Zrodila se v Brně a dobyl svět. Herní série Mafia patří k nejzásadnějším počinům v historii českého herního průmyslu – a její vliv sahá daleko za hranice. Od atmosféry inspirované Kmotrem až po realistické ztvárnění Sicílie v připravovaném čtvrtém díle, tato sága ukázala, že i z malé země může vzejít globální fenomén. A nebyla jediná. Víte, kolik světových hitů má český původ?
Mafia jako herní legenda
Mafia je jedním z nejúspěšnějších herních titulů českého původu, původního titulu z roku 2002, dosavadních dvou pokračování a několika rozšiřujících balíčků se prodalo na 34 milionů kopií. U zrodu titulu stál vývojář Daniel Vávra, který proslul i řadou dalších projektů včetně další světově úspěšné české hry Kingdom Come. Mafia, která vznikla pod Vávrovým vedením ve firmě Illusion Softwork, zaujala hráče kvalitním příběhem připomínajícím legendárního Kmotra, dabingem i propracovaným prostředím.
Hráč se v Mafii ocitá v roli původně taxikáře Thomase Angela, který se stal členem mafiánské rodiny ve fiktivním městě Lost Heaven ve Spojených státech amerických 30. let minulého století. Jeho volnou předlohou je Chicago v dobách prohibice a s ním spojený organizovaný zločin. Díky úspěchu hry, jejíž celý název zní Mafia: The City of Lost Heaven, se o brněnskou společnost začala zajímat zahraniční herní studia. Začátkem roku 2008 se ocitla v rukou amerického gigantu Take-Two Interactive Software a přejmenovala se na 2K Czech.
V roce 2010 přišel druhý a podobně úspěšný díl Mafie, kterého se po celém světě prodalo téměř 3,5 milionu kopií pro počítače i herní konzole. Druhá Mafie se dějově série posunula do období druhé světové války. Byla ale poslední, na němž se jako designér a scenárista podílel Vávra, který studio poté, co ho koupili Američané, opustil. V roce 2014 pak vzniklo současné studio Hangar 13, které stálo za třetím dílem Mafie, který přišel na trh v roce 2016. Odehrává se v 60. letech, jeho přijetí od hráčů už bylo vlažnější.
Nová Mafia míří na Sicílii
Nyní uváděná čtvrtá Mafie je prequel předchozích tří, tvůrci ji časově umístili před první část. Mafia: Domovina zavede hráče na Sicílii na začátku 20. století. Hlavní postavou je mladý Enzo Favara z fiktivní sicilské obce San Celeste, kterou mohou hráči znát z druhého dílu série. Přidá se do služeb místního šéfa podsvětí Dona Torrisiho a jeho rodiny. Postava, která se bude pravděpodobně snažit vypořádat s místní mafiánskou konkurencí, bude jako tradičně moci využívat střelné i chladné zbraně a jezdit v motorových vozidlech i na koních.
Kingdom Come slaví úspěch
Letos už se kromě nové Mafie představilo také pokračování hry Kingdom Come: Deliverance, které se na trhu objevilo v únoru. Čtvrt roku od vydání se ho prodaly přibližně tři miliony kusů a zájem hráčů pokračuje, prvního dílu Kingdom Come se za zhruba sedm let prodalo deset milionů kopií. Společnost Warhorse Studios plánuje, jak je tomu v herním světě běžné, vydávat další rozšíření nové hry. První nese název Barvy smrti (Brushes with Death) a v plánu jsou další dvě.
Série Kingdom Come: Deliverance, jejíž první díl se začal prodávat v únoru 2018, se odehrává ve středověkých Čechách za panování Václava IV. "Pro nás v Česku je zasazení hry do českých reálií srdcová záležitost, ale z globálního pohledu konkrétní lokace nehraje zas tak výraznou roli. Podstatná je atraktivita příběhu a Dan Vávra je velký vypravěč... Kvalitní příběh je univerzální," řekl loni Hospodářským novinám šéf studia Warhorse Martin Frývaldský.
Další české úspěchy v herním průmyslu
Kingdom Come a Mafia ale nejsou jediné české herní tituly, které uspěly po celém světě. Už v roce 1999 zaujala jiná akční hra Hidden and Dangerous studia Illusion Softworks, inspirovaná působením britské speciální jednotky SAS za druhé světové války. Hry i jejího pokračování z roku 2003 se prodaly přibližně dva miliony kopií. Illusion Softworks se společně se studiem Pterodon (později jej pohltila) podílela i na dalším úspěšném válečném titulu Vietcong, odehrávajícím se za války ve Vietnamu.
Českým studiem, které dosáhlo světového úspěchu (a na rozdíl od Illusion Softworks mají dodnes majoritní podíl čeští majitelé, byť od roku 2021 je minoritním akcionářem čínská Tencent Holding) je i Bohemia Interactive. Prorazilo už v roce 2001 hrou Operation Flashpoint, tedy simulací válečného konfliktu mezi SSSR a Západem, které nabídla do té doby nevídanou interakci s prostředím. Z ní čerpá nejen dodnes vycházející série podobných her ArmA, ale i taktický simulátor pro armády řady zemí včetně USA.
Hity jako Machinarium nebo Euro Truck Simulator
Od českých herních vývojářů nepocházejí jen akční tituly, ačkoli ty jsou podle počtu prodaných kopií výrazně úspěšnější. Velkou pozornost vyvolalo například Machinarium z roku 2009, dobrodružná hra ve které malý robot Josef zachraňuje ze spárů nepřátel přítelkyni Bertu. Získala přes čtyři miliony zákazníků (jak na počítačích a konzolích, tak v mobilních telefonech nebo tabletech) hlavně svým originálním designem, vycházejícím z ruční kresby.
Mezi úspěšné tituly pro klidnější hráče patří i Euro Truck Simulator z roku 2008 a jeho o čtyři roky mladší pokračování od společnosti SCS Software, kterých se během let prodalo na deset milionů kopií. Jde o simulátor kamionové dopravy, ve kterém je možné vybudovat si vlastní logistickou firmu. Stejní vývojáři stojí nejen za hrou American Truck Simulator z roku 2016, ale i řadou dalších titulů, které vycházejí ze světa velkých dopravních prostředků.