Výletní loď Arnošt z Pardubic vyrazila na vodu. Bude mít tři kapitány

Domácí
11. 4. 2025 17:39
Arnošt z Pardubic
Arnošt z Pardubic

Výletní loď Arnošt z Pardubic se po generální opravě vrátila do jízdního řádu a bude po tříleté pauze od soboty přepravovat cestující. Ve službě se budou střídat tři kapitáni, všichni mají zkušenosti s velkými loděmi ze zahraničí. Podle nich se malé lodě řídí obtížněji než ty velké.

Plavidlo svezlo cestující naposledy v roce 2021. Do té doby byl kapitánem Václav Polák, který dnes kolegům předal kormidlo. Ve službě byl přes 20 let. Generální rekonstrukci Arnošta ocenil. "Původně měla loď rovné dno a nebylo ji možné udržet ve stopě. Musel jsem s ní kličkovat. Cestující mi někdy říkali, jestli nejsem opilý. Žertoval jsem, že tuhle loď bych střízlivý řídit nemohl. Jezdil jsem s ní od roku 2000," řekl Polák.

S Arnoštem opatrně...

Tři kapitány Polák zná osobně, protože jeden čas sloužili spolu. Všechny je může doporučit, jezdili na velkých evropských lodích. Dnešní slavnostní vyplutí, kterého se účastnila politická reprezentace města a další hosté, obstaral Rudolf Schmidt. Lodě řídí 45 let. Dnešní větrné počasí je pro řízení výletní lodi náročnější, řekl po návratu do přístaviště.

"Vítr dělá tlak na loď a to ji žene stranou. Nedržela směr. Řídil jsem velké lodě o délce 100 až 110 metrů. S velkými loděmi se lépe jezdí, drží směr, je to hlavně tvarem lodi," řekl Schmidt.

Schmidt má ještě dva kolegy, s nimiž se bude střídat. Všichni jsou v seniorském věku. "Jsme mladí důchodci, kteří nechtějí sedět doma. Od 15 let jsem na vodě. Vyučil jsem se, prošel jsem od plavčíka ke kapitánovi," řekl Ludvík Grabica.

Do roku 1989 Grabica pracoval pod národním podnikem. V 90. letech po privatizaci odešel do ciziny, kde se plavil po evropských řekách a k nim přilehlých námořních cestách. Řídil lodě o délce 135 metrů a šířky 12 metrů. Arnošt je pětkrát kratší, měří 27 metrů, na šířku má 5,4 metru a ponor 0,9 metru. "Arnošt je špičková loď. Oprava se povedla. Dokáže udělat 12 až 25 kilometrů v hodině. Naplno ale nejezdí, protože by byla větší spotřeba," řekl Grabica.

Arnošt je pro místní i návštěvníky atrakce

Výletní plavidlo vyrobené v roce 2001 bylo od roku 2022 odstavené. Specializovaná firma měnila část pláště lodi, ve strojovně dávala nová žebra a dělala novou elektroinstalaci, uvnitř instalovala moderní kuchyň. Loď má kvůli nové legislativě vlastní transformátor na palubě. Investice přišla dopravní podnik na 18 milionů korun.

"Pro mnoho obyvatel i návštěvníků města je Arnošt atrakce. Žádná jiná loď tady cestující nevozí. Po zahájení sezony budeme jezdit o víkendu, o prázdninách to bude i v týdnu a až tři plavby denně. Zájem je obrovský, budou tady svatby, školky si rezervovaly dopolední plavby," řekl ředitel podniku Tomáš Pelikán.

Jezdit se bude tradičně od přístaviště za stadionem směrem na Brozany, Kunětice nebo Srnojedy a také čtyři hodiny dlouhou trasu do Přelouče. Jednu cestu tam nebo zpět cestující absolvují historickým autobusem. Jízdné bude o něco dražší než v roce 2021. Například za rodinné jízdenky lidé zaplatí od 590 do 750 korun.

Autor: ČTK, David GarkischFoto: ČTK

Další čtení

Dobový popisek k fotografii ČTK z roku 1984: Na polích JZD Jaslo Blučina na Brněnsku pracuje nyní jedna z posádek brněnského závodu 05-Slovairu, která má se zemědělským letounem Z-37 Čmelák rozmetat hnojivo na celkové rozloze 1200 hektarů. Při dobrém počasí přihnojí denně až 350 ha ozimé pšenice, což značně přispěje k urychlení jarních prací a dodržení agrochemických lhůt. Mechanik Michal Zpěvák připravuje nádrž k čerpání pohonných hmot.

Pamatujete „Čmeláka“? Kdysi s ním létal Štefan, teď sestřeluje ruské drony

Domácí
Aktualizováno: 18. 8. 2025 14:37
ilustrační foto

Jízdenky v Praze podraží. I pro lidi ze středních Čech. Prosadil to radní za ODS

Domácí
18. 8. 2025
ilustrační foto

Příšerné mučení. Policie našla svázaného a týraného psa

Domácí
18. 8. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ