Hnutí ANO se podařilo před volbami získat na poslední chvíli část váhajících voličů hnutí Stačilo! a SPD. Vyplývá to z reakcí politologů. Motoristé sobě se ve volbách uplatnili jako alternativa pro pravicové a nespokojené voliče, což je vidět na oslabení koalice Spolu, uvedl například politolog Pavel Šaradín z Univerzity Palackého v Olomouci.
Vysoký zisk ANO v letošních volbách byl důsledkem toho, že se hnutí podařilo od voleb v roce 2021 získat část voličů ostatních opozičních stran, uvedl Šaradín. "Hlavní vlna přišla právě od těch opozičních stran. Jen kdybychom se podívali na součet komunistů a sociální demokracie před čtyřmi lety, tak to bylo dohromady kolem osmi procent, a dneska vidíme, že je to někde na polovině," uvedl Šaradín. Poukázal na to, že velká část voličů se rozhodovala na poslední chvíli. Hnutí ANO se podle politologa podařilo na poslední chvíli v kampani "vykrást" voliče hnutí Stačilo! a SPD.
Motoristé stihli zamést aféry Filipa Turka. Znásilnění, formule a tak
Za úspěchem Motoristů sobě vidí Šaradín mimo jiné uklidnění afér kolem hlavní tváře stany Filipa Turka. Europoslanec čelil před letošními sněmovními volbami mimo jiné podezření, že znásilnil a dlouhodobě se dopouštěl násilí na své bývalé přítelkyni. Turek to odmítá.
"Druhá věc je, že voliči chtějí nějakou změnu a oni jako de facto nový politický subjekt tu změnu představovali," uvedl Šaradín. Motoristé podle něj vedli konzistentní předvolební kampaň a ukázali, že jsou alternativou pro pravicové a nespokojené voliče, což je vidět na oslabení koalice Spolu.
Stačilo! doplatilo na sázku na komunisty. Vymírají z duší i myslí
Hnutí Stačilo!, které se do Sněmovny nedostalo, doplatilo mimo jiné na to, že se opírá o komunistické voliče, kterých postupně ubývá, uvedl Lubomír Kopeček z katedry politologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. Přínos předvolebního spojení se sociální demokracií byl podle něj prakticky nulový, protože zahraničně-politickou orientací nebylo Stačilo! pro voliče SOCDEM přijatelnou alternativou.
Problémem byla podle Kopečka i tematická konkurence "Když se podíváte na Stačilo!, tak ono v řadě věcí mělo podobnou agendu a bylo si hodně blízké s SPD a hlavně v ekonomických věcech bylo blízké ANO. takže zjevně tam fungovalo přelévání mezi těmi stranami a to Stačilo! na to nejvíc doplatilo," uvedl Kopeček.
Váhající voliči Spolu se podle Kopečka zřejmě nejvíc přiklonili k ANO. Roli v tom mohli mít debaty v předvolebním týdnu "Ne, že by z nich Andrej Babiš vycházel jako někdo, kdo je nějak přesvědčivý, ale že byl tak vidět na komerčních televizích těsně před volbami, mohl být faktor, který zafungoval," uvedl Kopeček. Za úspěchem ANO je ale podle Kopečka především velké voličské jádro, které hnutí dlouhodobě má. Teď ho zvýraznilo to, že ANO bylo čtyři roky v opozici, uvedl politolog.