Výběr milníků pražské MHD

Ekonomika
23. 9. 2025 06:52

Výběr milníků pražské MHD (před 150 lety, 23. září 1875, začala v Praze jezdit koňská tramvaj):

23. září 1875 - Zahájila provoz první pražská koněspřežná tramvaj. Vozila cestující od Národního divadla do Karlína, toto datum je považováno za vznik pražské městské hromadné dopravy (MHD). Poslední koňmi tažená linka, jezdící přes Karlův most, ale skončila v květnu 1905.

31. května 1891 - Začátek provozu první pražské lanovky, která spojovala vltavské nábřeží s Letenskou plání a fungovala do listopadu 1916. Teprve 25. července 1891 přivítala první cestující lanová dráha vedoucí z Malé Strany na Petřín k tamní rozhledně. Fungovala do začátku první světové války.

18. července 1891 - Do ulic Prahy vyjela první elektrická tramvaj, kterou vybudoval vynálezce František Křižík. Trasa měřila 800 metrů a vedla z Letné do Královské obory na Zemskou jubilejní výstavu. Ještě do konce století vyjela další Křižíkova tramvaj do Libně a Vysočan (1896) a na Královské Vinohrady (1897).

1. září 1897 - Byly založeny Elektrické podniky královského hlavního města Prahy, ze kterých v 1946 vznikl nynější Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Na jaře 1898 převzaly Elektrické podniky provoz koňky a postupně i další tramvajové linky. Všechny pražské tramvajové tratě ale město sjednotilo pod svou správou až v roce 1907.

20. října 1898 - Začala se prodávat první tramvajenka, půlroční nebo roční jízdenka na rok 1899, která ale platila jen na linkách provozovaných městem. Tyto dlouhodobé jízdenky ale dlouho platily jenom pro tramvaje, jednotná předplatní jízdenka byla v Praze zavedena až na konci roku 1951.

7. března 1908 - V Praze začal provoz první autobusové linky, autobusy obsluhovaly zejména kopcovitou Malou Stranu. Po téměř fatální nehodě 17. listopadu 1909 byla ale jejich provoz zastaven.

1. prosince 1915 - Kvůli nedostatku mužů, odvedených do bojů první světové války, začaly v tramvajích v Praze pracovat jako průvodčí ženy. Všechny ale byly propuštěny k 1. dubnu 1920, protože se na jejich místa vraceli vojáci, kterým skončila služba v armádě. Znovu dopravní podnik ženy zaměstnal až s příchodem druhé světové války.

21. června 1925 - Do ulic Prahy se natrvalo vrátily autobusy. První linka vedla z Čechova náměstí ve Vršovicích k Záběhlickému zámku.

5. června 1932 - Na Petřín začala jezdit nová elektrická lanovka. Zastavila se v červnu 1965 poté, co trať vážně narušily dlouhotrvající deště. Rozsáhlý sesuv půdy v roce 1967 pak definitivně zničil část drážního tělesa.

29. srpna 1936 - Začala jezdit první pražská trolejbusová linka, vedla z tramvajové vozovny ve Střešovicích přes Ořechovku a Hanspaulku až ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Trolejbusy v Praze na téměř půl století skončily v říjnu 1972.

31. prosince 1951 - V pražské městské hromadné dopravě začal platit jednotný tarif pro všechny druhy dopravy. To také umožnilo zavedení jednotné předplatní jízdenky pro tramvaje, autobusy i trolejbusy.

3. října 1960 - V Praze byl, nejprve v autobusech, na prvních dvou linkách zaveden samoobslužný provoz bez průvodčího. Tramvaje začaly pokusně jezdit bez průvodčích od 25. září 1961.

3. listopadu 1960 - Dopravní podnik převzal první prototypový vůz tramvaje typu T3, která je dodnes důležitou součástí vozového parku pražské MHD. Dodávky sériových tramvají začaly v říjnu 1962.

9. května 1974 - Byl slavnostně zahájen provoz na prvním úseku pražského metra z Kačerova na Sokolovskou (nyní Florenc) na lince C. Nejnovější úsek této trasy z Ládví do Letňan funguje od května 2008. Den po slavnostním otevření začala podzemní dráha vozit cestující, ve stejný den byl v Praze ukončen provoz dvounápravových tramvají a zrušena funkce průvodčích. V celé síti pražské MHD byl zaveden jednotný nepřestupný tarif.

16. ledna 1978 - V Praze začaly jezdit kloubové autobusy Ikarus, první velkokapacitní vozy, které obsluhovaly zejména sídliště. Naposledy svezly cestující 1. července 1999.

12. srpna 1978 - Do provozu byl uveden první úsek trasy A pražského metra, který vedl z náměstí Míru do Dejvic. Nejnovější úsek této trasy Dejvická - Nemocnice Motol funguje od dubna 2015.

13. prosince 1980 - Podél Václavského náměstí v Praze přestaly jezdit tramvaje, v červenci 1985 byla tramvajová doprava zastavena i ve spodní části náměstí, zůstal jen krátký úsek mezi Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. Nyní se trať na náměstí obnovuje, směrem na Vinohrady by měly tramvaje z "Václaváku" začít jezdit v roce 2027.

15. června 1985 - Třetí zahájení provozu petřínské lanovky, po generální opravě dráhy a pořízení nových vozů. Fungovala do září 2024, kdy byl provoz opět kvůli špatnému stavu svahu ukončen. Letos začala už dříve plánovaná rekonstrukce, první cestující by se měli novými vozy svézt ve třetím čtvrtletí roku 2026.

2. listopadu 1985 - Do provozu byla uvedena provozu trasa B metra, a to úsek z Florence na Smíchovské nádraží. Naposledy se prodloužila z Českomoravské na Černý Most v listopadu 1998, stanice Kolbenova se otevřela až v roce 2001.

11. ledna 1992 - Pražský dopravní podnik otevřel dvě autobusové linky za hranice města. Začal se tak rodit systém Pražské integrované dopravy.

20. října 1995 - Do provozu nasazen nízkopodlažní autobus Karosa-Renault City Bus, první ve velkém pořizovaný vůz, který usnadnil cestování hůře pohyblivým pasažérům nebo lidem s dětskými kočárky. Poslední vysokopodlažní autobusy vyřadil pražský dopravní podnik v prosinci 2020.

1. června 1996 - Začal platit nový přestupný tarif a fungovat elektronické odbavování cestujících ve všech druzích MHD. Mechanické označovače jízdenek, zavedené v autobusech a tramvajích v roce 1974, byly nahrazeny elektronickými.

28. ledna 2006 - V Praze začaly jezdit tramvaje Škoda 14T, první standardně nasazované nízkopodlažní tramvaje v pražské MHD.

1. února 2024 - Do ulic Prahy se nastálo vrátily trolejbusy, a to na lince z Palmovky do Miškovic. Už od července 2018 se v Praze trolejbusy zkoušely.

Autor: ČTKFoto: Depositphotos

Další čtení

ČNB: Bankám v 1. pololetí stoupl čistý zisk o 7,4 miliardy na 67,4 miliardy Kč

Ekonomika
22. 9. 2025

Klienti zkrachovalé finanční instituce si budou moct peníze převést i on-line

Ekonomika
19. 9. 2025

Velký boj? Komora inženýrů nesouhlasí s UNESCO kvůli výtoňskému mostu

Ekonomika
Aktualizováno: 19. 9. 2025 00:26

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ