příklad Podolské ulice či o pokus zavést duplicitu cyklopruhů v Sekaninově ulici, které se mu podařilo zabránit. „V tuhle chvíli duplicitní cyklopruh nemáme a přidáváme tam parkování,“ dodal.

Má být MHD levné?

Hromadná doprava stojí v Praze při koupi ročního kupónu na rok 10 korun denně, nízká cena může vyvolat opačný efekt – lide někdy raději využijí auto. „Snížit cenu je čistý populismus. Za Adriany Krnáčové (ANO) se to z původních 4 750 Kč v roce 2015 snížilo na 3650. Od té doby se to nezvyšovalo. V tuto chvíli musí MHD z 85 % dotovat hlavní město Praha. Důsledek je, MHD je méně kvalitní, má delší intervaly, protože se musí nějak někde šetřit,“ řekl Halva. V tom mu Prokop oponoval. „My jsme dokázali MHD provozovat tak, že tam bezdomovci a špína nebyly. To je nešvar až posledních let,“ řekl Prokop.

Zpoplatnění vjezdu do centra

Dostalo se i na kontroverzní plán zpoplatnění vjezdu do centra metropole. „Nedokážu si představit, že bychom zpoplatnili bychom určitou část, protože doprava je jednoduchá v tom, že ve chvíli, kdy někde něco zavřete, vyhřezne to někde jinde,“ řekl Halva. Pro zpoplatnění vjezdu nebyl ani Prokop. „Tady bych asi výjimečně poděkoval koalici Spolu, že alespoň tohle se povedlo panu Hřibovi zarazit,“ řekl.

Lidé se v noci bojí

Podle dotazníkového šetření se 42 % obyvatel Prahy bojí po dvaadvacáté hodině jet MHD. „Já se jim nedivím. Mě si lidé také stěžují a je to čím dál tím horší. Samozřejmě je to primárně tím, že městská ani státní policie není personálně naplněna. Policii vidíte akorát ráno před školou, kde pouští na přechodu, ale v noci je potkáte velmi výjimečně. Na triku to mají řidiči tramvají, kteří řeší konflikty s nepřizpůsobivými lidmi nebo opilci či zdrogovanými. Je potřeba zapracovat na posílení policie, aby se nebáli lidé ale ti, co páchají kriminální činnost,“ myslí si Prokop. Moderátor připomněl případ z loňského roku, kdy policie řešila sedm incidentů - žáky oslovoval a ohrožoval při cestě do školy dealer drog. „To řešení je v podobě Městské policie přímo před školami a potom i v ulicích,“ dodal Halva s tím, že faktická bezpečnost se snížila o 5 % v celé Praze.

Oba se však shodli, že metropole je ve srovnání s jinými městy, stále bezpečnou. „Praha vychází podle statistik pojišťovacích společností, jako jedno z nejbezpečnějších míst pro rezidenty i turisty,“ řekl Halva. „Praha je dlouhodobě vnímaná jako velmi bezpečné místo, ale my si to musíme uchovat a nesmíme o to přijít. Myslím si, že poslední roky jsme na sešupu dolů,“ dodal Prokop.

Kokain kam se podíváš

Šíření tvrdých drog není problémem pouze v Praze. „Problém s drogami se zhoršuje, ve všech statistikách roste dostupnost kokainu nejen v Praze ale celé České republice. Vidíme to, že se drogy objevily i v Poslanecké sněmovně a na dalších místech. Prevence naprosto selhává a je potřeba to změnit,“ řekl Prokop. Na Andělu, Palmovce nebo Florenci bylo předloni přes 1800 incidentů souvisejících s drogami. Recidivisté ale ví, že se jim nic nestane. „Vymahatelnost je samozřejmě zásadní, před nějakými 10 lety byl bohužel ukončen institut vykázání, který sloužil k tomu, že pokud tam recidivista byl a konal několikrát ten přestupek, tak jej bylo možné vykázat. To bohužel za vlády ANO bylo zrušeno, a my se tím se teď potýkáme,“ kontroval Halva. Ten by podpořil možnost tvrdších postupů pro městskou policii. „V případě, že by to bylo v zákonných a etických limitech,“ potvrdil. Prokop poukázal na často nevýhodnou pozici policistů. „Ty individua zneužívají toho, že Městská policie má kameru, u nadřízených orgánů pak popotahují policisty, že překročili své kompetence,“ popsal Prokop.

Kriminalitu by mohly více zredukovat kamerové systémy. „Ten kamerový systém je samozřejmě kontroverzní, protože spousta lidí nechce další kamery, říká se tomu „velký bratr“ a podobně. Je tam potřeba dobře ošetřit opravdu to odpovědnost,“ řekl Prokop. Ale ani kamery nepomohou, pokud se na ně nikdo nedívá. „My jsme měli zkušenosti na jedné nejmenované městské části, byl tam velmi sofistikovaný kamerový systém, který ale vůbec neplnil účel. Přišlo se na to, že na ně nikdo nekouká,“ dodal.

Autor: Jan ŠtollFoto: Robert Sedmík

Další čtení

Přes ČR se budou od 26. května přesouvat americké jednotky, zastaví v Rančířově

Domácí
16. 5. 2025

Unikátní katetry Riocath zahájily průmyslovou výrobu

Domácí
15. 5. 2025

Plně robotická výrobní linka na unikátní katetry Riocath prošla zátěžovou zkouškou

Domácí
16. 5. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ