Loňskou nehodu ultralehkého sportovního letounu nedaleko Štítiny na Opavsku, při které zemřel jednačtyřicetiletý pilot, zavinila nepřízeň počasí v kombinaci s pochybením pilota. V mraku ztratil orientaci a navíc letěl po soumraku, což u takového typu letadla není možné.
Vyplývá to ze závěrečné zprávy k neštěstí, kterou zveřejnil Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Podle zprávy pilot neměl žádnou kvalifikaci pro létání v noci a podle přístrojů. Nad letadlem ztratil kontrolu. V klesavé zatáčce narazil do země.
"S vysokou pravděpodobností v důsledku ztráty prostorové orientace při letu v meteorologických podmínkách, na které pilot nebyl kvalifikován a letoun certifikován," uvedl. Pilot navíc letěl po soumraku, což u letounů, které nejsou vybaveny navigačními přístroji, není možné.
Pilot jednal ve stresu. Byl nízko, narazil do země
Pilot startoval v Novém Městě nad Metují a mířil k letišti v Mošnově na Novojičínsku. Tam mu ale počasí neumožnilo přistát. Pilot byl podle zprávy pod časovým tlakem, což vedlo k nedostatku času pro řešení nepředvídaných okolností. Jednal ve stresu. Zamířil proto na letiště v Zábřehu na Opavsku, které je nedaleko Štítiny. Při pokusu o sestup havaroval. Nehoda se stala okolo 17 hodiny. Policii ji nahlásilo nezávisle na sobě několik svědků. Pilot na místě zemřel.
"To letadlo bylo docela nízko. Zprvu jsme se domnívali, že je to docela velký dron. Potom došlo k tomu, že jsem zaslechl tlumivý pád. S kamarádem jsme se tam šli podívat. Já jsem si svítil baterkou na mobilu a byl cítit benzin. Pak jsem viděl další lidi, jak jdou ze směru od ulice Polní. Ti našli to letadlo ve křoví, tak jsme šli k nim. Viděl jsem křídlo, bylo velké asi 2,5 metru, tak jsem hned zavolal linku 112," popsal okolnosti nehody jeden ze svědků.