Obrat českých e-shopů loni po dvou letech vzrostl, činil 194 miliard korun

Ekonomika
9. 1. 2025 19:10

Obrat českých e-shopů se loni po dvou letech vrátil k meziročnímu růstu. Činil 194 miliard korun, což bylo o pět procent více než v roce 2023. Počet e-shopů ale dále klesl, a to o 200 na 49.700. Vyplývá to z pravidelného průzkumu on-line srovnávače Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK), který má ČTK k dispozici. Obrat podle něj e-shopům rostl ve všech čtvrtletích, přičemž nejvíce v závěru roku - meziročně o šest procent.

V prvním čtvrtletí obrat e-shopů stoupl o čtyři procenta, ve druhém o tři procenta a ve třetím o pět procent. "Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu a z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií a Češi pokračovali v on-line nákupech, které dosud odkládali, a nakupovali i zboží, které dříve nebylo on-line tolik dostupné,” uvedl generální ředitel Heureka Group David Chmelař.

Po započtení nákupů na zahraničních on-line tržištích Češi loni na internetu utratili 228 miliard korun, uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Asociace podle něj dlouhodobě upozorňuje na neférové konkurenční prostředí, které některá on-line tržiště z mimoevropských zemí vytvářejí.

Ve srovnání s rokem 2023 se podle průzkumu dařilo zejména solárním příslušenstvím, které zaznamenaly nárůst o 835 procent. Více než sedminásobně stoupl zájem o solární sestavy a přibližně stejným tempem také o cyklistické kraťasy.

Mezi další úspěšné kategorie patřil s téměř šestinásobným růstem dětský zahradní nábytek a s asi pětinásobným náhražky kávy. Naopak nejhlubší poklesy Heureka a APEK uvádí u příslušenství pro výrobníky sodovky, svatební šaty a dětské bundy - postupně o 86 procent, 79 procent a 75 procent. O 73 procent méně lidé poptávali i operační systémy.

"Zajímavý je také pohled na nejsilnější měsíce. Oproti minulým letům vánočním on-line nákupům kraloval prosinec. Jindy dominantní říjen a listopad patřily letos ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec," řekl Chmelař. Vetyška doplnil, že mírný růst obratu o jednotky procent očekává i v tomto roce.

Podle posledních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) maloobchodní tržby loni v říjnu meziročně stouply 11. měsíc za sebou. Obchodníci utržili o 5,5 procenta více po zářijovém revidovaném růstu o 4,8 procenta. Dařilo se zejména e-shopům, od počátku roku se jim tržby podle ČSÚ zvyšovaly dvouciferným tempem.

Vývoj obratu českých e-shopů:

RokObrat
2019155 miliard Kč
2020196 miliard Kč
2021223 miliard Kč
2022197 miliard Kč
2023185 miliard Kč
2024194 miliard Kč

zdroj: Heureka a APEK

Vývoj počtu českých e-shopů:

RokPočet
201946.600
202049.500
202150.985
202250.100
202349.900
202449.700

zdroj: Heureka a APEK

Autor: ČTKFoto: AI/TYDEN

Další čtení

ilustrační foto

Lidé draží kartičky, Lego, pušky, hodinky. I Čtyřlístek a Jágra. To se prodává

Ekonomika
18. 8. 2025

Aerolinky Air Canada upustily od obnovení letů, zaměstnanci dál stávkují

Ekonomika
17. 8. 2025

Na Slovensku kvůli nové dani klesl podle analýzy prodej slazených nápojů

Ekonomika
14. 8. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ