Tunel Blanka slouží již deset let, na zklidnění dopravy Praha stále čeká

Ekonomika
18. 9. 2025 06:54

Pražský tunelový komplex Blanka, který je největší stavbou svého druhu v zemi, nevznikal lehce, jeho stavba se výrazně prodloužila i prodražila. Nicméně již deset let slouží motoristům. Kýžená zklidnění dopravy v metropoli však nepřinesl, dílem i proto, že pražský vnitřní okruh, jehož je součástí, stále čeká na své dokončení. Komplex Blanka byl otevřen 19. září 2015.

Vizitka tunelového komplexu Blanka v Praze:

- Blanka, která se začala stavět v roce 2007, je největší dokončenou podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v ČR. Po dokončení byla označována za nejdelší městský tunel v Evropě, na druhé místo odsunula tunel v Madridu. Každý den třemi tunely, které jej tvoří, projedou desítky tisíc aut, některými částmi tunelu denně projede podle Technické správy komunikací (TSK) v průměru přes 90.000 aut. Tunelový komplex poutal mimo jiné pozornost zpožďováním výstavby, problémy na stavbě a především výrazně vyššími náklady proti původním předpokladům.

- Celá stavba zahrnuje tři tunelové úseky mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového Trojského mostu přes Vltavu. Prvním z nich je Brusnický tunel, dlouhý 1,4 kilometru (z toho 550 metrů bylo raženo, zbytek hloubeno), následují kilometr dlouhý Dejvický tunel (který je celý hloubený) a zhruba 3,1 kilometru dlouhý Bubenečský tunel (v jeho případě je 2230 metrů ražených). Celková délka komplexu dosahuje zhruba 5,5 kilometru.

- Výstavbu schválilo vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS; ve funkci 2002 až 2010) s tím, že bude stát asi 29 miliard korun. Zakázku na stavbu tunelu získala společnost Metrostav. Dodavatelem technologické části se stala ČKD Praha DIZ, správcem stavby byla firma Inženýring dopravních staveb (IDS). Na začátku roku 2011 nové vedení města zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Tehdejší primátor Bohuslav Svoboda (ODS) nechal některé práce seškrtat.

- Výsledná cena, do které se promítlo dvojí zvýšení DPH a také technologicky náročnější způsob ražby a injektáže kvůli propadům, byla 43 miliard korun. Stavbu, která měla být podle původních plánů zprovozněna již v roce 2011, provázela kromě prodražení i řada dalším problémů. Krom několikerého propadu zeminy v budovaných tunelech se například objevily potíže kolem financování stavby či stavebních povolení. Proti výstavbě také protestovali obyvatelé z okolí.

- Komplikace se objevily také s úhradami faktur za stavební práce, kvůli kterým se mezi hlavním městem Prahou a Metrostavem i Inženýringem dopravních staveb uskutečnily arbitráže, na jejichž základě byly práce teprve hrazeny. Poté se objevily v tunelu další problémy, kvůli poškození vodou muselo být například vyměněno 56 kilometrů kabelů zabezpečení. Praha vedla také arbitráž se společností ČKD Praha DIZ, jejíž nároky však soud neuznal.

- Kvůli obavám z dopadů nárůstu dopravy byla součástí stavebního povolení podmínka, že před zprovozněním Blanky musí fungovat i severozápadní část Pražského okruhu. Úsek plánovaný přes Suchdol se však ještě ani nezačal stavět. Komplex tak první čtyři roky fungoval v režimu zkušebního provozu. "Nenapadá mě, jak by to mohli obejít a získat kolaudační rozhodnutí, když je to zřejmá podmínka," řekla třeba v září 2016 Aktuálně.cz advokátka Petra Humlíčková.

- Kolaudace se tunelový komplex dočkal v říjnu 2019, a to bez splnění podmínky o dostavbě okruhu. Podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) totiž právní rozbor konstatoval, že podmínka je neadekvátní, neboť Praha nemůže garantovat státní stavbu, kterou chystá Ředitelství silnic a dálnic. Kolaudace mimo jiné ukončila režim zkušebního provozu, který komplikoval způsob financování jeho provozu. Město jej totiž muselo hradit z rozpočtové kapitoly investic.

- Kolaudaci části tunelového komplexu Blanka soud několikrát zrušil, naposledy letos v červnu. Městský soud tím vyhověl žalobě spolku Holešovičky pro lidi, který zastupuje obyvatele Holešoviček a dlouhodobě si stěžuje na hluk v oblasti. Kolaudační rozhodnutí pro úsek komplexu z roku 2019 poprvé zrušil soud v roce 2021 rovněž na základě žaloby spolku Holešovičky pro lidi. Úřad následně rozhodnutí znovu vydal, ale v červnu 2023 ji znovu zrušil Městský soud v Praze a vrátil věc k dalšímu řízení. Další souhlas vydal úřad loni v říjnu, na což spolek reagoval další žalobou. Nyní podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana soud rozhodnutí o kolaudaci zrušil z čistě formálního důvodu a magistrát bude řešit novou kolaudaci.

- Blanka před deseti lety doplnila provozovanou část městského okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Ta mezi severním vyústěním Blanky a jižním koncem Zlíchovského tunelu měří 10,5 kilometru, z toho asi 7,8 kilometru vede v tunelech. Vnitřní okruh dále tvoří část ulice Strakonické, Barrandovský most a téměř 17 kilometrů dlouhá Jižní spojka. Zbývá dokončit soubor tří staveb části okruhu v úseku Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála a Libeňskou spojku. Chybějící úsek vnitřního okruhu na severovýchodě metropole bude měřit 11 kilometrů, z toho 8,5 kilometru trasy povede v tunelech.

Autor: ČTKfoto: ČTK / Kouba Jan

Další čtení

Křetínského EPH v pololetí stoupl zisk na 51 miliard Kč, přispěla nová akvizice

Ekonomika
18. 9. 2025

Eurostat: Inflace v EU v srpnu zůstala na 2,4 procenta, v ČR je osmá nejnižší

Ekonomika
17. 9. 2025

Fed snížil základní sazbu o čtvrt bodu do pásma 4,00 až 4,25 procenta

Ekonomika
17. 9. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ