MND a.s., neboli Moravské naftové doly, je společnost s více než stoletou tradicí těžby ropy a zemního plynu. Činnost MND v srdci vinařské oblasti, kde by těžební kozlíky hledal málokdo, přiblížil Ludvík Baleka, obchodní ředitel společnosti.
Kolik plynu a ropy ročně vytěžíte?
Například v loňském roce to bylo 105 milionů m3 plynu. Pro lepší představu - takové množství pokryje při průměrné spotřebě české domácnosti 10 MWh ročně spotřebu přes 100 tisíc domácností. Pro těžbu ropy u nás využíváme kolem 30 ložisek, ze kterých jsme například minulý rok vytěžili kolem 125 tisíc tun ropy.
Čím vším se skupina MND zabývá?
Strategie skupiny MND je postavena na čtyřech základních pilířích. Prvním z nich je průzkum a těžba zemního plynu a ropy. Dále je to servisní činnost v rámci vrtání a opravných prací, kterou provozujeme i na dalších evropských trzích. Zaměřujeme se také na provozování podzemních zásobníků plynu, přičemž v tomto oboru jsme druhou největší společností u nás. A nakonec je to právě prodej plynu a elektřiny, jak domácnostem, tak na velkoobchodním trhu. V této oblasti meziročně výrazně rosteme, za loňský rok jsme měli obrat cca 10 miliard Kč.
Ludvík Baleka, obchodní ředitel společnosti MND a.s.
Jak vypadal váš vstup na retailový trh s plynem?
Na retailový trh jsme vstoupili v roce 2014 a začali s budováním našeho jména v oblasti prodeje plynu domácnostem. Za velmi krátkou dobu se nám díky férové nabídce podařilo vybudovat silné povědomí o naší značce mezi etablovanými hráči. Při vstupu na trh jsme si přitom stanovili jasná pravidla, kterými se napříč firmou všichni řídíme, a vyplácí se nám to. Mezi tato pravidla patří především férové chování vůči zákazníkovi, zákaz využívání podomního prodeje domácnostem, srozumitelné smluvní dokumenty a další.
A to je něco, co vás tedy dnes na trhu odlišuje?
Jsme největší těžební společnost v ČR, která dodává plyn přímo z těžby koncovým zákazníkům. Díky vlastní těžbě přitom dokážeme zákazníkům dodávat plyn dlouhodobě výhodně. Věříme, že naši zákazníci oceňují také naše smlouvy na dobu neurčitou, které mohou kdykoliv a bez skrytých sankcí vypovědět. Naší nabídce věříme natolik, že si naše zákazníky nemusíme smluvně uvazovat.
Orientace na zákazníka a rychlá expanze společnosti s sebou nezbytně nese také další specifické nároky, například potřebu kvalitního telekomunikačního zázemí.
Komunikační stránka věci je pro nás pochopitelně velmi důležitá. Nejde jen o naše koncové zákazníky, kterým chceme být nablízku a schopni pomoct a poradit, kdykoli je to potřeba. Ale samozřejmě se mezi sebou potřebují domlouvat i naši pracovníci, obvykle přímo v místech těžby, která jsou často velmi odlehlá a pokrytí signálem je zde zásadní. Ideální řešení jsme před více než třemi roky našli u Vodafonu. Jeho telekomunikační balík OneNet nám nabídl přesně to, co jsme potřebovali - širokou nabídku služeb za nízkou cenu.
Vodafone nedávno vyhrál v nezávislém testu kvality sítě ve volání a mobilních datech v ČR a získal certifikát Best in Test od německé společnosti P3 communications GmbH. Je pro vás podobné uznání vašich dodavatelů důležité?
Certifikát je potvrzením očekávané kvality. Není pro nás ovšem tak zásadní jako osobní zkušenost a reálný stav věcí. Kvalita sítě je dnes standardem, který uživatel vyžaduje. Nenaplňuje-li síť tato očekávání, uživatel odchází ke konkurenci. Taková je dnes situace na trhu.