TÉMA TÝDNE: Emisní povolenky aneb jak se Evropa střílí do vlastní nohy

Ekonomika
14. 8. 2025 13:53
Vladimír Pinker, Lukáš Kovanda a Roman Ďurčo
Vladimír Pinker, Lukáš Kovanda a Roman Ďurčo

Průměrná mzda v Česku roste, ale reálné příjmy pracujících klesají. Drahé bydlení, energie, potraviny. A k tomu ještě Green Deal. Jak se žije pracující třídě? A co ji čeká dál, to bylo TÉMA TÝDNE na TV BARRANDOV pro ekonoma Lukáše Kovandu a předsedu Odborového svazu Kovo Romana Ďurču. Pozval si je moderátor Vladimír Pinker.

Hned v úvodu došlo na Green Deal a připravované emisní povolenky. „Je to velký problém a je to velký problém zejména právě pro střední třídu, protože bohatí se s tím nějak popasují, no a těm chudým nízkopříjmovým těm stát dorovná výpadek v příjmech právě tím výnosem z těch povolenek, protože sociální fond nebo sociální výdaje z těch povolenek budou směřovat právě částečně i na kompenzace nízkopříjmovým sociálně zranitelným skupinám obyvatelstva. Nicméně nedostane se na všechny. To by ani nemělo smysl, protože to by stát vybíral peníze na povolenkách a pak by je zase rozdával mezi lid. Takže bita bude právě střední třída,“ vysvětlil dopady emisních povolenek ekonom Lukáš Kovanda.

Oba hosté se v tom shodnou. Roman Ďurčo, předseda Odborového svazu KOVO, se svým předřečníkem bezvýhradně souhlasí: „To, co řekl kolega Kovanda, to můžu podepsat. My už dlouhodobě v rámci odborů upozorňujeme na to, že to pro nás nedává smysl, protože to je opravdu zdražení pro obyvatele. My se tady dneska bavíme o tom, jestli ten benzín opravdu bude dražší o 3 koruny při ceně emisní povolenky 45 EUR. My ale máme opravdu strach, že ta cena nezůstane. Když se s ní začalo obchodovat, tak už ta cena někde byla přes 60 EUR, a to zdražení může být násobně vyšší. My už dva roky říkáme, že by naše česká vláda měla nějakým způsobem v té Evropě opravdu získat tu většinu, aby ten systém buď odložen na poměrně dlouhou dobu, anebo aby byl zrušen. To se propíše do všeho.“

Je tedy opravdu možné, že cena emisních povolenek vystřelí mnohem výše a nezůstane kolem předpokládaných 40 EUR? „Určitě nevydrží.,“ souhlasil i tentokrát ekonom Kovanda. „A už jen z důvodu inflace, protože ty ceny, ten strop 45 EUR za povolenku, to je v cenách roku 2020, takže v roce 2027, kdy ta povolenka bude zahrnuta nebo má být zahrnuta v cenách pohonných hmot nebo v cenách vytápění bytů i v České republice, tak v úpravě po inflaci to může být kolem 60 EUR za povolenku,“ řekl Tomáš Kovanda. Už při začátku prvního obchodování na lipské burze se totiž podle něj vyšplhala na 81 EUR. Dokonce odhaduje, že pokud mají být splněny cíle Green Dealu, měla by povolenka podle výzkumu univerzity v Kolíně nad Rýnem stát dokonce 250 EUR za kus.

„Aby si tohle vše nějak divák představil, tak těch 250 EUR za povolenku znamená, že pohonné hmoty v České republice zdraží o zhruba 18 korun na litr a samozřejmě zdraží také vytápění bytů, zejména vytápění uhlím a plynem, takže to je obrovský nápor na peněženky opět střední třídy a jak už tady zaznělo, velký inflační tlak, protože ti lidé si budou říkat u zaměstnavatele o vyšší mzdy, aby to vůbec utáhli,“ odhaduje Kovanda.

Cílem je zrušit fosilní paliva a auta se spalovacími motory

Podle Kovandy je záměrem, aby lidé přestali používat auta se spalovacími motory. „Prostě smysl těch povolenek je odnaučit lidi jezdit autem na tradiční pohon, naučit je jezdit na kole, městskou hromadnou dopravou, elektromobilem,“ domnívá se ekonom.

Uhlíková neutralita k roku 2050, neboli ten Green Deal, znamená zdražit fosilní energie, fosilní paliva, udělat pohonné hmoty drahé: drahá nafta, drahý benzín, drahé vytápění uhlím, drahé vytápění plynem. „Teprve poté vlastně lidé začnou uvažovat o alternativách, nejen o zateplení, o tepelných čerpadlech, o vytápění dřevem, jenže to jsou všechno obrovské investice a třeba lidé na venkově na tyto investice nemají, když ještě navíc budou muset platit dramaticky výše za svojí dopravu, protože jim zdraží benzín nebo nafta. Každý si nemůže dovolit koupit elektromobil, každý nemůže jezdit městskou hromadnou dopravou, jako je tomu ve městech. Takže to je ten sociální dopad, který částečně bude tlumit ten fond, ale jenom vybraným lidem, a to bude zase nějaký úředník rozhodovat, kdo dostane tu úlevu, kdo ne a samozřejmě se na všechny nedostane. To by pak nedávaly ty povolenky smysl, takže opakuji, střední třída bude bita,“ odhaduje ekonom Lukáš Kovanda.

Souhlasil i Roman Ďurčo, předseda Odborového svazu KOVO: „Lidé přestanou mít peníze na život v současné podobě. „Samozřejmě to může omezit i tyto věci, které lidé běžně dneska používají. Jako jezdit na dovolenou, poslat dítě na tábor, tak opravdu budou řešit to, co zaplatí, to nezaplatí.“

Problém je v Evropě i s byrokracií a administrativou

Pokud už ovšem nebude možné emisní povolenky zrušit, jak může společnost a stát reagovat? Jak lze třeba zvýšit příjem pracujících? Je to v Evropě možné? „Velkým problémem je obecně vysoká administrativní a byrokratická zátěž v Evropské unii. Na to ostatně upozorňuje třeba i loňská hodně skloňovaná Draghiho zpráva. Takže já si myslím, že uvolnění podmínek pro firmy tak, aby byly ziskovější, tak aby mohly tedy nakonec vyplácet vyšší mzdy, tak to je ta klíčová cesta. Dnes spousta firem, nos, spousta chytrých lidí odchází do Asie, do Singapuru, do Spojených států, prostě proto, že tam ty podmínky jsou daleko volnější, co se týče byrokracie, co se týče administrativy, ale nevidím zatím v Evropské unii, že by si nějakým způsobem toto mělo měnit,“ odhaduje Lukáš Kovanda.

„My bychom se neměli vůbec bavit o zavedení nějakých dalších povolenek, my bychom naopak měli pozastavovat ty povolenky, které už jsou v platnosti, protože ty zásadně přispívají ke zdražování energií, elektřiny, a od toho se odvíjí všechno, protože celá ekonomika v podstatě je založena na energiích, vychází z energií, z přeměny energií. Výroba, to je vlastně přeměna energií, jestliže i služby jsou o energiích, to je prostě ve všem, pokud toto zdražujeme, tak zdražujeme všechno a snižujeme konkurenceschopnost ve všech ohledech,“ varuje Kovanda.

Jak si Evropa likviduje ocelářský průmysl v době války

Ve hře jsou vedle emisních povolenek i uhlíková cla. Ta zdraží i veškeré výrobky z oceli – jak podotkl ekonom Kovanda, všechnod automobilů po lžičku na pudink. „Jestli to takto bude dál, tak k tomu roku 2050 my třeba i té uhlíkové neutrality dosáhneme za cenu obrovsky drahých povolenek uhlíkového cla, zdražení energií z likvidace průmyslu, nárůstu míry nezaměstnanosti, sociálních otřesů, polarizaci, prostě politické scény, nárůstu extremistů a tak dále. My ten Green Deal splníme, ale ne proto, že bychom byli tak zelení a tak inovativní a tak produktivní, ale prostě, že si tu ekonomiku v podstatě zabijeme, zadusíme. A tohle, myslím, si neuvědomují ti činovníci v Bruselu, to jejich snažení by mělo smysl, kdyby takhle ambiciózně, takhle přísně postupoval celý svět. Ale tak tomu není,“ dodal Lukáš Kovanda.

Velké problémy mají podle Romana Ďurča, předsedy Odborového svazu KOVO, výrobci už teď. „Evropa chce být zelená a my to nějakým způsobem budeme za velmi, velmi drahou cenu plnit. A to tak, že se sem bude dovážet čínská ocel a bude zatížena nějakým způsobem uhlíkovou daní. A ona sem proudí pořád. Čína není úplně tržní ekonomika. Když se podíváte, že máme za humny válku, je opravdu potřeba být soběstační v oceli. V době, kdy je situace opravdu velmi nestabilní, být závislí na dovozu oceli z třetích zemí, abysme si vyrobili vlastní tank… Myslím, že to je velmi špatná zpráva a Evropa by měla prozřít,“ řekl Roman Ďurčo.

I to potvrdil ekonom Lukáš Kovanda. „Řekněme si tu genezi té celé věci. Nejprve emisní povolenky číslo jedna na průmysl zdražily ocelárnám výrobu. Pak je samozřejmě konkurenceschopnější ocel z Turecka, ocel z Číny, takže se sem dováží. Evropská unie zjišťuje, že tedy povolenky vedou k tomu, že je tady více čínské a turecké oceli, že mizí zaměstnanost Evropy, tak na tu cizí ocel chce zavést uhlíkové clo. Ale to je další zdražení pro obyčejného Evropana. Které ale je reakcí na to předchozí zdražení evropské oceli. Takže my jsme si zlikvidovali ocelářství sami. A reakcí je zdražování dovozu, takže likvidace pracovních míst, z toho nekouká nic dobrého pro konečného spotřebitele v Evropě.“

Autor: David Garkisch

Další čtení

Největšího provozovatele obchodů s nábytkem IKEA poprvé nebude řídit Švéd

Ekonomika
14. 8. 2025
ilustrační foto

Přibývá zadlužených Čechů a nesplácení. Dlužíme 3,8 bilionu

Ekonomika
13. 8. 2025

U Vojtěchova na Chrudimsku by mohly stát nejvyšší větrné elektrárny v Česku

Ekonomika
13. 8. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ