Na železniční trati mezi Berlínem a Hamburkem začíná devítiměsíční generální oprava. Kompletní uzavírka trati má vliv i na vlakovou linku Českých drah z Prahy do Hamburku. Při cestě z Česka na sever Německa bude nutné přestoupit v Berlíně na jiné spoje. Dálkové vlaky přitom pojedou po odklonové trase.
Na vážné komplikace se připravují hlavně lidé, kteří na trase mezi Hamburkem a Berlínem jezdí denně za prací, budou muset využívat náhradí autobusy, nebo přesednout do auta. Náklady na opravu jsou vyčísleny na 2,2 miliardy eur (54 miliard Kč).
Železniční trať mezi dvěma největšími německými městy měří 280 kilometrů a denně po ní za běžného provozu projede 470 vlaků. V nich se sveze každý den kolem 30.000 lidí. Zásadní modernizace trati je podle drážní společnosti Deutsche Bahn (DB) nutná. "Máme některá stavědla, která ještě fungují na diskety," řekl agentuře DPA projektový manažer generální sanace Julian Fassing.
Společnost DB chce komplexní modernizací některých tratí dosáhnout mimo jiné toho, že její vlaky budou jezdit opět o něco více načas. Německé dráhy jsou dlouhodobě terčem kritiky i vtipů kvůli značným zpožděním svých vlaků. V prvním pololetí letošního roku měl zpoždění každý třetí vlak na dálkových spojích. Dráhy tak opět nesplnily vlastní cíl, aby podle jízdního řádu do cíle dorazilo 65 až 70 procent vlaků. Důvodem častých zpoždění je především neutěšený stav některých tratí a časté opravy.
Uzávěra trasy mezi Berlínem a Hamburkem, která dnes začíná, bude úplná. Skončit by měla podle plánu 30. dubna příštího roku. Opravovat se bude i 28 nádraží. Zcela měnit se bude 165 kilometrů kolejí, dalších 61 se bude opravovat. Měnit se bude na části trasy i trakční vedení. Stavět se bude šest nových stavědel a 19 se bude modernizovat, aby byly připraveny na nasazení zabezpečovacího zařízení ETCS. Na trať ale bude tento systém zaveden až ve 30. letech.
Některé práce na trati byly natolik nutné, že je dělníci provedli už v minulém roce. Už od srpna do prosince loňského roku tak čelili cestující řadě omezení. Nyní musejí na dálkových spojích počítat s objížďkou přes Stendal, Salzwedel a Uelzen. V průměru se tak cesta mezi Berlínem a Hamburkem prodlouží podle DB o tři čtvrtě hodiny. Navíc bude jezdit jen jeden vlak každou hodinu místo dosavadních dvou vlaků.
Spoje z Prahy budou končit v Berlíně a do Prahy se bude vyjíždět z německé metropole. Časy odjezdů zůstanou podle nedávného sdělení Českých drah beze změn. Novinkou na lince Berliner mezi českým a německým hlavním městem je, že ji budou obsluhovat výhradně vlaky ComfortJet. Současný vozový park z této linky České dráhy přesunou na domácí rychlíkové spoje. Dočasně budou ještě mezi Prahou a Berlínem jezdit proslulé jídelní vozy s červenými koženkovými sedačkami, kvůli kterým této lince v Německu říkají "knedlíkový expres".
Oprava trati se dotkne také dálkových vlaků mezi Hamburkem a Rostockem, který leží na Baltu. Jezdit budou přes Lübeck. Schwerin, který je metropolí spolkové země Meklenbursko-Přední Pomořansko, tak na devět měsíců přijde o spojení dálkovou železniční dopravou.
Výrazně komplikovanější bude cestování pro lidi zvyklé využívat regionální dopravu na opravované trati. Některé vlaky tam totiž na devět měsíců zmizí úplně, některé budou jezdit pouze na části své obvyklé trasy. Nahradí je pak autobusy. Společnost Ecovista, která je bude provozovat, kvůli zakázce koupila 208 nových vozů. Například z braniborského Wittenberge do Berlína ale cesta nyní nepotrvá jeden a půl hodiny, ale tři a půl.
Přesměrována bude kvůli generální sanaci také nákladní doprava. Pro některé dopravce to bude znamenat i několikahodinová zpoždění. Jejich zástupci to kritizují a upozorňují, že na jaře budou uzavřeny kvůli opravám na několik týdnů i některé objízdné trasy.
Na konci loňského roku DB dokončily generální sanaci trati mezi Mannheimem a Frankfurtem nad Mohanem, nyní se opravuje také trasa z Oberhausenu na nizozemskou hranici. Už v příštím roce by se měly sanovat další čtyři tratě, z toho dvě v Bavorsku poblíž českých hranic. Jde o spojení Norimberk-Řezno a Pasov-Obertraubling. Do roku 2036 chtějí Německé dráhy takto opravit 40 tras po celém Německu.
Peníze na sanaci německých železnic v příštích letech půjdou mimo jiné z rozsáhlého fondu, který strany současné německé vlády zřídily za účelem investic do infrastruktury. Bude v něm 500 miliard eur (zhruba 12,3 bilionu Kč) a bude financován po dobu 12 let z půjček. Česko by si přálo, aby se peníze našly i na modernizaci tratí z Drážďan a z Mnichova do Prahy.