Za české dálnice se platí 30 let, zprvu stálo osobní auto 400 korun ročně

Domácí
29. 12. 2024 13:42

Výběr informací o zpoplatnění českých dálnic, které začalo před 30 lety, 1. ledna 1995:

- Dálnice byly v Československu a později i v České republice dlouho zdarma, na rozdíl od některých jiných zemí Evropy, kde se za užívání rychlostních komunikací od počátku platilo. Tradičním způsobem bylo placení za projetý úsek u mýtných bran, umístěných na sjezdech z dálnic, jako tomu bylo například v Itálii nebo v někdejší Jugoslávii. Časovou platbu za používání dálnic v polovině 90. let minulého století znali motoristé zejména ze Švýcarska, kde ji zavedli od roku 1985.

- Placení za dálnice a silnice pro motorová vozidla prostřednictvím ročních známek se v ČR začalo chystat začátkem roku 1994, kdy novelu silničního zákona přijala vláda. Parlamentem - tehdy jen jednokomorovým, protože ústavou zřízený Senát ještě nebyl ustaven - prošla příslušná úprava koncem května 1994. Poplatek za užívání českých dálnic činil 400 korun pro osobní auta, 1000 korun pro vozidla o hmotnosti od 3,5 do 12 tun a 2000 korun pro vozidla o hmotnosti nad 12 tun.

- Cena dálničních známek vydržela v původní výši do roku 1998, kdy ji vláda se souhlasem Parlamentu zdvojnásobila, zákon z roku 1997 také zrušil zpoplatnění motocyklů. Cena známky pro osobní vozy rostla i později. Od roku 2004 se platilo 900 korun, další stokorunu museli řidiči připlatit o čtyři roky později a pro rok 2010 se platilo již 1200 korun. Mezi roky 2012 a 2023 zůstávala cena dálniční známky stejná - 1500 korun za rok - loni se zvýšila na 2300 korun a od příštího roku bude poplatek činit 2440.

- Kromě ročního dálničního kupónu byly od roku 2000 byly zavedeny také známky krátkodobé, zprvu měsíční a desetidenní. Později se objevily známky dvouměsíční a patnáctidenní, nyní je možné zakoupit kromě roční známky na měsíc, deset dní či jeden den. Termín dálniční známka je dnes ale už anachronismem, papírové známky - ve skutečnosti se ovšem vyráběly z plastu s nanesenou samolepicí vrstvou - se totiž už před čtyřmi roky staly v České republice minulostí.

- O zavedení elektronických známek se uvažovalo již řadu let, před ČR začaly touto formou vybírat za užívání rychlostních komunikací Slovensko, Maďarsko či Rakousko (to jako jediné ze zmíněných zemí zachovalo i známku nalepovací). Placení za dálnice bez nalepovacích kupónů slibovalo programové prohlášení koaliční vlády Andreje Babiše (ANO) z června 2018, příslušný zákon pak prošel Parlamentem v létě 2019. Poté nastaly přípravy na prodej, které provázela kritika způsobu výběru dodavatele e-shopu, aplikace a dalších IT částí systému.

- V březnu 2020 nakonec ministerstvo dopravy oznámilo, že informační systém ke známkám zajistí státní podnik Cendis. Původně se uvažovalo i o tom, že známky budou ke koupi na různých komerčních e-shopech, v nakonec ale jsou ke koupi jen na státním webu. Ten byl spuštěn 1. prosince 2020, začátky ale provázely výpadky a nefunkčnost. Kromě e-shopu je elektronické dálniční známky možné koupit také na pobočkách České pošty, čerpacích stanicích Čepro nebo kioscích na hranicích.

- První velkou změnou u zpoplatnění dálnic a rychlostních silnic bylo zavedení výkonového zpoplatnění silnic - tedy elektronického mýtného - od začátku roku 2007. Původně se týkalo jen nákladních automobilů nad 12 tun, od roku 2010 platí mýtné i vozy o hmotnosti nad 3,5 tuny. Pro obě kategorie až do spuštění mýtného dálniční známky podobně jako pro vozy osobní postupně zdražily - za rok 2006 těžké vozy platily už 14.000 korun, pro lehčí náklaďáky pak v posledním roce (2009) stála roční známka 8000 korun.

- Původní mýtný systém, založený na mikrovlnné technologii a využívající mýtné brány, fungoval v České republice od ledna 2007 na základě desetileté smlouvy se společností Kapsch. Výběr mýta pro automobily nad 12 tun odstartoval na 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. O rok později přibyly první úseky silnic prvních tříd, jednalo se o necelých 200 kilometrů a 13 úseků, kde se do budoucna počítá s dálnicí, nebo které propojují dálniční síť s velkými městy nebo zahraničím.

- Původní varianta zavedení mýtného na silnice prvních tříd přitom počítala se zpoplatněním asi 1200 kilometrů. Ministerstvo dopravy však od ní upustilo kvůli problémům se stavbou mýtných bran a úvahám o satelitním systému, který brány nepotřebuje. Mikrovlnná technologie ale nakonec fungovala až téměř do konce roku 2019, a nové úseky tak přibývaly jen po kratších úsecích, typicky při výstavbě nové části dálnice. Koncem mikrovlnné éry se platilo na zhruba 1400 kilometrech dálnic a silnic.

- Od prosince 2019 se používá satelitní systém, hledání nového provozovatele ovšem provázela řada problémů a nakonec se výrazně protáhlo. Mýtné se nakonec prostřednictvím bran vybíralo skoro o tři roky déle, než předpokládal původní kontrakt. Satelitní systém také umožnil snazší rozšíření mýtného. Na začátku prosince 2019 bylo zpoplatněno asi 1400 kilometrů zejména dálnic, už o měsíc později přibylo přes 850 kilometrů silnic prvních tříd. Nyní se mýtné platí na více než 2800 kilometrech komunikací.

Autor: ČTKFoto: ARCHIV, Švancara Petr

Další čtení

Praha plánuje od září zpoplatnit parkování pro elektromobily

Domácí
29. 5. 2025
Černá sklolaminátová mimina sochaře Davida Černého, která více než 15 let doplňují jednu z pražských dominant, žižkovský televizní vysílač, sundali 2. října po delší době horolezci kvůli opravám. Přibližně v květnu příštího roku je opět zase vrátí.

Batolata sochaře Davida Černého oživila žižkovskou televizní věž

Domácí
28. 5. 2025
ilustrační foto

Squatteři obsadili dům. Přivázali se na střechu, policie raději odešla

Domácí
28. 5. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ