Japonská automobilka Toyota vybuduje v Česku svoji první evropskou linku na výrobu bateriových elektromobilů. Za 680 milionů eur (16,65 miliardy Kč) vznikne v kolínské továrně Toyoty, zhruba desetinu na investici přispěje stát. K asi 3200 pracovníkům v Kolíně tak přibude 245 nových pracovních míst. Půjde o jednu z největších investic v Česku, podle analytiků a expertů vládní podpora elektromobility pomůže konkurenceschopnosti průmyslu. Rozšíření výroby v Kolíně vítá vedení města i Středočeského kraje, stavební práce už začaly.
Česko uspělo v konkurenci dalších zemí, které o investici rovněž usilovaly, řekl dnes při představení investice premiér Petr Fiala (ODS). Stát přispěje až 64 milionů eur (1,57 miliardy Kč), investiční pobídka bude směřovat do speciálního závodu na montáž baterií. Ekonomický přínos projektu pro stát má být kolem šesti miliard korun, uvedl ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček. Investice podle Fialy představuje důležitý krok směrem k vyšší technologické úrovni a udržení výroby aut v Česku. "Automobilový průmysl tvoří přibližně deset procent našeho HDP, a pokud si ho chceme udržet, musíme jej systematicky modernizovat," doplnil premiér.
Kolik elektrických aut bude nová linka v Kolíně produkovat, případně jaké modely, zatím není podle automobilky jasné. Záležet bude na vývoji automobilového trhu a poptávky, uvedla. V současnosti Toyota v Kolíně vyrábí kolem 220.000 aut ročně, aktuálně modelů Yaris a Aygo X. Od letošního listopadu bude model Aygo X vyrábět pouze ve variantě s hybridním pohonem.
Automobilka u Kolína funguje víc než 20 let, vznikla jako společný podnik Toyoty a francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën. Toyota, která je posledních několik let největší automobilkou světa, český podnik zcela ovládá od roku 2021.
Kolínský závod TMMCZ se po výstavbě rozšíří o více než 21.000 metrů čtverečních na 172.202 metrů čtverečních. Výroba na nové lince bude zahrnovat vozy včetně montáže baterií, součástí investice je také nová lakovna a svařovna. Stavební práce na potřebných objektech v kolínské automobilce začaly v červnu, řekl na dotaz ČTK mluvčí automobilky Tomáš Paroubek. Kdy bude linka hotová a v provozu, nyní firma nechtěla komentovat.
Rozšíření výroby znamená jistotu, že automobilka, která je největším zaměstnavatelem v Kolíně, bude fungovat mnoho dalších let, řekl ČTK starosta města Michael Kašpar (Změna pro Kolín). Nárůst o 245 pracovních míst v automobilce podle něj nebude pro infrastrukturu města s 33.000 obyvateli problém. Za obrovský úspěch pro Středočeský kraj i celé Česko považuje investici hejtmanka Petra Pecková (STAN).
O investici Toyoty v Česku se podle generálního ředitele agentury CzechInvest Jana Michala jednalo zhruba rok. Státní podporu nebude muset schvalovat Evropská komise, protože nepřesahuje povolený limit. Projekt by se měl podle Michala zařadit mezi pět největších zahraničních investic v ČR. Doposud největší investice přišla od korejské automobilky Hyundai, která do závodu v Nošovicích na Frýdecko-Místecku investovala zhruba 1,1 miliardy eur. Loni oznámil rekordní investici americký výrobce polovodičů onsemi, do rozšíření závodu v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku plánuje vložit dvě miliardy dolarů (zhruba 42 miliard Kč).
Projekt firmy onsemi však zatím podle ministerstva průmyslu a obchodu stále čeká na notifikaci Evropské komise, která je nutná kvůli připravované veřejné podpoře od státu. Její výši zatím stát nespecifikoval. Ministr Vlček letos v dubnu odhadoval, že by EK mohla o notifikaci rozhodnout do června, dosud se tak ale podle ministerstva nestalo.
Investiční pobídka vlády pro rozšíření závodu Toyoty v Kolíně je podle ekonomů správný krok, který pomůže udržet konkurenceschopnost českého průmyslu při přechodu k elektromobilitě. "Jde o perspektivní produkt, který na sebe bude natahovat dodavatelské kapacity. A navíc je to jasný signál, že Česko patří už jasně na mapu budoucí automobilové Evropy," uvedl automobilový expert poradenské společnosti EY Petr Knap.
Investice v Kolíně bude znamenat nové zakázky pro desítky firem v Česku, uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Od tuzemských dodavatelů podle něj nyní pochází 65 procent dílů pro modely, které Toyota v Česku vyrábí. Ekonomové také upozornili, že už nyní je z tuzemska 13 procent v Evropě prodaných aut. Z elektromobilů se v Česku vyrábějí Škoda Enyaq a Elroq a Hyundai Kona Electric.
Japonsko je druhým největším investorem v Česku. Podle statistik České národní banky (ČNB) dosáhla k roku 2023 celková výše japonských investic v ČR hodnoty dvou miliard dolarů. Obchodní bilanci má ČR s Japonskem dlouhodobě pasivní. Loni měl vývoz z Česka do Japonska hodnotu 17,9 miliardy korun, dovoz byl za 82,1 miliardy Kč, vyplývá z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ). V Česku působí téměř tři stovky japonských firem, nejčastěji v automobilovém průmyslu. Třeba japonská korporace Panasonic nyní expanduje ve výrobě tepelných čerpadel ve svém závodě v Plzni. Liberecký výrobce klimatizací pro automobily Denso je největším závodem japonské skupiny v Evropě.