Jak dětem usnadnit nástup nebo návrat do škol(k)y? Odpovídala Eva Šimotová

Chat je uzavřený25.09.2019 14:00

Eva Šimotová.

Školní rok je již v plném proudu a s ním i plno starostí, které v průběhu letních prázdnin nebylo třeba řešit. Pravidelný denní režim, dostatek kvalitního spánku a obecně fyzická i psychická kondice. Děti si musejí zvykat na nové prostředí a celkově zvládat obavy spojené s nástupem, případně návratem do školky nebo školy, ale i zvládnutí nového učiva. Těmto a mnoha dalším bodům a otázkám se v chatu s osobností bude věnovat dětská psycholožka PhDr. Eva Šimotová ve středu 25. září od 14.00.

PhDr. Eva Šimotová se věnuje psychologickému poradenství pro děti i dospělé. Vystudovala obor Psychologie – speciální pedagogika na Pedagogické fakultě UK v Praze a následně složila rigorózní zkoušku z oboru Pedagogické psychologie na Katedře psychologie. Dlouhodobě působí na pozici psychologa v pedagogicko-psychologické poradně. Absolvovala několik kurzů zaměřených na psychologickou diagnostiku a intervenci. Její odborná zkušenost zahrnuje také vyučování na střední i vysoké škole, vedení přednášek i působení v mateřské škole. Orientuje se zejména na problematiku dětského prožívání a chování, na otázky spojené s rodičovstvím a výchovou, je příznivcem kontaktního a respektujícího rodičovství.

Chat

  • SOD

    Co psychiatrické problémy u dětí ve školce a ve škole?

  • Host chatu

    Dobrý den! V mateřských i základních školách se děti s různými psychiatrickými potížemi vyskytují, ať už jsou to poruchy chování, deprese, úzkosti, poruchy opozičního vzdoru ad. Bohužel se zdá, že jejich počet narůstá. Pravděpodobně to souvisí i se současným stavem společnosti, mluví se o období krize rodiny, zvyšuje se tlak na výkonnost apod. Péče o tyto děti je pak nejen na spolupráci rodiny a školy, ale i na intervenci odborníka, tedy dětského psychiatra, nebo klinického psychologa.

  • DENMARK

    Jak vidíte začlenění dětí emigrantů, dětí jiných etnik ve školách a školkách?

  • Host chatu

    Dobrý den! Počet dětí pocházejících z různých kultur u nás narůstá. Jejich rodiny se k nám stěhují v důsledku migrační krize, nebo často za prací. Začlenění těchto dětí do škol není mnohdy jednoduché, a to jak pro pedagogy, tak především pro děti samotné. Potýkají se s odlišným mateřským jazykem, mají jiný životní styl (stravování, oblékání, trávení volného času ad.), odlišné rituály, tradice, zvyklosti a životní hodnoty, byly zvyklé na jiný systém vzdělávání. Zároveň součástí současného školního kurikula je i multikulturní výchova, tedy seznámení se odlišnými kulturami, vedení k respektu a toleranci k odlišnostem. V tomto nám pak přítomnost takových žáků napomáhá.

  • ANTI

    Jak vidíte mravní zásady, které se mají vštěpovat dětem ve školkách a školách?

  • Host chatu

    Dobrý den! Pedagog v mateřské i základní škole by měl být jednoznačně nositel společensky žádoucích kvalit. Škola je po rodině další institucí, která u dětí buduje charakterové vlastnosti. Pedagog je autoritou, ke které často děti vzhlíží, stává se pro mnohé z nich vzorem, mají tendenci napodobovat jeho chování, identifikovat se s jeho názory a postoji. V tomto ohledu by měli být učitelé profesionálové a dodržovat (nejen v zaměstnání, ale i ve svém osobním životě) mravní zásady dané společnosti.

  • Kevin

    Dobrý den, nemůžeme našeho kluka večer vůbec dostat do postele. Ráno se pak nemůže vzbudit. Jak to udělat, aby večer spal? Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Dobrý den! Nejste jediní rodiče, kteří se s tímto problémem potýkají. Snažte se večer vypozorovat dobu, kdy už syn začíná být unavený a tomu přizpůsobte dobu usínání. Někteří rodiče ukládají děti ke spánku později, než je třeba, ty jsou pak tzv. přetažené a i přes únavu je pro ně obtížné usnout. Pokud máte pocit, že únavu u syna nepozorujete, nastavte čas pro odchod do postele přiměřeně k věku (např. doporučená délka spánku u předškoláka je zhruba 12 hodin). Zajistěte, aby měl syn uspokojeny veškeré biologické (nemá hlad, žízeň, nechce se mu na záchod) a sociálně-emoční potřeby (vyprávěli jste si zážitky z proběhlého dne, mazlili jste se apod.). Pokud se mu nedaří usnout, může ještě poslouchat audio pohádky, prohlížet si knížku. Buďte k němu laskaví, ale zároveň důslední, tzn. trváte na tom, aby v domluvený čas v posteli alespoň ležel.

  • Karolína

    I kdyz uz je to měsíc od začátku školního roku nas syn má stále problémy se vstáváním a naskocenim do pravidelného režimu. Během léta jsme to moc neresili, chodil pozdeji spat než normalne a casto i dlouho vyspaval. Měla byste nějakou radu, co by mu mohlo pomoci? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den! Je zřejmé, že změna rytmu je pro vašeho syna náročnější a adaptace na režim školního roku tedy trvá déle. Je vhodné snažit se navrátit do režimu, který jste měli nastavený před prázdninami. Soustřeďte také pozornost na večerní spánkové rituály. Syn by měl chodit spát včas, aby ráno vstával odpočinutý. Pokud má po prázdninách stále ještě potíže s usínáním, je dobré vést ho k tomu, aby v obvyklou dobu v posteli alespoň ležel a odpočíval. Může u toho poslouchat audio pohádky, příp. mu můžete číst knížku, nebo si vyprávět. Rozhodně ale volte klidové činnosti, které atmosféru spánku pomohou navodit. Je také možné využít různé přípravky na podporu zklidnění, ať už jsou to bylinné čaje, homeopatické preparáty, nebo např. sirup Barny´s Dětský HypnoX.

  • Marta S.

    Dccera letos nastupovala do školky a hrozbě se toho bála. Několik prvních loučení dost obrečela. Teď už je to trochu lepší, ale pořád jsou rána, kdy se ji nechce vstávat a do školky jde s obavami. Jak bychom ji mohli pomoct, ulehčit ji to?

  • Host chatu

    Dobrý den! Adaptační obtíže spojené s nástupem do mateřské školy jsou běžné a potkají většinu dětí. Odloučení od rodičů, nové prostředí a lidé běžně vyvolávají úzkost. Nejprve se zkuste zamyslet, zda vy jako rodiče jste přesvědčeni o tom, že docházka do školky je pro Vaši dceru správná. Pokud ano, bude z Vás tuto jistotu cítit a tak ji předáváte i jí. Zkuste také s dcerou hodně o školce mluvit, aby měla co nejvíc informací. Motivujte ji aktivitami, které ji další den čekají, kontaktem se spolužáky a společnými hrami. Poskytujte jí pravdivé informace, mateřskou školu neidealizujte, nebojte se zároveň přiznat, že některou informaci nevíte (např. zda už bude kamarádka zpět ve školce po nemoci, nebo co bude k obědu a ke svačince). Můžete ale slíbit, že se pokusíte ji ráno při příchodu zjistit. Nezapomeňte také dceři sdělit, kdo ji bude ze školky vyzvedávat a kdy. To je pak potřebné splnit, abyste podpořili důvěru.

  • Lenka

    Dobrý den. Mám dceru čerstvě v první třídě. Strašně se na to těšila. Dopředu jsme se nic moc neučili a teď mám pocit, že je za některými spolužáky pozadu a že to nezvládne. Přitom podobně jsou na tom i jiné děti z její třídy. Máme pocit, jestli jsme něco nezanedbali a přemýšlíme jak jí pomoci?

  • Host chatu

    Dobrý den! Rozhodně jste nic nezanedbali, sama píšete, že i jiné děti jsou na tom podobně. Vždy je potřeba počítat, že ve školní třídě budou žáčci, co zvládají učivo rychleji, a ti, co ho zvládají pomaleji. Do první třídy mohou nastupovat děti, které už umí číst a psát, některé naopak tuto zkušenost vůbec nemají a do té doby o písmenka ani nejevily zájem. Snažte se dceru vrátit k tomu, proč se do školy těšila. Veďte ji zpět k myšlence, že to, co už jiní možná umí, ona se v 1.třídě naučí, protože právě kvůli tomu tam chodí. Rozhovory o škole také směřujte nejen na učivo, ale i na to, zda se dcera cítí dobře mezi spolužáky, jak tráví přestávky, ptejte se, co dělala v družině apod. Snažte se odvést pozornost od školních výkonů i k jiným aspektům docházky do školy.

  • Radovan

    Syn letos nastoupil do skolky a dost blbe to nesl. Premyslel jsem o tom co vsechno to pro dite znamena. Mohu ho nejak podporit i kdyz uz do skolky chodi a je ted docela v klidu?

  • Host chatu

    Dobrý den! Vstup do mateřské školy je pro mnoho dětí náročný. Čeká je zcela nové prostředí, nová autorita v podobě paní učitelky, odlišný režim dne a mnohdy i pravidla chování, zintenzivňuje se kontakt s vrstevníky, v jejichž skupině se dítě učí prosadit se apod. Hlavní změnou je pak odloučení od rodičů, které s sebou může nést pocit osamělosti, strach, úzkost. I když už je situace klidnější, jak píšete, je zřejmé, že pro Vašeho syna to bylo náročné. Podpořit ho můžete i teď. Vyjádřete mu obdiv, jak se se situací statečně vypořádal, dejte mu emoční oporu v tom, že vy sám byste se v tolik nové situaci nejspíš cítil podobně a že i dnes chápete, že se mu do školky někdy nechce (s vlastním zaměstnáním to můžete cítit podobně). Syn se nebude cítit se svými emocemi osamocený, bude mít pocit pochopení a sounáležitosti.

  • Žaneta N.

    Náš kluk šel letos už do druhé třídy a hrozné se těšil, hlavně na spolužáky, jak jim bude vyprávět, kde o prázdninách byl a tak. Ale pořád má teochu problém naskočit do pravidelného denního režimu, ve škole prý bývá nesoustředěný a roztěkaný. Prosím o radu, co můžeme udelat, aby se zase srovnal. Děkujeme

  • Host chatu

    Dobrý den! Některým dětem trvá adaptace na nový školní rok déle, dopřejte synovi ještě trochu času. S postupem do vyššího ročníku se mohou změnit požadavky, které jsou na děti ve škole kladené, někdy se rychle začíná s novým učivem, které může být náročnější, mohlo dojít ke změnám v kolektivu, v třídnictví. Spousta nových podnětů může intenzivně působit na dětskou psychiku a ve škole se to pak projevuje obtížemi v koncentraci. Nezahlcujte ho ve velké míře jinými povinnostmi – např. kroužky a dalšími řízenými, i když volnočasovými aktivitami. Mluvte také se synem o tom, co se ve škole děje. Možná zjistíte, že za potížemi syna stojí zvyšující se nároky v učivu, nebo třeba pocit osamělosti mezi spolužáky, protože se přes prázdniny změnily preference v kamarádství. Pokud by se situace nelepšila, doporučuji navštívit dětského psychologa, který by Vám pomohl ji rozklíčovat.

  • N.N.

    Dobrý den, naše holčička letos začala chodit do školky, vše proběhlo kupodivu v klidu a bez větších scén, ale přijde mi, že špatně a málo spí a občas si stěžuje na bolení hlavy. Může to s tím souviset? A co s tím? Moc děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den! Souviset to s tím může, ale také nemusí. Snažte se vypozorovat, jestli se potíže se spánkem a bolesti hlavy objevují i o víkendech, nebo o prázdninách, kdy dcera do školky nechodí. Když se Vám potvrdí, že jejich výskyt je vázán na všední dny, kdy dcera navštěvuje MŠ, je pravděpodobné, že se jedná o psychosomatické reakce na novou situaci a zátěž. Nevím, jaké jsou Vaše časové možnosti, zda chodíte do práce apod. Pokud by to situace umožnila, zkuste s docházkou do školky začít pozvolna a postupně. Dcera ji může např. navštěvovat pouze v dopoledních hodinách, nebo v začátku jen 3 dny v týdnu, příp. požádejte o pomoc prarodiče, kteří by ji mohli vyzvedávat dříve než odpoledne. Pokud nic z toho ve Vašich možnostech není, dceru v docházce podporujte, chvalte ji za statečnost, že zvládá tolik nových situací, využijte čas doma ke společným aktivitám a hrám, aby byla saturována potřeba bezpečí. Na zlepšení spánku a celkové zklidnění můžete využít různé přípravky dostupné na trhu (bylinné čaje, sirupy apod. – např. Barny´s Dětský HypnoX).

  • Tom C

    Dobrý den, syn začal ve 3,5 letech chodit do školky, ale hodně brečel v prubehu celeho dopoledne. Žena je s jeste roční dcerou doma a tak to trochu pricitame tomu, že je mu to líto a vlastně i nám. Rozhodli jsme se tak, že to zkusíme zase za rok a syn bude ještě s rodinou doma. Myslíte, že jsme měli vytrvat do školky do dávat dál, aby se tzv. otrkalo? Jinak kolektiv mu nechybí a sám vydrezl s tatou bez mamy i týden pod stanem na tabore, . díky

  • Host chatu

    Dobrý den! Je evidentní, že jste přesvědčení o správnosti svého rozhodnutí, jednali jste srdcem a s pochopením. Sami také vidíte, že syn nijak nestrádá. Je možné, že mu bylo líto, že už nemůže být doma s maminkou a sestrou, nebo prostě jeho psychika ještě na vstup do školky nedozrála. Docházku do mateřské školy můžete opět vyzkoušet později, až bude syn připravenější. Možná i sám vysloví to přání, příp. jako rodiče poznáte, že mu už kolektiv dětí chybí. Pokud to bude ve Vašich možnostech, můžete pak zkusit docházku pouze v dopoledních hodinách, nebo jen pár po sobě jdoucích dnů v týdnu.

  • VJ

    mame dve deti a obe se hodne tesily az pujdou poprve do skoly. Ale ts mladsi to zvlada hur. Cemu bysme meli venovat pozornost? Muzeme ji to nejak usnadnit i behem skolniho roku?

  • Host chatu

    Dobrý den! Každé je dítě je individuální a zvládá nástup do školy po svém. Mějte na paměti, že vstup do 1.třídy může být pro dítě velká zátěž. Věnujte pozornost nejen učivu a školní úspěšnosti, ale i sociálnímu rozměru školy. Ptejte se na spolužáky a kamarády, na volnočasové aktivity, trávení přestávek apod. Naopak se snažte vyhnout srovnávání se starším sourozencem (mnoho rodičů by starší dceru dávalo mladší za vzor s tím, jak ta vstup do školy zvládla bez problémů). Docílili byste spíš nízkého sebevědomí, nebo rivality mezi sestrami. Buďte empatičtí a vyjádřete mladší dceři emoční podporu. Můžete jí také dovolit nosit si do školy nějakou oblíbenou hračku, talisman, který jí školní zátěž pomůže zvládat. Stanovte si ale pravidla – např. během vyučování je talisman v tašce, hrát si s ním je možné o přestávkách.

  • Vaclav

    Dobrý den, mam pětiletého syna, který má potíže s usínáním a často bývá nevyspalý a nesoustředěný. Příští rok začne chodit do školy a já se obávám, aby neměl zbytečné problémy, pokud se to nezlepší. Co by mu mohlo pomoci? Děkuji

  • Host chatu

    Dobrý den! Potíže se spánkem v předškolním věku mohou být způsobené nezralostí nervové soustavy. Ta si pak nedovede poradit s množstvím zážitků, které se odehrávají během dne, příp. je nezvládá adekvátně zpracovávat. Je vhodné mít pravidelný režim spaní a dodržovat spánkové rituály, tedy nastavit pravidelný čas, kdy se syn odebírá do postele, pomazlit se s ním, přečíst si pohádku apod. V čase před spaním už je také dobré volit klidovější činnosti, které dítě celkově zklidní. Můžete také vyzkoušet různé přípravky, které zklidnění i následnou koncentraci podporují. Na trhu je např. sirup Barny´s Dětský HypnoX.

  • Kristián

    Vratili jsme se z dovolene tesne pred zacatkem skolniho roku a deti se s tim porad nejak nemohou srovnat. Rano nechteji vstavat, pak jsou unavene a odrazi se to ve skole. Je to normalni? A co s tim? Bojim se, aby se do toho pravidelneho rezimu zase dostali.

  • Host chatu

    Dobrý den! Ano, tato situace je normální. Děti se stejně jako dospělí vyrovnávají se změnou režimu postupně, někdy naopak ještě citlivěji. Snažte se plynule vplout do režimu, který jste měli nastavený před prázdninami. Pokud jsou děti ze školy opravdu vyčerpané, dopřejte jim odpočinek i v odpoledních hodinách. Spánkový rytmus pak zkuste dodržovat pouze s mírnými odchylkami i o víkendu, aby si tělo opět přivyklo na pravidelný biorytmus. Ráno můžete děti nalákat třeba dobrou snídaní, nebo zážitky, které je čekají, aby pro ně bylo vstávání příjemnější. Každopádně buďte jako rodiče trpěliví.

  • Klára K.

    Dobrý den, v létě jsme nebyli na žádné dovolené u moře, chtěli bychom to však sobě i dítěti vynahradit. Myslíte si, že je vhodné jet na dovolenou třeba v půlce října? Bojíme se, abychom mu tím nenarušili denní rytmus. Nebylo by lepší to nechat třeba na vánoční nebo jarní prázdniny? Děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den! Rozumím, že se Vám po dovolené u moře může stýskat. Nevím, jak starý je Váš potomek, ale podzimní dovolenou a tedy narušení běžného rytmu bych volila v případě, že je Vaše dítě ve škole, nebo ve školce dobře zadaptované, tedy že tam nechodí čerstvě. V případě, že je v mateřské, nebo základní škole prvním rokem, bych doporučovala dovolenou odložit na prázdninový čas. V opačném případě by to mohlo být výraznějším narušením nejen denního režimu, ale i adaptace na nové prostředí. Myslete také na to, že pokud je potomek žákem základní školy, čekalo by ho dohnat zameškané učivo.

  • Jana

    Syn chodí do čtvrté třídy a s učením doted nemel problém. Letos ale začal být znicehonic nesoustredeny a špatně se zapojuje do učila atd. Čím to může být? A co by mu mohlo pomoct?

  • Host chatu

    Dobrý den! Je skvělé, že chcete synovi pomoci. Příčin může být spousta, od zvyšující se náročnosti učiva, přes změnu vyučujících a odlišný přístup k žákům, potíže s vrstevnickými a spolužákovskými vztahy, zátěž v podobě volnočasových aktivit a v neposlední řadě se mohou podílet i změny v rodinném systému. Doporučuji se synem častěji mluvit, a to nejen o školní docházce, ale i o tom, co ho těší a naopak trápí. Podle toho by se pak odvíjela intervence. Pokud by se Vám nedařilo najít příčinu potíží, navštivte dětského psychologa.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov