V Praze jezdí v běžném provozu čtyři typy tramvají, nová Škoda 52T bude pátá

Domácí
2. 11. 2025 20:56
Tramvaje Škoda 52T (vlevo) a Tatra T3M2-DVC (vpravo)
Tramvaje Škoda 52T (vlevo) a Tatra T3M2-DVC (vpravo)

Výběr informací o tramvajích provozovaných v Praze (v pondělí 3. listopadu vyjedou do pravidelného provozu s cestujícími nové tramvaje Škoda 52T):

Tatra T3 (prototyp 1961, pravidelný provoz od roku 1962)

- Co do počtu provozovaných vozů stále nejrozšířenější tramvaj v pražských ulicích, dopravní podnik jich má na 390, většinou jezdí spojené ve dvojicích. Současné tramvaje jsou ale proti původní verzi podstatně vylepšené, mají modernější elektrickou výzbroj, jiné sedačky nebo informační systém, vnější podoba je ale stále stejná. Za svůj nadčasový vzhled s typickými kulatými světlomety a vysokým "čelem" nad předním oknem vděčí průmyslovému výtvarníkovi Františku Kardausovi.

- Tramvaje vyráběné pražskou ČKD v závodě Tatra Smíchov vycházely z předchozího typu T2, prototyp mohli Pražané spatřit při zkušebních jízdách v červnu 1961, do ostrého provozu byly "té trojky" nasazeny koncem roku 1962. V květnu 1974 tramvaje T3 definitivně nahradily své dvounápravové předchůdkyně. Od zahájení výroby do roku 1976 bylo dopravnímu podniku dodáno 892 tramvají T3. V 80. letech přibylo ještě 292 tramvají mírně pozměněného provedení, označovaného jako T3SU a T3SUCS.

- V běžném provozu dojezdila poslední klasická pražská T3 na podzim 2011, dodnes však slouží modifikované varianty označené T3M a T3R.P, stejně jako mírně prodloužená verze T3R.PLF, která mí nízkopodlažní prostřední část. Tatra T3 patří historicky k nejrozšířenějším tramvajím světa, vyrobilo se jich na 14.000. kromě dopravních podniků v Československu se exportovaly do celé řady zemí socialistického bloku - od Jugoslávie přes Sovětský svaz až po Severní Koreu (tam jako ojeté).

Tatra KT8D5 (od roku 1986)

- Obousměrná kloubová tramvaj, která má dvě kabiny řidiče a dveře pro cestující také symetricky na obou bocích. Její hranatý design navazuje na prototyp T5 ze začátku 70. let, kloubové provedení se začalo rodit v roce 1982. V Praze začaly tramvaje přezdívané "kachna" či "kačena" jezdit v roce 1986, poslední z necelých pěti desítek dodaných vozů převzal pražský dopravní podnik v roce 1990. Díky obousměrnému provedení našly uplatnění mimo jiné při opravách tratí.

- Podobně jako Tatra T3 se i kloubová KT8D5 dočkala v Praze modernizace, při níž dostala i nízkopodlažní prostřední článek (typ nese označení KT8D5R.N2P). Mezi roky 2005 a 2013 byly upraveny všechny vozy kromě jednoho, který je v muzeu MHD. Kromě původně zakoupených kusů rozšířil pražský dopravní podnik vozový park o necelé dvě desítky tramvají, které původně jezdily v německém Strausbergu nebo maďarském Miskolci. I ty se dočkaly modernizace. Celkem má dopravní podnik na šest desítek těchto vozů.

Škoda 14T (od roku 2006)

- První ve větší míře v Praze provozovaný nízkopodlažní typ a první pražská tramvaj z plzeňské továrny Škoda. Dopravní podnik hlavního města sice nízkopodlažní tramvaje koupil už v polovině 90. let, typ Tatra RT6N1 se však od počátku potýkal s řadou problémů, nikdy se nedostal do běžného provozu a čtyři zakoupené kusy byly odprodány v roce 2009. Design čela a zádi typu 14T pochází od dceřiné společnosti automobilky Porsche, podle čehož získala tramvaj přezdívku Porschetra.

- Škoda 14T není kvůli svému řešení zcela nízkopodlažní, do trojice článků nad podvozky se musí jít po jednom schodu. Řešení těchto částí se sedadly proti sobě si pak vysloužilo kritiku cestujících, odborníci poukazovali na neotočné podvozky nadměrně opotřebovávající koleje. Tramvaje, kterých DPP v letech 2005 až 2009 koupil 60, se potýkaly i s praskáním podvozků, kvůli kterým byly v roce 2014 ostaveny.

- Tramvaje byly postupně opraveny, po roce 2016 také začal DPP postupně upravovat kritizovaný interiér tramvají. Místo podélně umístěných sedaček jsou po nich sedačky ve vyvýšené části umístěny příčně, sedáky jsou nově plastové místo čalouněných a mění se i uspořádání madel. Dopravní podnik má nyní 55 z původně dodaných 60 tramvají Škoda 14T (zbylé byly vyřazeny po nehodách), většina už je po rekonstrukci.

Škoda 15T (od roku 2010)

- Do letoška nejmodernější tramvaj ve vozovém parku pražského dopravního podniku, první zcela nízkopodlažní model v Praze, v provozu jsou od října 2010. DPP jich koupil celkem 250 - všechny jsou stále ve stavu, několik kusů je ale odstaveno po nehodách - a celkovou kapacitou 45.000 sedících i stojících cestujících (do každé se vejde 180 lidí), jsou pro uspokojení poptávky po cestách po Praze stejně důležité jako typ T3 (jeden vůz je projektován pro 110 lidí). Nákup tramvají Škoda 15T za zhruba 19 miliard korun byl přitom ve své době kritizován nejen kvůli ceně.

- Zakázka z dob primátora Pavla Béma (ODS) značně zatížila hospodaření DPP, magistrát se poté pokoušel z kontraktu vyvázat, kvůli hrozbě miliardových plateb při vypovězení smlouvy to ale nebylo možné. Podnik a Škoda se poté v roce 2014 dohodly na úpravě smlouvy, mimo jiné na rozložení splátek. Uvádění těchto tříčlánkových kloubových tramvají do provozu přitom provázela řada technických problémů, které odložili už plánované zařazení do služby, původně měly začít vozit pasažéry už v létě 2009.

- Při zkušebním provozu se například objevily problémy s pantografy, potíže ale pokračovaly i poté, co začaly zasahovat do provozu. DPP je u Škody reklamoval, například v roce 2013 bylo reklamací zaznamenáno 800. U několika tramvají se objevila porucha brzd, potíže byly i s odtokem vody z čela vozů či s kratšími stíracími lištami čelního okna kabiny řidiče. Později době se vyskytly problémy s praskajícími pryžovými segmenty kol.

Škoda 52T (od roku 2025)

- Nyní nejmodernější tramvaje ve vozovém parku pražského dopravního podniku, který smlouvu na dodávku až 200 nových vozů za 16,6 miliardy korun podepsal v roce 2023. První kloubová nízkopodlažní tramvaj 52T začala ulicemi Prahy jezdit bez cestujících letos v dubnu. Zkušební provoz s cestujícími začal 20. června, v září vozy úspěšně splnily předepsanou podmínku a najezdily Prahou 20.000 kilometrů s cestujícími.

- Letos převezme dopravní podnik celkem 20 tramvají, nyní jich jsou v Praze zhruba tři čtvrtiny z tohoto počtu. V pondělí vyjede do provozu prvních sedm tramvají, které už mají potřebné dokumenty. Příští rok dorazí dalších 20 vozů, na zbytek může DPP využít opci. Tramvaj 52T uveze 243 lidí, z toho je 173 míst k stání. Ve srovnání s tramvajemi 15T je její kapacita o zhruba 15 procent větší. Konstrukce vozu je na míru vytvořená pro Prahu, a proto umožní průjezdy i úzkými a zahnutými ulicemi.

Autor: ČTKfoto: ČTK / Říhová Michaela

Další čtení

ilustrační foto

Krádež kabelů zastavila vlaky na koridoru na Přerovsku. Mají tři podezřelé

Domácí
Aktualizováno: 2. 11. 2025 23:14
ilustrační foto

Čeští potápěči nově prozkoumali vrak Britannicu. 100 metrů pod vodou

Domácí
2. 11. 2025

Farma v Rohozné vykrmila 2000 hus, nejvíc jich prodá na svatého Martina

Domácí
Aktualizováno: 2. 11. 2025 12:22

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ