V Black Friday Češi na internetu utratili téměř osm mld. Kč, více než loni

Ekonomika
2. 12. 2024 20:32

Téměř osm miliard korun utržily e-shopy v Česku za letošní výprodeje k černému pátku (Black Friday), řekl dnes ČTK výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. Loni Češi utratili více než sedm miliard korun, tedy podobně jako v roce 2022. V pátek a o víkendu tržby malých a středních e-shopů meziročně vzrostly průměrně o třetinu. Vyplývá to z informací společnosti Shoptet, které má ČTK k dispozici.

Black Friday byl oficiálně v pátek. Obchodníci ale slevy zpravidla prodlužují, podle APEK většinou trvají celý týden. "Mezi zákazníky byl o slevy tradičně velký zájem. Spotřebitelé nakupovali elektroniku, hračky, módu, kosmetiku, ale i další zboží. Úspěch tedy slavily internetové obchody napříč prakticky všemi kategoriemi," uvedl Vetyška. "Black Friday naznačil, že letošní rok bude pro e-commerce úspěšný a že se českým on-line obchodníkům podaří dosáhnout zajímavých meziročních růstů," doplnil.

Kromě oblečení, kosmetiky a hraček se tržby malým a středním e-shopům výrazněji zvýšily také za elektrokola a vánoční dekorace, uvedl Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet, která poskytuje řešení pro tvorbu e-shopů. Už dříve ČTK řekl, že se letos do Black Friday zapojí asi 70 procent malých a středních e-shopů, tedy o desetinu více než minulém roce.

Většina českých e-shopů v období Black Friday nabízela reálné slevy, vyplývá z analýzy Hlídače shopů. Podobně jako loni se podle ní reálná průměrná sleva pohybovala okolo 20 procent. Jiná situace je u zahraničních on-line tržišť, například Temu, Shein, Aliexpress nebo Trendyol, uvedl spoluzakladatel Hlídače shopů Jakub Balada.

"Povinné uvádění minimální ceny před akcí jsme nenalezli ani na jednom z monitorovaných zahraničních tržišť. Prakticky veškerý sortiment je permanentně v nějaké slevě, jejíž výše se často mění bez změny prodejní ceny," doplnil Balada. Hlídač shopů je projektem společností Apify, TopMonks, Keboola hckr.studio. Sleduje vývoj cen produktů na největších českých e-shopech.

V letošním druhém čtvrtletí Česká obchodní inspekce uskutečnila 259 kontrol poskytování slev podle novely zákona, která platí od začátku minulého roku. Pochybení inspektoři zjistili asi ve 41 procentech případů. Novela obchodníkům v Česku ukládá povinnost odvozovat výši slevy od nejnižší ceny, za jakou zboží prodávali 30 dnů před zlevněním. Pokud měli produkt v nabídce méně než 30 dnů, musí uvést nejnižší cenu za toto období. Obchodníci mají také povinnost na výrobku informovat o jeho původní ceně.

Obrat e-shopů loni v Česku meziročně klesl o šest procent na 185 miliard korun. Snížil se i počet internetových obchodů, a to o 200 na 49.900, informovaly už dříve Heureka a Asociace pro elektronickou komerci. Obrat a počet e-shopů klesl druhý rok za sebou. V loňských prvních třech čtvrtletích tržby on-line obchodům meziročně klesaly, obrat nastal v závěrečném kvartálu. V letošním třetím čtvrtletí pak tržby e-shopů stouply o pět procent, ve druhém o tři procenta a v prvním o čtyři procenta.

Autor: ČTKFoto: Depositphotos, pressmaster

Další čtení

Přerovská Meopta po změně majitele vykázala ztrátu 1,158 miliardy korun

Ekonomika
3. 10. 2025

Zahraniční obchod ČR se zeleninou měl loni rekordní schodek 13,8 miliardy Kč

Ekonomika
3. 10. 2025

Druhou část metra D má opět stavět Subterra, dopravní podnik ji znovu vybral

Ekonomika
2. 10. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ