Asistenti pedagoga by měli být přidělováni k učiteli nebo třídě, ne výhradně k žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami, doporučila zpráva České školní inspekce (ČŠI). Asistenti by se tím lépe začlenili do výuky, přínosem by bylo také plánování a zpětné hodnocení výuky s učitelem a příprava učitelů na práci v týmu během jejich studia. Uvádí to závěry zprávy inspekce.
Zpráva analyzuje více než 13 000 vyučovacích hodin na 660 základních školách, její autoři využili také dotazníky pro žáky, učitele a ředitele škol. Analýza přitom ukázala, že takzvaná tandemová výuka, při níž spolupracují dva pedagogové, má ve srovnání se spoluprací učitele a asistenta kvalitnější metody, žáky víc aktivizuje a přináší častější individuální práci. "Efekt je zvlášť patrný na druhém stupni ZŠ. Kombinace začínajícího a zkušeného učitele navíc přináší přirozený mentoringový vztah," uvedla Česká školní inspekce.
Při výuce vedené učitelem s asistentem je výsledek často závislý na osobní iniciativě a podmínkách školy, uvedla inspekce. "Zejména na druhém stupni je spolupráce komplikována častým střídáním asistenta pedagoga mezi třídami," poukázala. Z učitelů, kteří hodnotí přínos asistenta jako nízký, se tak 52 procent domnívá, že jeho přítomnost snižuje samostatnost žáků, a 38 procent uvedlo, že výuku by zvládli i bez asistenta.
Učitelé to s asistenty často neumějí
Studium na učitele podle zprávy školní inspekce stále nedostatečně rozvíjí schopnost spolupracovat v týmu s dalším dospělým člověkem ve třídě. "Asistenti si často stěžují na chybějící instrukce a vymezení role ze strany učitelů. Zároveň se ukazuje potřeba systematického dalšího vzdělávání pedagogů v této oblasti," podotkla ČŠI.
Ve vzdělávací politice je podle zprávy školní inspekce potřebné vytvořit jasnou strategii pro přidělování asistentů pedagoga. Měla by určit, zda stát směřuje k plošnému zajištění asistentů napříč všemi školami, nebo zda má být podpora cílená jen tam, kde je nejvíc potřeba. "Klíčové je také nastavit spravedlivý a dlouhodobě udržitelný model financování této podpory," doporučila inspekce.
Z vyučovacích hodin, které byly základem pro vznik zprávy, byli asistenti pedagoga na prvním stupni ve 42 procentech případů, na druhém stupni ve 29 procentech. Jeden asistent připadá v průměru na zhruba čtyři učitele. Skutečné počty ale kolísají podle škol a regionů. V některých obcích připadá jeden asistent na zhruba dva pedagogy, jinde na přibližně osm učitelů.