V digitálním ráji
10.06.2007 12:00
Jak bude vypadat hudební průmysl za deset let? Lidé kupují kompaktní disky čím dál méně, hudbu stahují z internetu, vypalují kopie a zvykli si za ni spíše neplatit. Zato se v ní díky internetu více orientují. A za koncerty jsou ochotni platit vyšší vstupné. Trh se přesouvá na internet. To přináší revoluční změny.
V budoucnosti bychom měli dostat všechno kdykoli, odkudkoli, bez ohledu na to, kde se nacházíme, kdo jsme, z jaké země pocházíme a jakým jazykem mluvíme, vyjádřil se k postupující digitální revoluci před třemi lety britský muzikant Peter Gabriel, jedna z nejuznávanějších autorit světové hudební scény. Nastala podle jeho parametrů už budoucnost, nebo ne?
Co se týče hudby, stal se internet fonotékou z těch nejvelkorysejších snů. Nekonečné množství nahrávek, co jimi historie i současnost oplývá, lze poslouchat, kupovat či stahovat, zdarma i za peníze, dráže nebo levněji, a to vše legálně i nelegálně a na různé způsoby. Kapitáni „gramoprůmyslu“ se radují, že oficiální digitální trh s hudbou, tedy prodej hudebních souborů na internetu, vzrostl loni skoro o sto procent a přinesl jim zisk dvě miliardy dolarů. Vyšplhal se tak na desetinu celkového hudebního trhu a za tři roky má tvořit jeho čtvrtinu.
Kromě těchto čísel se však nad gramofonovými firmami neodvratně smráká. Prodeje fyzických nosičů klesají meziročně přibližně o deset procent a o moc v hudebním byznysu se postupně dělí provozovatelé internetových serverů. Přes všechny proklamace a dílčí represe se navíc firmám nedaří v boji proti internetovému podsvětí – pirátským sítím P2P (peer-to-peer), které ignorují autorská práva. Lidé z celé zeměkoule tam sdílejí obsahy svých počítačových hard disků a stahují z nich miliony skladeb a filmů včetně těch, které ještě nevyšly, případně lahůdkových fajnšmekrovských rarit. Co bude s vydavatelskými domy za deset let?
„Nosiče budou v nějaké formě přetrvávat, ale velká část trhu se přesune na internet,“ pokouší se nastínit svou vizi Petra Žikovská, ředitelka českého zastoupení IFPI (Mezinárodní federace hudebního průmyslu). Role gramofonových firem se podle ní posune – nebudou se tolik specializovat na vydávání desek a soustředí se na servis a promoslužby. Umělec se stane obchodním artiklem více než jeho jednotlivá alba.
Celý článek si můžete přečíst v aktuálním vydání časopisu Týden.
Foto: PROFIMEDIA.CZ
Diskuse
Diskuze u článků starších půl roku z důvodu neaktuálnosti již nezobrazujeme. Vaše redakce.