Roční výdaje spotřebitelů za cestování se v příštích 15 letech zvýší na trojnásobek. Hlavním motorem růstu bude poptávka v rozvíjejících se zemích. V roce 2040 by měl mít trh s volnočasovým cestováním hodnotu 15 bilionů dolarů (314,5 bilionu korun), zatímco loni lidé po celém světě utratili za dovolené a výlety odhadem pět bilionů dolarů.
Cestovní ruch tak podle objemu výdajů předstihne i farmaceutický a módí průmysl. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Boston Consluting Group (BCG), na který upozornila agentura Bloomberg.
Hlavní podíl na růstu nebudou mít USA ani Evropa, ale rozvíjející se trhy, jako Čína, Indie a Saúdská Arábie, uvedla partnerka BCG a jedna z autorek zprávy Lara Koslowová. Růst střední třídy v těchto zemích přinesl nárůst počtu spotřebitelů, kteří se nově zajímají o rekreační cestování. Podobně vzestup střední třídy v USA před mnoha desítkami let vedl k rozvoji kultury letovisek. Čína je na cestě k tomu, aby se stala zemí s nejvyššími výdaji na volný čas, které by se zde měly zvyšovat o deset procent ročně.
Cesty mimo stát přibývají. Je z toho nová ekonomika
Většinu poptávky po rekreačním cestování tvoří domácí cesty, tedy v rámci domovské země cestovatele. Mezinárodní rekreační cestování však roste rychleji. BCG předpovídá, že se v roce 2040 více než ztrojnásobí na 1,4 bilionu dolarů z 424 miliard v roce 2024.
Cestovní ruch je obtížné kvantifikovat. Většina odhadů, jako ten Světové rady pro cestování a cestovní ruch (WTTC), zahrnuje například výdaje v restauracích nebo dopady práce zaměstnanců v odvětví ubytování a stravování na místní ekonomiku. V dubnu WTTC odhadla, že do konce tohoto roku bude hodnota sektoru cestovního ruchu činit 11,7 bilionu dolarů, což je asi 10,3 procenta globálního hrubého domácího produktu. Zpráva BCG vychází ze stejného přístupu.
Průzkum BCG nezohlednil aktuální rizika obchodních válek nebo geopolitických konfliktů, které by mohyly narušit cestování v rozsáhlých regionech, jako je Blízký východ. Podle Koslowové je zatím těžké odhadnout, jak se tyto situace dále vyvinou. Dodává ale, že cestovní ruch je odolný, což potvrzuje také WTTC. Navzdory hospodářské nejistotě lidé touží cestovat stále víc, což se projevuje i tím, že častěji rezervují zájezdy na poslední chvíli.