ŘSD vybralo zhotovitele průzkumu pro tunel Luka na budoucí D3

Domácí
10. 2. 2025 12:14

Podrobný geotechnický průzkum pro tunel Luka na budoucí středočeské části dálnice D3 v úseku Jílové – Hostěradice provede sdružení společností Hochtief CZ, Swietelsky stavební a SG Geotechnika. Práce, jejichž součástí bude i ražba průzkumné štoly, vyjdou na 408,47 milionu Kč bez DPH. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se zhotovitelem uzavřelo smlouvu, informoval dnes ČTK Jiří Veselý z ŘSD.

Dostavba D3 má řadu odpůrců, vadí jim, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Obávají se i problémů s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Ministerstvo dopravy a ŘSD projekt obhajují. Na budoucí středočeské části dálnice D3 začal už dříve podrobný geotechnický průzkum pro tunel Kamenná Vrata.

Tunel Luka bude dlouhý 1843 metrů, ražba štoly o délce 1480 metrů potrvá 28 měsíců. Přístup do průzkumné štoly bude ze silnice III/1044 Jílové u Prahy – Luka pod Medníkem, kde se bude před Lukami odpojovat dočasná přístupová komunikace ze zpevněné štěrkodrti až k pracovišti.

Plánovaný dálniční úsek Jílové – Hostěradice má měřit 4486 metrů. Počítá se na něm s jedním tunelem, třemi mosty, dvěma nadjezdy a jednou lávkou pro pěší. Odhadované náklady činí 5,589 miliardy Kč bez DPH. "Zahájení výstavby plánujeme v roce 2028 a uvedení tohoto úseku do provozu pak do čtyř let," uvedl Veselý.

Ražba průzkumné štoly je podle ŘSD nezbytným krokem, který pomůže přesně zjistit geologické poměry v místě výstavby tunelu, tím spíš, že v trase budoucí středočeské části dálnice D3 je riziko střetu se starými důlními díly. Zhotovitel projektové dokumentace pro provádění stavby navíc musí znát detailní informace o horninovém a hydrogeologickém prostředí a jeho chování. "Průzkumná štola pomůže rozkrýt celou osu budoucího tunelu. Přípravné práce pro její ražbu plánujeme zahájit po dohodě se zhotovitelem v následujících týdnech," dodal Veselý.

Dálnice má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Středočeská část by měla měřit 58,5 kilometru. Zatímco v jižních Čechách se staví, ve Středočeském kraji se ještě nezačalo.

Autor: ČTKFoto: AI/TYDEN

Další čtení

Dobový popisek k fotografii ČTK z roku 1984: Na polích JZD Jaslo Blučina na Brněnsku pracuje nyní jedna z posádek brněnského závodu 05-Slovairu, která má se zemědělským letounem Z-37 Čmelák rozmetat hnojivo na celkové rozloze 1200 hektarů. Při dobrém počasí přihnojí denně až 350 ha ozimé pšenice, což značně přispěje k urychlení jarních prací a dodržení agrochemických lhůt. Mechanik Michal Zpěvák připravuje nádrž k čerpání pohonných hmot.

Pamatujete „Čmeláka“? Kdysi s ním létal Štefan, teď sestřeluje ruské drony

Domácí
Aktualizováno: 18. 8. 2025 14:37
ilustrační foto

Jízdenky v Praze podraží. I pro lidi ze středních Čech. Prosadil to radní za ODS

Domácí
18. 8. 2025
ilustrační foto

Příšerné mučení. Policie našla svázaného a týraného psa

Domácí
18. 8. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ