Městská firma zprovoznila 50 nabíječek pro elektroauta, hlavně na sídlištích

Domácí
19. 3. 2025 20:32
Společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) představila projekt 50 nových dobíjecích stanic pro elektromobily v pražských rezidenčních oblastech, 19. března 2025, Praha-Černý Most.
Společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) představila projekt 50 nových dobíjecích stanic pro elektromobily v pražských rezidenčních oblastech, 19. března 2025, Praha-Černý Most.

Městská firma Technologie hlavního města Prahy (THMP) dnes zprovoznila na území metropole 50 nabíječek pro elektromobily. Každá z nich může nabíjet dvě auta současně. Nabíječky jsou na území pěti městských částí ve čtvrtích Černý Most, Háje, Vršovice, Vinohrady, Kamýk a Petřiny. Do konce roku THMP instaluje dalších 104 nabíjecích stanic. Budou mimo jiné v Praze 4. Novinářům to řekli pražský radní pro infrastrukturu Michal Hroza (TOP 09) a člen představenstva THMP Michal Fišer. Instalace 50 nabíjecích stanic stála přibližně 15 milionů korun, THMP na jejich pořízení získaly dotaci.

Nabíječky jsou osazené ve sloupech veřejného osvětlení. U každé jsou dvě vyhrazená parkovací místa pro dobíjení. Jde o takzvané pomalé dobíječky, kde dobití podle kapacity baterie trvá zhruba šest hodin. "THMP budou instalovat jen pomalé stanice. Rychlé jsou významně dražší na pořízení a vnímáme, že mají rychlejší návratnost. Komerční sektor je proto významně motivován je stavět a my nemáme ambici v tomto konkurovat komerčnímu sektoru," vysvětlil Fišer.

Využívat je mohou všichni řidiči elektroaut. Registrovaní zákazníci k platbě použijí čip, neregistrovaní mohou zaplatit kartou. "Zákazníci mohou mít čip od nás, ale fungují na tom i čipy dalších provozovatelů, třeba ČEZ, E.ON a PRE. A naše čipy zase fungují u ostatních," řekl Petr Vomáčka, technický garant projektu.

THMP lokality vybírá podle toho, kde dobíjecí stanice chybí a kde je na jejich instalaci připravena infrastruktura. Do konce roku by měly vzniknout nové nabíječky například na Spořilově, v Nuslích a v prostoru mezi Hradčanskou a Vítězným náměstím.

Podmínky pro jejich zapojení město buduje při výměně starých lamp veřejného osvětlení za nové. Kvůli instalaci nabíjecích stanic je potřeba k lampám přivést nové kabely, které kapacitně zvládnou přivést energii pro lampu i nabíječku. Město proto spolupracuje s Pražskou energetikou a při výměnách kabelů vloží do chodníku i kabel pro nabíjecí stanici.

Podle radního Hrozy projíždí Prahou denně přibližně 15.000 elektromobilů. "V Praze jich je registrováno asi 9000, část lidí, kteří do Prahy přijíždějí z krajů, má také elektromobily. Toto je můj soukromý odhad," řekl. Doplnil, že podle studie, kterou vypracovalo předchozí vedení magistrátu, by v roce 2030 mělo být v Praze v provozu asi 200.000 elektroaut. Na toto množství bylo plánováno 4500 nabíjecích stanic. "Ale tato auta nepřibývají tak rychle. Proto dynamicky upravujeme i náš plán na osazování nabíjecích stanic," dodal Hroza.

Podle informací THMP je v současnosti v Praze 708 veřejných dobíjecích stanic, které disponují 1215 dobíjecími body. Z toho 530 stanic je zaměřeno na pomalé dobíjení, 133 stanic kombinuje obě formy dobíjení a 45 stanic je čistě rychlodobíjecích. Podrobnosti o nových nabíječkách naleznou zájemci na webu www.prahanabiji.cz.

Autor: ČTKFoto: ČTK, Šimánek Vít

Další čtení

ilustrační foto

Milan Kubek je znovu prezidentem lékařské komory. Už devatenáct let

Domácí
8. 11. 2025
ilustrační foto

Potomci vysídlenců kvůli Werhmachtu vysadili na Prostějovsku Alej svobody

Domácí
8. 11. 2025
ilustrační foto

TOP 09 si po Pekarové zvolila nového předsedu Matěje Ondřeje Havla

Domácí
8. 11. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ