Zástupci ANO, SPD a Motoristů se shodli na zásadní revizi inkluze ve školství a přechodu na nový systém. Po dnešním jednání o programu možné budoucí vládní koalice to uvedla místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Potvrdil to i předseda SPD Tomio Okamura. Systém společného vzdělávání handicapovaných žáků s ostatními v běžných školách by si podle něj zasloužil celkové přehodnocení. Shoda je podle Schillerové na zvýšení platů učitelů.
SPD a Motoristé chtěli podle svých volebních programů inkluzi zrušit, ANO revidovat. Téma inkluze probírali zástupci stran dlouho, řekla Schillerová. "Dojde k zásadní revizi, na tom se shodujeme, a postupnému přechodu na nějaký systém," dodala. Strany se podle ní v jednání shodly na postupné trajektorii změn, ale detaily zveřejní až v dohodnutém vládním programu. Podle Okamury je domluva na zásadní úpravě inkluze.
Shoda je také na růstu platů ve školství, řekla Schillerová. "Potřebujeme pedagogy, potřebujeme, aby nám tak vysoké procento jich neodcházelo po vystudování pedagogických fakult mimo školství," uvedla. Připomněla předvolební slib ANO, že nastupující učitelé budou brát 50.000 korun měsíčně.
O školství vyjednavači diskutovali podle místopředsedy ANO Karla Havlíčka čtyři hodiny, řešili také technické vzdělávání, odborné školy a celý systém financování školství. "Myslím si, že jsem udělali rozumné kompromisy," uvedl Havlíček už odpoledne bez dalších komentářů.
"Pokud si někdo představuje, že se všechny děti, které mají jakékoliv podpůrné opatření v rámci inkluze, odvedou do speciálních škol, na to nemáme kapacity speciálních škol, a především tam valná většina těch dětí nepatří," řekl v rozhovoru Deníku N pravděpodobný kandidát na ministra školství za hnutí ANO Robert Plaga. Jedním z kroků revize inkluze by podle něj mělo být posílení kapacit speciálních škol a zřizování speciálních tříd. K tomu je potřeba navýšit počty speciálních pedagogů, uvedl. S tím by podle něj mělo souviset navýšení peněz pro vysoké školy na vzdělávání odborníků, kteří ve školství chybí.
Dalším krokem je zvýšení počtu psychologů a speciálních pedagogů v běžných školách, míní Plaga. Zároveň je podle něj potřeba se věnovat podpoře mimořádně nadaných dětí v běžných školách, které mají specifické poruchy chování. Možnou cestou je profesionalizace asistentů pedagoga, uvedl. "Jestli si někdo myslí, že revizí inkluze ušetří desítky miliard korun, podotýkám, že speciální třídy a speciální školy jsou třikrát až čtyřikrát dražší na provoz než běžné školy," řekl podle serveru Plaga.