Více než 10 000 evropských hotelů se připojilo k hromadné žalobě na internetovou službu Booking.com zprostředkovávající rezervace ubytování. Hotely požadují odškodné za cenová omezení, ke kterým se při využívání služby musely zavázat.
K žalobě proti službě Booking se připojila také česká Asociace hotelů a restaurací (AHR), informovala koncem května na svém webu. "Jde především o důležitý krok ke spravedlivějším podmínkám na digitálním trhu. Hoteliéři mají příležitost postavit se za svá práva," uvedl prezident AHR Václav Stárek.
Podkladem pro žalobu je rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie z loňského podzimu. Podle toho odporují takzvané klauzule o nejlepších cenách pravidlům pro hospodářskou soutěž. Tyto klauzule zakazovaly hotelům nabízet pokoje mimo platformu Booking.com, například na vlastních internetových stránkách, za nižší ceny.
Booking couvá, ale hotely chtějí kompenzace
Společnost Booking.com již tyto klauzule zrušila kvůli nařízení Evropské unie o digitálních trzích. Hotely chtějí prostřednictvím žaloby získat kompenzaci za škody, které jim klauzule způsobily v letech 2004 až 2024, napsala DPA.
"Evropští hoteliéři museli dlouhou dobu snášet nespravedlivé podmínky a nadměrné náklady," uvedl prezident evropské hotelové aliance Hotrec Alexandros Vasilikos. Žaloba podle něj ukazuje, že evropští hoteliéři nebudou podobné praktiky na digitálním trhu tolerovat.
Žaloba se bude projednávat u soudu v Nizozemsku, kde má firma Booking.com ústředí. "Hromadná žaloba se setkává s obrovským zájmem," uvedl šéf německého hotelového svazu IHA Markus Luthe. Díky tomuto velkému zájmu byla lhůta pro připojení se k žalobě prodloužena do 29. srpna.