Od pondělí bude po modernizaci a instalaci systému ETCS znovu spojení mezi Prahou a Košicemi obsluhovat pendolino. Spoje najdou cestující v jízdním řádu pod označením SuperCity Pendolino Košičan. Spojení zajišťuje Železniční společnost Slovensko (ZSSK) ve spolupráci s Českými drahami.
Pendolina vyjela na české tratě v listopadu před 20 lety. V době zkušebního provozu a schvalování zabezpečovače ovšem nemohlo pendolino na Slovensko jezdit. Na mezinárodní lince proto jezdily od poloviny srpna 2024 soupravy kategorie EuroCity a volné pendolino obsluhovalo spojení mezi Prahou a Opavou.
"Nyní, kdy došlo ke schválení ETCS může jednotka pendolino znovu jezdit do Košic, proto bude ukončen její provoz na vlacích do Opavy a tam je plánované do konce jízdního řádu 2025 nasazení souprav ComfortJet s lokomotivou," sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Zbylé spoje, na kterých nyní jezdí, bude obsluhovat dál.
Trasa Praha–Košice bývá vytížená. Češi i Slováci se rádi navštěvují
"Česká republika patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější destinace Slováků v mezinárodní železniční dopravě a pendolino je pro mnohé symbolem rychlého a kultivovaného cestování. Jsem rád, že se po instalaci důležitého bezpečnostního prvku opět vrací na trať mezi Košicemi a Prahou," uvedl generální ředitel ZSSK Peter Helexa. Od začátku roku tento spoj využilo zhruba 103 000 lidí. Na Slovensko jezdí nejvíce lidí v pátek, do Prahy v neděli.
Vlaky budou vyjíždět v dosavadních časech, z Prahy do Košic vyrazí v 05:58 a na cestu opačným směrem ve 14:48. Cestu dlouhou 705 kilometrů překoná pendolino zhruba za osm hodin. Pendolino s 327 místy k sezení zůstává místenkové a cestujícím poskytuje od restauračních služeb s donáškou jídla na místo, přes klimatizaci, tichou a dětskou zónu, až po zásuvky a polohovatelná sedadla. Cena za jízdu v první třídě se pohybuje od 48 eur, ve druhé od 30 eur.
Pendolina mají rychlostní rekord 237 km/h
Náklady na vybavení šesti kompletních souprav a poloviny sedmé zabezpečovacím systémem ETCS dosáhly částky 414 milionů korun. Instalace byla v přepočtu na jednu soupravu několikanásobně dražší než u jiných vlaků. Důvodem je odlišná konstrukce pendolin a jejich malý počet ve vozovém parku ČD, velkou část nákladů tvoří vývoj prototypu pro daný stroj. Systém ETCS kontroluje jízdu vlaku. Například při nedovoleném projetí návěstidla pak varuje strojvedoucího a následně sám zasáhne do řízení.
Pendolina, která mají naklápěcí vozovou skříň drží rychlostní rekord na české železnici 237 km/h a jsou přibližně v polovině své životnosti. ČD mají ve své flotile šest kompletních jednotek a využívají část sedmého pendolina, které bylo poničeno při tragické nehodě v Bohumíně na Karvinsku v červnu 2022. V září vypsaly ČD tendr na opravu dvou poškozených vozů.










