Stavbaři u Napajedel končí osazování ocelového oblouku dálničního mostu

Domácí
8. 4. 2025 20:15
Ředitelství silnic a dálnic osadilo druhou polovinu ocelového oblouku, který se bude klenout nad budovaným dálničním mostem přes řeku Moravu.
Ředitelství silnic a dálnic osadilo druhou polovinu ocelového oblouku, který se bude klenout nad budovaným dálničním mostem přes řeku Moravu.

Stavbaři dokončují u Napajedel na Zlínsku osazování ocelového oblouku dálničního mostu přes řeku Moravu. Více než polovinu jej nainstalovali v březnu, dnes ráno začali osazovat jeho zbývající část. Oblouk se bude klenout až 20 metrů nad dálnicí. Váží téměř 600 tun, kvůli mostním prohlídkám bude průchozí, řekl dnes hlavní stavbyvedoucí Ondřej Kubíček ze společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby.

Oblouk je složený z osmi dílců různé velikosti a hmotnosti. Postupně je z břehu osazují jeřáby. "Montujeme ho na již vysunutou ocelovou konstrukci, kterou jsme vysouvali během zimy. Momentálně osazujeme druhou část oblouku z pravého břehu řeky Moravy," řekl Kubíček.

Nainstalovaný by měl být celý oblouk dnes odpoledne. "Po jeho osazení ho smontujeme montážními svary, tak abychom ho sjednotili. A po jeho sjednocení bude probíhat osazení táhel, na která celý most zavěsíme. Oblouk montuje a svařuje tým, který čítá asi 25 lidí," doplnil Kubíček.

Výstavba mostu s rozpětím 115 metrů, který bude součástí dálnice D55, začala předloni. První řidiči by se po něm měli projet koncem letošního roku. Bude mít stejnou výrazně oranžovou až červenou barvu jako slavný most Golden Gate v San Francisku. "Netradiční je také ocelová konstrukce v plné šíři dálnice, která bude společná pro oba jízdní směry. Obvykle stavíme mosty pro každý směr zvlášť, tedy pravý a levý. Směrové pruhy na mostu budou od sebe odděleny konstrukcí ocelového oblouku a závěsů, na kterých je zavěšený ocelový trám spřažený s betonovou deskou," uvedl ředitel zlínského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Karel Chudárek.

Po dostavbě umožní most kapacitní překonání řeky Moravy a výrazně podle zástupců ŘSD v místě zvýší plynulost a bezpečnost silničního provozu. Součástí stavby je protihluková stěna, která by měla ochránit obytnou zástavbu Napajedel před hlukem z dálnice.

Výstavba přibližně půlkilometrového úseku dálnice u Napajedel, jehož hlavním objektem estakáda je, přijde na 674,4 milionu korun bez DPH. Cílem silničářů je co nejdříve ukončit stav, kdy musejí řidiči sjíždět z dálnice přes kruhový objezd mezi Napajedly a Otrokovicemi na Zlínsku, kde se zejména v ranní a odpolední špičce tvoří kolony.

Z jedné strany se most napojí na obchvat Otrokovic na Zlínsku, který je součástí D55, na druhé straně se z něj bude dočasně sjíždět na silnici I/55. Stavbu navazujícího sedmikilometrového úseku dálnice D55 mezi Napajedly a Babicemi chce ŘSD zahájit v příštím roce, dokončení předpokládá v roce 2029. Loni v prosinci silničáři zprovoznili 21 kilometrů dálnice D55 z Babic do Bzence na Hodonínsku.

Po kompletní dostavbě D55 v budoucnu propojí střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Dlouhá bude přes 100 kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2. Celá by měla být hotová do roku 2033.

Autor: ČTKFoto: ČTK, Glück Dalibor

Další čtení

ilustrační foto

Přibývá řidičáků pro seniory s omezením dojezdu nebo rychlosti

Domácí
Aktualizováno: 24. 5. 2025 23:23

Síť X se potýká s výpadky, problémy mají desítky tisíc lidí především v USA

Domácí
24. 5. 2025
ilustrační foto

Čapí hnízdo znovu před soudem. To se Babišovi před volbami nebude líbit

Domácí
24. 5. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ