Jak děti připravit na školu? Jaký je rozdíl mezi psacími pomůckami? Odpovídala Světlana Drábová

Chat je uzavřený25.03.2019 16:00

Mgr. Světlana Drábová.

Máte-li doma školáka anebo předškoláka, pak by vás mohlo zajímat, proč je tolik důležitý správný úchop psacích pomůcek. Můžete se také dozvědět, jaký vliv má správné sezení na školní úspěšnost nebo jaký je rozdíl mezi psacími pomůckami pro leváky a pro praváky. Nechte si poradit, jak děti připravit na příchod školy do jejich života, či jak s nimi pracovat, aby je školní příprava více bavila. Na to a ještě více se můžete ptát v pondělí 25. 3. od 16:00 speciální pedagožky Mgr. Světlany Drábové.

Mgr. Světlana Drábová studovala Pedagogickou fakultu Technické univerzity v Liberci a speciální pedagogiku na UJAK v Praze. Je specialistkou na předškolní pedagogiku, především pak na pedagogické poradenství a diagnostiku. Od roku 1998 pracuje v soukromé speciálně pedagogické praxi pro děti s nejrůznějšími poruchami a oslabeními (specifické poruchy učení – dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, ADHD apod.).

Chat

  • GF

    Jak připravit na školu předškoláka s psychickými či psychiatrickými problémy?

  • Host chatu

    To je příliš široká otázka, neznám konkrétní diagnózu dítěte. Bližší informace by Vám měl podat ošetřující lékař. V zásadě platí, že dítě musí mít stanovena jasná, snadno čitelná pravidla - což pro něj znamená bezpečné prostředí. Vhodné je využít strukturované plánování dne, aby se dobře orientovalo v čase a jednotlivých aktivitách a činnostech během dne. Důležitá je též důslednost v přístupu k dítěti.

  • GF

    Jak připravit na školu předškoláka, který byl v batolecím věku operován s aortou?

  • Host chatu

    Pokud neměl a nemá trvalé následky, což z Vašeho dotazu není jasné, pak stejně, jako všechna ostatní vrstevníky.

  • igr

    Kdy začít předškoláka připravovat na školu?

  • Host chatu

    Už celý předškolní rok a zejména půlrok by měl být předškolák veden k předávání přiměřených kompetencí (např. pomáhá při péči o domácnost, uklízí si svůj pokoj, dokáže rozvíjet hru více dní, má zájem o písmena a čísla, zkouší napodobovat jednoduché grafémy, umí se tiskace podepsat - pozor na směrovost při psaní písmen, umí zavázat kličku, hrát hry s pravidly, skáče panáka, gumu, dokáže se soustředit na jednu činnost delší dobu, umí se vyrovnat s nezdarem...)

  • Lada

    Dobrý den, jak mám dítěti vysvětlit, jak správně držet tužku? Jakmile ho začnu opravovat, zahazuje malování a nechce dál kreslit. Slyšela jsem o tužkách, které dítěti nedovolí chytnout je jinak. Máte s nimi zkušenosti?

  • Host chatu

    Správný úchop si dítě fixuje mezi 3,5-5 rokem života, tam je třeba hravou formou v krátkých časových intervalech vkládat správně tužku do špetkového úchopu, Vlastní vzor rodiče, učitele, sourozence je důležitý. Těsně před vstupem do školy nebo v 1. třídě, pokud má dítě fixován nesprávný úchop, je náptava většinou obtížná. Vhodné je pak absolvovat Kurz nápravy grafomotorických obtíží Dr. Heyrovské, nejlépe před nástupem do školy, protože v jeho průběhudíztě nesmí používat špetkový úchop 6 týdnů ke grafickému projevu.

  • Slavka

    Existují nějaká cvičení nebo hry, kterými děcku můžu pomoct se víc připravit na nástup do první třídy? Mám doma předškoláka a nic moc ho nebaví, vlastně sama nevím, jak ho zabavit, aby se nenudil.

  • Host chatu

    Všechny kartové hry, pohybové hry (skákání panáka, gumy, míčové hry), stavění konstruktivních her, Pracovní sešity pro předškoláky, pomoc při domácích pracích... Pokud přeškoláka nic nebaví, je něco špatně. Buď je nezralý nebo zahlcený nejrůznějšími podněty. Je třeba odhalit příčinu, proč tomu tak je. V předškolním období si ještě může volit aktivity. Ve škole však bude muset plnit i úkoly, které ho nekdy méně zaujmou. Co pak, pokud už teď s vámi omítá spolupracovat?!?

  • Kristel

    Opravdu leváci potřebují pera pro leváky? Chápu to třeba u nůžek, ale pero? V čem je jiné?

  • Host chatu

    Jsou některá pera ergonomicky uzpůsobená pro praváky či leváky (např firma Stabilo klade velký důraz na vývoj ergonomické úchopové zóny) ale ne všechna. Nákup pera je vhodné nechat až na dobu, kdy s ním dítě začíná psát udělat si rodinnou oslavu a jít společně pero vybrat. Dítě by si jej mělo vyzkoušet a i například barevnost pera je důležitou motivační složkou pro radostné psaní.

  • Saša S.

    Myslite ze by dite melo umet cist driv nez pujde do skoly? Muj syn to umi a vsichni nas strasi, ze ho to ve skole nebude bavit a ze ho to meli naucit az tam, co si o tom myslite?

  • Host chatu

    Pokud se dítě o čtení samo zajímá a naučí se to, těžko mu v tom budeme bránit. Neznamená to však vždy přednost. Číst, psát a počítat by se mělo dítě učit opravdu až s nástupem do školy. Existují výjimky a s těmi je třeba individuálně pracovat.

  • Jana

    Dobrý den,

    moje dcera má špatný úchop pera. Asi se to takto špatně naučila, když si sama malovala. Teď má jít do první třídy, ale bojím se, že se bude držení pera špatně přeučovat. Jde to vůbec? Nebo nás čeká boj?

  • Host chatu

    Vaši dceru asi nikdo nevedl ke správnému držení když začínala kreslit. Děti se nenaučí samy od sebe správně držet tužku, stejně je musíme opravovat, aby správně vyslovovaly hlásky. Je to vytrvalá a systematická práce. Pokud má zafixován nesprávný úchop, bylo by vhodné vyhledat odbornou pomoc ještě před nástupem do 1. třídy, jinak vas opravdu s největší pravděpodobností čeká boj.

  • Simona

    Existují pro prvňáky nějaké speciální psací potřeby, které by mu ulehčily učit se psát? Děkuji

  • Host chatu

    Ano, existují na trhu nejrůznější ergonomicky tvarované pomůcky. Např. Stabilo má ucelnou řadu pomůcek označených jako Stabilo easy - jedná se o tužky a pastelky s výřezy, které navedou dítě v době, kdy vyvozujeme úchop ke správnému držení. Také má celou řadu per s ergonomickou protiskluzovou úchopuvou zónou. Neméně důležité je jak dítě při psaní sedí a zda má oprené nohy. Obrázky správných a nesprávných sedů, úchopů i pomůcek nejdete na www.prodys.cz

  • Honza

    proč se tolik řeší důležitost správného úchopu? není jedno, jak dítě tužku bere, ale hlavně že píše dobře a psát umí? nevzpomínám si, že když jsem byl dítě já, že by se něco takového řešilo. hlavní bylo umět psát. co se tedy změnilo?

  • Host chatu

    Správný sed a správný špetkový úchop je základem budoucí úspěšnosti v kreslení a psaní, ale i např. ovlivňují výslovnost, pracovní tempo, chybovost čitelnost, koncentraci pozornosti... Pokud dítě drží psací náčiní křečovitě, rychle se unaví, přestane být pozorné, dělá mnoho chyb a následně odmítá písemné úkoly, protože je v nich neúspěšné. Nikdo nechceme dělat věci, které se ném nedaří do nekonečna. Nevěřím, že vás nikdo neřešil, spíše se to možná úplně nepovedlo.

  • Linda

    Dobrý den, dceři jsou tři roky, občas bere pastelky do pravé ruky a občas zase do levé. Nejsem si proto jistá, kterou ruku bude mít dominantní. Já jsem levák a manžel pravák, takže bych se ráda zeptala, jestli se to dá nějak poznat anebo musím počkat až bude starší a věci začne brát jen do jedné ruky?

  • Host chatu

    Všechny předměty jí dávejte doprostřed - pastelky, tužky, lžíci, příbor, skleničku, hrneček... a neopravujte ji. Dominance ruky s vyhraňuje obvykle mazi 5. a 7. rokem života, nechte ji, ať si sama zvolí, kterou ruku bude používat. Ve třech letech je ještě dost času. Pokud by se tak nestalo do předškolního věku, vyhledejte pomoc odborníka - speciálního pedagoga nebo psychologa či logopeda.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 08/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov