Až 900 milionů korun z evropských dotací mohou nově získat základní školy v Ústeckém a Karlovarském kraji. Peníze mohou využít na přestavby i vybavení. Oznámilo to dnes v tiskové zprávě ministerstvo životního prostředí (MŽP). Dotace jsou k dispozici v Operačním programu Spravedlivá transformace (OPST) zaměřeném na řešení negativních dopadů odklonu od těžby uhlí v některých regionech. V Česku se to týká Karlovarského, Moravskoslezského a Ústeckého kraje. Žádosti o peníze z nových výzev mohou školy a jejich provozovatelé podávat v Ústeckém kraji ode dneška a v Karlovarském kraji od 29. srpna, v obou regionech shodně až do 6. února 2026.
"V obou nových výzvách máme připraveno celkem 900 milionů korun, z toho 700 milionů pro Ústecký a 200 milionů pro Karlovarský kraj. U základních škol se zaměřujeme na modernizaci a kvalitnější vybavení odborných učeben, laboratoří, dílen a kabinetů, zlepšení konektivity škol a jejich IT vybavení," uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). "Chceme, aby děti nepociťovaly znevýhodnění jen proto, že jejich rodiny žijí v kraji, který prochází složitou transformací," doplnil.
Každá škola nebo školské zařízení může podat pouze jednu žádost. Minimální výše dotace na jedno zařízení činí 500.000 korun a maximální až 40 milionů. Dotace může pokrýt až 85 procent z celkových způsobilých výdajů. Oprávněnými žadateli jsou školy, obce, dobrovolné svazky obcí, kraje a jimi zřízené či zakládané organizace v oblasti vzdělávání i církve a církevní organizace. Žádosti se podávají elektronicky prostřednictvím portálu IS KP21+.
Nynější výzvy jsou určené výhradně pro základní školy. "Ve středních školách bylo již v roce 2023 podpořeno z OPST celkem 100 nových odborných učeben ve třech uhelných regionech v celkové hodnotě přibližně 1,6 miliardy korun, z toho 1,4 miliardy Kč z prostředků EU. Rozšíření seznamu škol je logickým krokem," sdělil ředitel Státního fondu životního prostředí ČR Petr Valdman.
"Kvalitní školní prostředí naopak může působit jako silný motivační prvek – dává dětem najevo, že na nich záleží, probouzí v nich zvídavost a posiluje jejich sebevědomí i pocit bezpečí," uvedl k dotacím vrchní ředitel sekce ekonomiky životního prostředí na MŽP Jan Kříž. "Zvláště v uhelných regionech, kde děti často vyrůstají v prostředí s omezenými podněty, má kvalitní škola zásadní roli: rozšiřuje jejich obzory, umožňuje jim snít o lepší budoucnosti a dává jim nástroje, jak jí skutečně dosáhnout. Naší snahou je podpořit právě ty školy, které to nejvíce potřebují," doplnil.