Na rušnou trať z Liberce přes Chrastavu a Hrádek nad Nisou do německé Žitavy a dál do Varnsdorfu se dnes po bezmála devítiměsíční odmlce vrátí vlaky. Důvodem výluky byla rekonstrukce trati a stanic v Chrastavě a Hrádku nad Nisou. Původně se počítalo, že vlaky vyjedou už s novým jízdním řádem 14. prosince, práce na trati se ale protáhly. I nadále musí cestující počítat s možnými problémy. Několik měsíců bude probíhat zkušební provoz s testováním přesnosti, uvedl Tomáš Neumann za společnost Die Länderbahn CZ, jež na trase provozuje vlaky pod značkou Trilex.
"Během zkušebního provozu může docházet i z důvodů dokončovacích prací s omezenými rychlostmi ve stanici Hrádek nad Nisou i na polském přejezdu, zácviku všech směn zaměstnanců dopravce i řízení provozu na zcela nové trati s velmi vysokými provozními nároky v prvních týdnech ke komplikacím. Případné nedostatky budou intenzivně řešeny a postupně odstraňovány," uvedl Neumann.
Cílem rekonstrukce za bezmála 1,238 miliardy korun bylo zlepšení dopravního spojení z Liberce směrem do Polska a Německa, zabezpečení tratě a zvýšení komfortu pro cestující. Cestování také zrychlí. "Příkladně cesta mezi Libercem a Varnsdorfem starým nádražím zabere díky modernizované trati kolem 50 minut, což je o deset minut rychlejší než před výlukou. Z Liberce bude možné v hodinovém intervalu cestovat přímo nebo s přestupem v Žitavě směrem na Varnsdorf, Drážďany, Zhořelec i Berlín rychlostí srovnatelnou s jízdou autem," uvedl Neumann.
Trať z Liberce na Žitavu byla původně součástí Jiho-severoněmecké spojovací dráhy a měla zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na jih do Vídně, první vlak tudy projel 1. prosince 1859. Dnes slouží hlavně regionální dopravě a denně ji využije kolem 2500 cestujících.
Rekonstrukce na frekventované trase z Liberce do Žitavy začala loni v září, od dubna byla na trase výluka a dopravu zajišťovaly autobusy. Oprava rušné trati trvala déle zejména kvůli rozšíření původně plánovaných prací. Správa železnic využila souběžné rekonstrukce navazujícího úseku v Polsku a opravila i úsek trati z Hrádku nad Nisou k polské hranici, s nímž se původně nepočítalo. Zbývající práce budou pokračovat za provozu, v Hrádku nad Nisou není zatím hotový podchod ani úprava přednádražního prostoru.
"Přístup cestujících zde proto bude omezený ze směru od obratiště autobusů chodníkem mezi kolejištěm bývalým nádražním skladištěm a dále nouzově zprovozněným podchodem bez výtahů na ostrovní nástupiště. Pro hůře pohyblivé cestující nebo cestující se zavazadly, kočárky a invalidními vozíky bude do zprovoznění výtahů v době provozu vlaků zajišťovat stavební firma bezplatnou asistenci, kterou si cestující mohou přivolat," dodal Neumann. Zcela hotovo by mělo být v Hrádku na konci dubna příštího roku.









