Nejvyšší prioritou pro železnici je podle Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) zvýšení kapacity tratí v jejich nejvytíženějších úsecích tak, aby bylo možné oddělit rychlou dopravu od pomalé. Vznikající vláda ANO, SPD a Motoristé podle návrhu programového prohlášení chce rozšířit vybrané úseky o třetí kolej.
Podle svazu to nestačí. Efektivní řešení představuje čtyřkolejná trať, případně nová souběžná dvoukolejná. Stanovisko SVOD, který zastupuje provozovatele železniční dopravy, sdělil jeho výkonný ředitel Petr Moravec.
Aby byla zvýšena kapacita tratí, je podle SVOD potřeba sudý počet kolejí, pro rychlou a pomalou dopravu kolej v obou směrech. Rozšíření minimálně o druhou kolej vyžadují jednokolejné celostátní tratě, které tvoří ke koridorům sekundární páteř. Navýšení rychlosti na 200 kilometrů za hodinu na 70 kilometrech tratí, jak strany uvádí v návrhu programu, bez oddělení pomalé dopravy na samostatné koleje nedává podle SVOD smysl. Tak by se naopak mohla snížit kapacita a vlaky by takovou rychlostí nemohly jet kvůli pomalému vlaku jedoucímu před nimi.
Vysokorychlostní tratě by pomohly i těm ostatním
K oddělení rychlostně rozdílné dopravy by přispěly i vysokorychlostní tratě, které chce vznikající vláda prověřit analýzou realizovatelnosti. SVOD podporuje zejména stavbu spojení přes Krušnohorský tunel z Německa přes Ústí nad Labem, Prahu a Brno do Rakouska a trasu Brno - Přerov - Ostrava. Případné pozastavení příprav těchto staveb by podle něj bylo zásadní chybou. Připouští však nutnost prověřit parametry tratí, například využitelnost rychlosti 320 km/h při kratších vzdálenostech mezi stanicemi. Zároveň je třeba řešit zaústění do pražského uzlu.
Svaz dopravy (SD), který sdružuje zaměstnavatelské a podnikatelské subjekty působící v dopravě, upozorňuje na nutnost důkladné přípravy modernizací tratí. "Je třeba, aby stavby nezbytné ke zvýšení kapacity co nejméně omezovaly provoz na železnici, jinak bude ve střednědobém horizontu efekt spíše opačný, masivní stavební činnost na hlavních koridorech bude mít zásadní dopad na provoz. Řešením je posilování kapacity výstavbou nových tratí, které doplní nejpřetíženější úseky," sdělila za SD jeho prezidentka Romana Šauerová.
Bezpečnost na přejezdech vynutit tvrdými tresty
Dalším z bodů koalice ANO, SPD a Motoristů je zvýšit bezpečnost na 400 železničních přejezdech. SVOD navrhuje, aby se místo zavádění zabezpečovacích systémů přísně trestali řidiči aut za porušování zákona. "Navrhujeme vybavit přejezdy kamerami snímající registrační značky a podobně jako ve městech pokutovat řidiče, kteří projeli na červenou," uvedli železniční dopravci. Správa železnic podle nich toto řešení už úspěšně otestovala.
Vznikající vláda plánuje do roku 2029 vybavit hlavní tratě zabezpečovacím systémem ETCS. SVOD doporučuje při zavádění postupovat obezřetně a sladit jej s elektrizací a dalšími technologickými úpravami. Dodatečná instalace ETCS do starších vozidel je podle něj nehospodárná, zatímco u nových je rozdíl v ceně zanedbatelný. SD vítá zavádění ETCS, ale některé nové technologie odmítá kvůli likvidačním cenám pro nákladní dopravce, například systém digitálního automatického spřáhla (DAC).
V návrhu programového prohlášení podle SD chybí řešení strukturální krize nákladní železniční dopravy, která podle SD bojuje s vysokými cenami elektrické energie a úbytkem přepravního objemů tradičních komodit. Například ČD Cargo se zbavuje nadbytečných lokomotiv a do konce roku propustí až 700 zaměstnanců. Loni firma přepravila 56,7 milionu tun nákladu, což bylo meziročně o 2,7 milionu méně, a očekává, že příští rok množství přepraveného nákladu nepřekročí 45 milionů tun.










