Srážka vlaků mohla být tragičtější. Zabezpečení ETCS měl ale jen jeden vlak

Zahraničí
10. 11. 2025 14:03
ilustrační foto
ilustrační foto

Tragičtějším následkům nedělní srážky vlaků nedaleko Bratislavy zabránil zabezpečovací systém ETCS v jedné z lokomotiv a rychlost osobního vlaku, který projel na červenou a do kterého expresní vlak narazil.

Vyplývá to z pondělního vyjádření šéfa správce železniční infrastruktury ŽSR Ivana Bednárika. Nehoda si vyžádala desítky hlavně lehce zraněných. Premiér Robert Fico řekl, že ministr dopravy Jozef Ráž mu nabídl svou funkci. Fico dal ale najevo, že odchod ministra na rozdíl od opozice nechce.

Bez potrestání to nebude

Ministerský předseda ovšem požaduje odvolání členů vedení národního vlakového dopravce ZSSK. Právě vlaky ZSSK se v neděli srazily. Podobná nehoda rychlíků ZSSK se stala v zemi už v říjnu; podle úřadů i tato kolize si naštěstí vyžádala jen zraněné.

Bednárik uvedl, že osobní vlak bez ETCS vyjel ze stanice ve městě Pezinok na červenou a dosáhl rychlosti 60 až 70 kilometrů v hodině. Následně do něj zezadu narazil dálkový vlak z Košic, který s využitím systému ETCS před kolizí brzdil.

"Máme velké štěstí, že překážka na trati byla v pohybu," řekl Bednárik, který je podle některých českých médií jedním z kandidátů na funkci ministra dopravy v nové české vládě vznikající po říjnových sněmovních volbách.

Kdyby měly ETCS oba vlaky, nic by se nestalo

Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS) v prohlášení uvedla, že nehoda by se pravděpodobně nestala, pokud by systémem ETCS byly vybaveny oba uvedené vlaky. Úřady vybídla k tomu, aby podobně jako Česko vypracovaly harmonogram, na jehož základě by na moderních tratích mohly nově jezdit pouze vlaky s ETCS.

Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne a nouzově zabrzdí vlak v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci.

Fico chce urychlit zabezpečení vlaků

Fico po mimořádném jednání vlády řekl, že ministerstvo dopravy připraví návrh kompenzace poškozených při dvou posledních srážkách vlaků na Slovensku. Kromě toho má předložit plán, jak zrychlit instalaci bezpečnostních systémů do vlaků. Podle něj Ráž byl v době nehody mimo Slovensko.

Generální ředitel ZSSK Peter Helexa před novináři odmítl, že by nedělní nehoda znamenala systémový problém na železnici. Helexa ještě před výzvou Fica k odvolání vedení ZSSK uvedl, že podnik pracuje na instalaci zařízení ETCS do dalších vlaků. Oba strojvedoucí z nedělní kolize označil za zkušené pracovníky.

Opozice dál žádá hlavu ministra dopravy

Podle Bednárika ve vlacích, které se v neděli srazily, cestovalo dohromady 1020 osob. Upřesnil tak informace ministra vnitra Matúše Šutaje Eštoka o asi 800 pasažérech.

Podle šéfa nejsilnějšího opozičního hnutí Progresivní Slovensko Michala Šimečky by v normální zemi ministr dopravy okamžitě podal demisi, bez ohledu na příčiny vlakové nehody. Šimečka zároveň odmítl Ficův postoj, podle něhož kritici mají počkat na závěry vyšetřování.

Autor: ČTK, David GarkischFoto: Pixabay

Další čtení

Donald Trump

Trump omilostnil své věrné, kteří chtěli puč. Ale možná protizákonně

Zahraničí
10. 11. 2025
ilustrační foto

V Itálii vydražili lanýže za 12 milionů. Nejcennější byl bílý trojitý

Zahraničí
10. 11. 2025
ilustrační foto

V Německu začal obří proces za útok autem. Postavili kvůli němu budovu

Zahraničí
10. 11. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ