Jak bezpečně nakupovat na e-shopech a jak postupovat při reklamaci či vrácení zboží? Odpovídal Miroslav Michalko

Chat je uzavřený03.11.2017 15:00

Miroslav Michalko.

Vánoce se nezadržitelně blíží a řada z nás bude objednávat dárky v internetových obchodech. Týká se to i vás? Pak asi budete řešit, jak nenaletět podvodníkům, jak zvolit bezpečnou platbu, správnou dopravu a do kdy dárky objednat, aby pod stromeček dorazily včas. Určitě je důležité také znát svá práva. Víte, jak postupovat, když vám kurýr doručil poškozenou zásilku, nebo jak vrátit nevhodný dárek? A pokud patříte mezi ty, kteří na Vánoce obdarovávají své známé na dálku, znáte pravidla, jak křehké dárky správně zabalit a co vůbec v takovém balíku můžete známým a rodinám poslat? Ptejte se odborníka Miroslava Michalka z internetové přepravní služby Zaslat.cz. v pátek 3. listopadu od 15.00.

Miroslav Michalko vystudoval obor Manažerská informatika na Vysokém učení technickém v Brně, kde momentálně působí jako přednášející v oborech Elektronický obchod a Konkurenční zpravodajství. V oblasti e-commerce se v praxi pohybuje od roku 2009, kdy začal budovat obchod s telefony CELKOM.cz. Internetovou přepravní službu Zaslat.cz spoluzaložil v roce 2014 a od té doby ji vede z pozice generálního ředitele. Během tří let ze své služby vybudoval největší tuzemský srovnávač přepravních firem. Zabývá se nejen IT a přepravními technologiemi, ale také legislativou a zákaznickými právy, zejména v balíkové dopravě a online nakupování v e-shopech.

Chat

  • Lenka

    Dobrý den, je nějaká zaručená doba, během které je dopravce povinen dodatek objednané zboží? Pokud je vše skladem. Děkuji, Lenka

  • Host chatu

    Dobrý den, Lenko. Předpokládám, že pod dopravcem myslíte prodejce. Dopravci standardně doručí do 1-2 pracovních dnů po vyzvednutí zboží. Samozřejmě stěžejní je právě expedice zboží prodejce. Tady je to složitější a obecně neexistuje zákon nebo směrnice, která by přikazovala maximální dobu pro vyskladnění. Existuje bohužel stále množství prodejců, kteří se snaží nalákat na zboží skladem a ve skutečnosti je skladem u dodavatele nebo dokonce ho prodejce začne zajišťovat až po nákupu. Doporučuji proto vybírat z ověřených eshopů, nebo se dotázat třeba na možnost osobního odběru a tím si zjistit reálnou dostupnost. V případě, že dodání trvá neúměrnou dobu, můžete od kupní smlouvy odstoupit z důvodu porušení povinnosti prodávajícím, zákon ale jak jsem již zmínil, přímo neúměrnou dobu nedefinuje a záleží také na obchodních podmínkách samotného prodejce.

  • Karel

    Zdravím. Na základě čeho dochází u zahraničních zásilek k otevření a kontrole obsahu? Je to pouze namátková kontrola?

  • Host chatu

    Dobrý den, Karle. U všech balíkových zásilek, nejen zahraničních, může přepravce balík otevřít, když má podezření, že je obsah vyloučený z přepravy, je poškozený, nebo nebezpečný a případně by mohl poničit ostatní zásilky. U mezinárodní přepravy navíc prochází rentgenem a přepravce může balík namátkou otevřít a zkontrolovat obsah. V případě, že se v balíku nachází zboží vyloučené z přepravy, zabaví jej. Může požadovat (resp. celní orgán dané země) doplatek cla (třeba u alkoholu nebo tabákových výrobků) nebo obsah rovnou zlikvidovat. Jedná se ale ovšem většinou o namátkovou kontrolu. Ze zkušenosti vím, že nejvíce balíků kontrolují na cestě do Anglie a samozřejmě u všech exportních zásilkách mimo Evropský hospodářský prostor.

  • David Novotný

    Dobrý den. Už se mi dvakrát stalo že jsem si něco objednal domů z eshopu a když jsem balík otevřel zjistil sem že tam něco chybí, že to není kompletní balení. Napsal jsem do toho eshopu at si pro to zboží prijedou a daji mi jiný. Ale odmitli mě, že to musim poslat zpátky poštou na svoje náklady. Mají na to právo, nebo to má platit ten eshop? Děkuji. D.

  • Host chatu

    Dobrý den, Davide. Vrátit zboží zpět do eshopu můžete ze zákona do 14ti dnů bez udání důvodu. V tomto případě si eshop ve svých obchodních podmínkách stanoví, kdo bude v případě vrácení hradit přepravu – zda zákazník, nebo eshop. Jestliže Vám ale přišla zásilka nekompletní či poškozená, zboží reklamujete, zašlete zboží zpět do obchodu na Vaše náklady, v případě uznané reklamace Vám obchod na základě doloženého dokladu musí účelně vynaložené přepravné uhradit. V případě, že eshop tvrdí, že se část obsahu ztratila při přepravě, tuto skutečnost musí přepravci sdělit sám prodejce, který je objednavatelem přepravy. Od příjemce se očekává součinnost, třeba minimálně v sepsání škodného zápisu a pořízení fotodokumentace. Z vlastních zkušeností s našimi eshopy vím, že chytrý prodejce Vám jednoduše chybějící zboží dopošle a naopak si z nepříjemné situace vytvoří loajálního zákazníka.

  • Mirek

    Dobrý den, pokud chci poslat rodině balík do Anglie, jak dlouho to většinou trvá a jsou nějaká pravidla, co nesmím posílat?

  • Host chatu

    Dobrý den, Mirku. Balík je do Anglie doručen do 3-4 pracovních dnů od jeho vyzvednutí, před Vánocemi je ale třeba (obzvláště u mezinárodních zásilek) počítat s drobným zpožděním. Před Vánocemi raději počítejte s cca 5 dny. Doporučuji sledovat předpověď počasí na celé cestě, tedy třeba i v Německu. Nabízíme ale i expresní leteckou přepravu, která tolik nepodléhá výkyvům počasí a je spolehlivější. Zásilky jsou pak v Británii doručovány druhý den po vyzvednutí. Co se týče obsahu zásilky, v rámci mezinárodní přepravy nesmíte posílat např. alkohol, tabákové výrobky, léky, zboží podléhající zkáze, umělecká díla, osobní doklady atp. Kompletní seznam zboží vyloučeného z přepravy naleznete na https://www.zaslat.cz/obsah-vylouce...

  • Bohumil

    Hezký den,
    existuje v ČR nějaká zákonná úprava na dovoz fauny nebo flory přes internet?

    Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den, Bohumile. Zvířata a rostliny se také kupují přes internet, ač v tomto směru stále převažuje osobní prodej. Zákon k prodeji zvířat a rostlin přistupuje stejně, jako u běžného zboží – vždy by měla být stanovena záruka, můžete reklamovat či odstoupit od smlouvy. Zákon také stanovuje konkrétní podmínky obzvláště pro přepravu zvířat z hlediska jejich bezpečí. U exportu nebo importu jsou ještě striktnější. Obecně jsou ale u běžné balíkové přepravy zvířata a rostliny vyloučené z přepravy. Doporučuji se vždy konkrétně informovat u daného přepravce, nejlépe specializujícího se na tento typ přepravy.

  • Martin Hulán

    Prosim Vás,
    co dělat, když chci odstoupit od objednání zboží přes internet, protože mi dlouho nepřišlo, třeba dva tři měsíce. A co dělat, když už sem ho zaplatil?

    Díky

  • Host chatu

    Dobrý den, Martine. Pokud doba dodání nebyla sjednána, můžete požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je pak povinen Vám zboží neodkladně dodat, jinak se ocitá v prodlení. Jestliže zboží nedodá ani v dodatečné přiměřené lhůtě poskytnuté spotřebitelem, máte právo od smlouvy odstoupit podle § 1978 občanského zákoníku. To znamená, že Vy jako spotřebitel máte právo prodávajícího upozornit, že nedodal zboží včas a poskytnete prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží. Pokud v této lhůtě nebude zboží dodáno, lhůta již nebude prodloužena a bude platit, že marným uplynutím lhůty můžete od smlouvy odstoupil (§ 1978 odst. 2 obč. zák.). Prakticky, jestli jste eshop několikrát vyzval k dodání zboží, lze takovou výzvu považovat za stanovení dodatečné lhůty. Doporučujeme pak jednostranně písemně odstoupit od kupní smlouvy. Situace ovšem může být jiná u zboží, které bylo zhotoveno na zakázku spotřebitele, nebo bylo dle jeho požadavků nenávratně upraveno.

  • K.

    Zajímalo by mě, jak to funguje u dobírky? Mám právo po kurýrovi chtít balík rozbalit a zkontrolovat si obsah, že je to v pořádku, a až potom zaplatit? Nebo musím zaplatit ještě, než mi ten balíček předá? Díky za odpověď

  • Host chatu

    Dobrý den, běžně to bohužel nelze. Balík na dobírku Vám řidič nevydá, dokud nezaplatíte dobírku. Poté balík můžete před kurýrem rozbalit a v případě, že něco není v pořádku, sepsat s ním tzv. Škodový zápis. Kurýr Vám zásilku ponechá a Vy byste měl s obchodem zboží reklamovat. Existují ale doplňkové služby komplexního doručení, které musí být objednané dopředu odesílatelem. Pak spolu s kurýrem zásilku rozbalíte a vizuálně zkontrolujete. Zatím ale tuto možnost využívá z důvodu vyšší ceny jenom zlomek prodejců.

  • DIS

    Co radši v e-shopech nenakupovat?

  • Host chatu

    Dobrý den, v dnešní době je celá řada přepravců, kteří jsou schopni přepravit prakticky jakékoliv zboží. Prodej přes internet se však stává natolik běžným způsobem nakupování, že se jejich hranice neustále rozšiřují. Nejdůležitější ale je správné balení a výběr vhodného přepravce pro dané zboží. Pokud bych měl já osobně říct, co bych si přes eshop nekoupil, bylo by to cokoliv z křehkého skla, kde někdy ani perfektní balení není dostatečné.

  • DENMARK

    Co je výhodné při nákupu v e-shopu a co ne?

  • Host chatu

    Výhod je spoustu. Namátkou: předem vidíte cenu zboží, aniž byste opustil dům nebo kancelář. Nabídky jednotlivých prodejců si můžete jednoduše srovnat a neběháte od obchodu do obchodu. Máte možnost zboží vrátit do 14 dnů bez udání důvodu.Nevýhodu vidím hlavně v odosobnění prodeje, ale technologie se posouvá a věřím, že umělá inteligence brzo v mnoha ohledech zastane dobrou práci prodejce v kamenné prodejně.

  • DENMARK

    Jaká je česká legislativní situace současná ohledně e-shopů?

  • Host chatu

    Myslím, že z pohledu české legislativy je spotřebitel velmi dobře chráněn a má silné postavení, často na úkor prodejce. Naštěstí se v našich eshopech prakticky nepotkávám se zneužitím ze strany zákazníků. Potřeboval bych ale upřesnění dotazu, na který Vám rád dodatečně odpovím.

  • Karolína

    Neplánujete služby zaslat.cz rozšířit, aby bylo jejich prostřednictvím nejen posílat zásilky, ale využívat je i při běžných nákupech z různých eshopů?

  • Host chatu

    Dobrý den, Karolíno. Naše služby využívá množství menších a středních eshopů nebo prodejců na bazarech. Většinou ale Vy, jakožto zákazník, se ani nemusíte dozvědět, že přeprava probíhala právě pomocí Zaslat.cz. My jim poskytneme propojení s jejich eshopem, lepší cenové podmínky a možnost výběru přepravce. Každý eshop si ale sám zvolí, jakého dopravce bude chtít pro své zásilky využívat.

  • Dr.Voštěp

    Dobrý den, pravidelně posílám balíky rodině na Slovensko. Jaké věci tedy nesmím posílat a můžou mě nějak potrestat (pokuta), když takový balík zabaví? Díky moc!

  • Host chatu

    Dobrý den, pane doktore. Podívejte se, prosím, na náš seznam zboží vyloučeného z přepravy: https://www.zaslat.cz/obsah-vylouce... Pokutu za zabavené zboží nedostanete. V lepším případě Vám zásilku vrátí zpět, ovšem zboží může být také zabaveno a zlikvidováno bez náhrady.

  • Jana

    Dobrý den,
    potřebovala bych poslat do zahraničí loutku. Bojím se však, že převoz nepřežije a zbydou z ní jen třísky. Jak mám správně tak křehkou věc zabalit? Je to bezpečné posílat?

  • Host chatu

    Dobrý den, Jane. Doporučuji použít pevnou lepenkovou krabici a samotnou loutku zabalit ještě do jedné menší, kterou do ní vložíte. U křehkých zásilek je zvlášť důležité vyplnit veškeré prostory v krabici tak, aby se křehké zboží nemohlo pohybovat. Většina poškození je totiž z důvodu nárazů vevnitř krabice. Pomačkaný papír nemusí stačit, doporučuji spíš na to určený výplňový materiál. Na našem blogu máme několik návodů, jak správně balit.

  • Honza

    Jak postupovat když mi kurýr doručil poškozenou zásilku?

    Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den, Honzo. Záleží, v jakém stavu je zásilky. Pokud je balík zjevně poškozen, je nutné s kurýrem sepsat takzvaný škodový zápis a následně uplatnit reklamaci u daného přepravce. V případě, že jste si zásilku objednal přes naši službu Zaslat.cz, pak uplatňujete reklamaci samozřejmě u nás. Komplikovanější situace nastává v případě, že je zásilka z vnějšku nepoškozená, ale obsah je rozbitý. Pak je nutné zhotovit fotodokumentaci zásilky z vnější, uvnitř a nejlépe zřetelně vyfotit, jak bylo zboží zabaleno a jak byl obsah balíku vyplněn. Reklamaci pak musíte uplatit bezodkladně.

  • Markéta

    Když chci vrátit něco co jsem si koupila na e-shopu, ale nemám už k tomu paragon, jak mám prosím postupovat? S pozdravem Markéta

  • Host chatu

    Dobrý den, Markéto. Kontaktoval bych prodejce s žádostí o vrácení zboží. Pokud již doklad nemáte, požádal bych ho o zaslání kopie na základě čísla objednávky, nebo jiného údaje, dle kterého bude schopný identifikovat Vaši objednávku. Každý slušný prodejce Vám jistě vyjde vstříc. Pokud by i přesto nespolupracoval, postačí, když dohledáte například email s potvrzením objednávky, o expedici zboží, atd. Prostě, když prokážete, že Vám dané zboží dodal. I na základě toho můžete odstoupit od kupní smlouvy. Vždy je ovšem nutné hlídat lhůty. Prodejce musíte o odstoupení od kupní smlouvy informovat do 14 kalendářní dnů od přijetí zboží.

  • Novotná

    Dobrý den, jakým způsobem mohu přepravit dětský kočárek? Nevím si moc rady, jak ho zabalit a nedokážu si představit, že ho nesu na poštu? Existují nějaké jiné možnosti přepravy? Díky

  • Host chatu

    S dětskými kočáry se potkáváme prakticky každý den. Obecně, když se nejedná o menší skládatelný tzv. „golfáč“ v kartonové krabici, není vhodný na běžnou balíkovou přepravu. Doporučuji proto využít jednoho z přepravců, který zajišťuje přepravu kusových zásilek. I tak musí být kočárek dobře zabalen. Křehké místa obalit kartonem a celý kočárek několikrát důkladně obalit folií.

  • Martin

    Dobrý den,
    prodávám občas svoje bazarové zboží a mám zájemce i ze Slovenska. Posílám všechno na dobírku, ale jak je to v případě balíku na Slovensko? Musím mít eurový účet, vyplňovat nějaké složenky a jsou tam i nějaké další poplatky navíc? Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den Martine, v zahraničí je dobírka vždy vybírána v měně dané země. V případě, že chcete posílat zásilky na Slovensko, máte tři možnosti. 1. možností je využít našich služeb a nechat si poslat vybranou eurovou dobírku v korunách na český účet 2. založit si eurový účet a dobírky si nechat zasílat v eurech pomocí soukromého přepravce. Některé banky nabízí eurový účet v ČR i SR zdarma a u pravidelného zasílání to může být ekonomicky nejvýhodnější. 3. možnost je Česká pošta, která nabízí možnost dobírky do zahraničí, vyplnění složenky je ale celkem složité a ze zkušenosti vím, že Vám na mnohých poštách dostatečně neporadí. Informujte se proto raději předem. Další nevýhoda je v tom, že dopředu nevíte, kolik EUR bude reálně vybráno, kurz se určuje při doručování a samozřejmě je s tím spojen i poplatek za samotnou dobírku.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 48/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Plus

Barrandov News


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.