Ve Spojených státech vstoupilo v platnost 25procentní clo na dovoz některých automobilových dílů. Úlevu dostali výrobci, kteří provádějí konečnou montáž vozidel na americkém území, část poplatku si mohou nechat vrátit.
Zavádění cel na dovoz zboží z desítek zemí světa je patrně nejviditelnější součástí hospodářské strategie amerického prezidenta Donalda Trumpa, která má podle něho přivést výrobu do USA a vyrovnat americký obchodní deficit.
Na automobilové díly se nevztahují dodatečná cla, která Trumpova administrativa uvalila na dovoz oceli a hliníku. Tuto výjimku Trump oznámil před několika dny v reakci na stížnosti zástupců automobilového průmyslu. Řekl, že jde o "malou výpomoc během krátkého přechodného období". Cla týkající se hotových vozidel platí už od začátku dubna.
Polovina aut v USA se montuje za hranicemi
Představitelé automobilové branže varovali před negativními dopady Trumpovy obchodní politiky a před zvyšováním cen. Podle odhadů analytiků asi polovina automobilů prodávaných ve Spojených státech vzniká v montovnách mimo USA. Samotné americké automobilky vyrábějí mnoho vozů v zahraničí, například v Mexiku.
Po oznámení o uvalení cel na automobilové díly zavládl zmatek ohledně dovozu komponentů z Kanady a Mexika, které se vyrábějí podle podmínek stanovených v dohodě o volném obchodu mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou označované jako USMCA. Na tyto autodíly se 25procentní cla za určitých okolností nevztahují.
České Sdružení automobilového průmyslu očekává, že nové poplatky zavedené americkou stranou se výrobců v Česku dotknou spíše zprostředkovaně kvůli problémům zejména německých automobilek. Přímo do USA směřuje jen necelé procento produkce z Česka.