Jak připravit děti na budoucnost a rozvíjet v nich kritické myšlení? Odpovídal Tomáš Gröpl z IT firmy Tieto

Chat je uzavřený19.09.2018 11:00

Tomáš Gröpl.

Jak připravit děti na budoucnost v oblasti technologií? Jakým způsobem probouzet v dětech kritické myšlení? Jak velký zájem mají dnešní teenageři o svou budoucnost? Chtějí pracovat v oboru IT? Jak si stojí české programátorské talenty v porovnání s cizinou? Odpovídal Business Consultant ostravské firmy Tieto Czech Tomáš Gröpl.

Tomáš Gröpl v současnosti působí v ostravské pobočce finské IT firmy Tieto na pozici Business Consultant. Do firmy, která zaměstnává přibližně 2500 lidí, přišel Tomáš před 13 lety jako programátor. Postupně se přesunul na pozici senior architekta, resp. senior konzultanta. Díky svému učitelskému vzdělání se však mj. dlouhodobě věnuje projektům, které učí děti kritickému přemýšlení a programování. Konkrétně se jedná o projekt Future of Work, prostřednictvím kterého se snaží 11–12leté přimět hlouběji přemýšlet o budoucnosti uplatnění profesí. Dalším úspěšným projektem jsou Tieto Nerďáci, což je individuální tříměsíční start-upový program pro cca 16leté studenty, kterým pomáhá s realizací jejich vlastního projektu. Tomáš mimo práci v Tieto vede IT kroužek a seminář na základní a střední škole.

Chat

  • Petr Říha

    Dobrý den,
    Máte pocit, že by děti měli aspoň do určitého věku vyrůstat bez digitálních obrazovek a případně bez technologií úplně? To si myslíte o studiích, které uvádí, že druhotně může příslušné užívání digitálních technologií způsobit u dětí zakrnutí určitých částí dětského mozku?

  • Host chatu

    Dobrý den, ano myslím si, že by se děti s digitálním světem měli potkat rozhodně až někde v polovině prvního stupně základní školy. Je to velký úkol a ohromná zodpovědnost pro rodiče udržet děti stranou od tabletů, mobilů a počítačů na startu jejich škloní kariéry. Zde rozhodně neplatí, kdo si hraje, nezlobí. I v pozdějším věku je nutné dávkovat práci s moderními technologiemi opatrně. Nicméně technologie budou naše životy vyplňovat více než kdy předtím a my se s tím musíme naučit pracovat. Zákazy nepomůžou, musíme se naučit brát technologie takové, jaké jsou. Už to nejsou hračky pro vyvolené nebo za odměnu. Dnes to jsou pracovní nástroje, pomocníci ve všech odvětvích lidské činnosti. Děti nic nezmeškají, když do tohoto vlaku naskočí až později. Budou lépe připravené chápat počítače jako nástroj než jako hračku. Proto zejména v řadách učitelů na všech úrovních je třeba doplňovat znalosti a vzdělání toho, co nás nemohli naučit v době, kdy jsme studovali, protože to ještě neexistovalo. Největší změny musí nastat u nás dospělých, protože my nastavujeme normy, hranice a směr naší společnosti.

  • Radka

    Dobrý den, pozorujete mezi studenty, že by jejich logické a kritické myšlení nějak upadalo? Je pravda, že např. před 20 lety byli mladí lidé schopni více o věcech přemýšlet a více myslet na budoucnost? I třeba proto, že tehdejší doba byla daleko pomalejší.....

  • Host chatu

    Dobrý den, nemůžu říct, že by míra kritického myšlení mezi dětmi klesala, ale také se nerozvíjí tak rychle, jak to naše společnost a budoucnost vyžaduje. Víceméně kopíruje míru kritického myšlení rodičů těchto dětí. Dříve nebylo kritické myšlení tolik podporováno, někdy bylo dokonce považováno za drzost a děti, které se moc ptaly, byly na seznamu potížistů. Dříve jsme více mysleli na budoucnost, protože její vývoj nikdy nebyl tak rychlý, jako je tomu dnes. Uvažovali jsme v horizontu i několika desetiletí. Děti, které jsou dnes na prvním stupni základní školy, bude v době jejich dospívání a startu jejich profesního života čekat úplně jiný svět než ten, který znají dnes. Řada pracovních pozic už nebude existovat a řada nových, o kterých dnes nemáme ještě ani tušení, teprve vznikne. Je to svět, jaký jsme dříve neznali, a přesto je na to musíme připravit, protože oni jsou naše budoucnost. Takže máte pravdu, dříve byla doba pomalejší a dávala nám více komfortu a bezpečí při výhledech do budoucnosti, to už dnes přestává platit.

  • Hana

    Dobrý den, myslíte si, že bude v budoucnu potřeba se více orientovat v technologiích i pro laickou veřejnost nebo to bude doména vybraných lidí, kteří budou úzce specializovaní?
    Děluji za odpověď.

  • Host chatu

    To je velice zajímavá otázka, protože snahou dnešních a věřím, že i budoucích inženýrů, je dostat technologie do našich životů v co největší míře, ale zároveň se snaží, aby tyto technologie byly pokud možno neviditelné. Nebudeme řešit, jak ovládat nějaké zařízení, namísto toho bude jeho ovládání díky moderním technologiím natolik intuitivní, že nad tím nebudeme muset přemýšlet. Porovnejte si jakékoliv elektronické zařízení, které dnes nosíme u sebe (mobily, chytré hodinky, navigace, kamery apod.) Dnešní mobil je 10.000 x výkonější než počítač, který řídil přistání Apolla na Měsíci. Jeho posádka se ten počítač učila ovládat celé měsíce a mobil dnes zvládne i dítě za jediný den. Specializace bude určitě doménou vývoje každé nové technologie. Laická veřejnost bude "vždy" o několik kroků pozadu. To, co je dnes doménou odborníků, může být ale dostupnou znalostí pro každého už v řádech několika let. To lze pozorovat už dnes.

  • Zuzana

    Dobrý den, zajímalo by mě, kdy je podle vás nejlepší doba začít děti učit informatiku a práci s moderními technologiemi? A jak je to nejlépe učit?Přijde mi, že s technologiemi v dnešní době souvisí skoro všechno a je to čím dál složitější ovládat...

  • Host chatu

    Dobrý den, máte pravdu, moderní technologie jsou dnes všude. Nejlepším věkem pro informatiku je u dětí, myslím si, konec prvního stupně. V tomto věku už děti dobře chápou výpočetní potenciál moderních počítačů a začíná se jim rozvíjet analytické myšlení, které je v informatice základem. Ale na druhou stranu učit děti informatiku neznamená, že musí nutně sedět u počítače. Učíme děti na základních školách i studenty středních škol programování a algoritmizaci a první lekce bývají na papíře, v hlavě a v interakcích mezi sebou. Výbornou pomůckou je Robot Karel. Je to téměř 50 let stará učební pomůcka, která vznikla na Stanfordské univerzitě (Richard E. Pattis - Karel se jmenuje jako pocta Karlu Čapkovi, kterého Pattis zbožňoval), ale pro výuku je stále nadčasová. Zajímavostí může být, že stejným principem, jako se programuje Karel, se teď nedávno v NASA programovala vozítka, která se prohánějí na Marsu. Jinými slovy - děti, které zvládly programovat Karla (a zvládnou to všechny děti), by mohly programovat vozítka na Marsu, pokud by jim je NASA svěřila :-)

  • SK

    Jak děti vychovávat ke kritickému myšlení?

  • Host chatu

    Dobrý den, základem je nutit děti přemýšlet. Uvažovat nad věcmi namísto slepého přijímaní informací, které přicházejí z okolí. Zpochybňovat, analyzovat a aktivně hledat původ zdroje informace, motivaci jejího vzniku a pochopit ji. Dnešní děti dokážou vyhledat informace o čemkoliv, ale ne všechny je dokáží dále zpracovat a použít. To se snažíme změnit. Ta změna ale nezačíná u dětí, ale u nás dospělých, kteří dětem nastavujeme pravidla a směrujeme naši/jejich budoucnost. Další slabinou dnešních dětí, ale i naší, je schopnost sebeprezentace a vyjadřování vlastních myšlenek. V této oblasti nás čeká obrovský kus práce, která se ale určitě vyplatí.

  • SOD

    Jak moc důležité je aby děti měly kritické myšlení?

  • Host chatu

    Dobrý den, myslím si, že je to klíčové pro zdravý vývoj naší společnosti. Pokud chceme být při odchodu do důchodu spokojení s tím, jací "mladí" lidé nás budou střídat, musíme se postarat o to, abychom je na to připravili. Dnes jsme to my, kdo to může ovlivnit. Osobně dávám mezi kritické myšlení a zdravé myšlení rovnítko. A zdravé děti chceme všichni :-)

  • DENMARK

    Jaký mají české děti v současnosti vztah k IT?

  • Host chatu

    Dobrý den, zde musím zejména říct, že v oblasti IT neexistuijí hranice a děti nelze dělit na české a ostatní. Kvalita znalostí dnešních mladých lidí v ČR, kteří se IT věnují od velmi nízkého věku, je na světové úrovni. Obecně lze ale říci, že děti v našich školách často vidí IT jako Excel a Word a nějakou nauku o počítačích. To je samozřejmě odrazuje a vydží jen ti skalní, kteří se IT věnovali dříve, než se to objevilo v jejich rovrhu hodin. Tohle musíme změnit. V tomto bodě náš školní systém selhává. I učitelé musí být počítačově gramotní na takové úrovni, aby mohli tyto znalosti předávat dále. Proto se v naší spoelčnosti (Tieto) věnujeme i programům ušitým na míru kantorům. Učíme je nové technologie, učíme je programovat a odpovídáme na jejich dotazy. Daří se nám dosahovat dobrých výsledků. Doufáme, že budeme příkladem a důkazem, že to jde. Například tento pátek u nás startuje kurz na Javu pro 17 středoškolských kantorů.

  • SK

    Jaký byl vztah českých dětí k IT před r. 89 a po r. 89?

  • Host chatu

    Dobrý den, když to řeknu jednoduše, protože jsem to sám zažil, tak před rokem 1989 byl u nás v Československu počítač posvátný a každý ho chtěl, ale jen hrstka se k němu dostala. Dnes, tedy po roce 1989, má počítač každý a pro děti již ztratil své kouzlo. Dnes má počítač v kapse u kalhot každé dítě. Není to pro ně tolik "speciální". A vztah k IT? Dříve se na lidi v IT dívali jako na vědce, polobohy, kteří oplývají zvláštními schopnostmi, kterým nikdo nerozumí. Dnes je to nejběžnější odvětví, které prostoupilo do všech oblastí lidské činnosti. Dokonce si myslím, že předběhlo ekonomii, kterou dřive studoval každý, kdo se nedokázal rozhodnout, jaký obor si vybrat. Dnes jsou na tom podobně například nano technologie nebo vývoj umělé inteligence (obě sahají historicky řadu desetiletí zpět, ale to i první počítače vznikaly na konci druhé světové války a k nám na stůl se dostaly až v sedmdesátých letech), za dvacet let si budeme nanovlákna nebo nano roboty tisknout doma na nano tiskárně a umělá inteligence na nás bude promlouvat přívětivým hlasem třeba z ledničky.

  • Veronika

    Dobry den, myslite si, ze nas skolsky system umoznuje detem/ studentum se kvalitne pripravit, byt na trhu konkurenceschopny a motivovat k premysleni o sve budoucnosti?

  • Host chatu

    Dobrý den, řekl bych, že ano i ne. Školní systém je jen jedna část celého problému, tou další jsou učitelé, kteří sice získali kvalitní pedagogické vzdělání, ale nedohnali dnešní dobu. A poslední a neméně důležitou součástí problému jsme my rodiče. Řada rodičů si stále ještě myslí, že za nevyhovující vzdělání našich dětí může škola nebo systém, ale v té rovnici je rodič na stejné úrovni jako kantor. Měli by spolupracovat a jeden pro druhého připravovat půdu pro rozvoj dítěte. Když to nejde, vyměnit školu. Jen škola však nestačí, děti musí vidět, že to, co se učí, uznávají i rodiče. Konkurenceschopnost a příprava na budoucnost, to je jiná kapitola. Tady se to liší škola od školy. Řada škol již pochopila, že musí změnit přístup, aby vyhovoval rychle se měnícím potřebám dnešního světa. A řada škol bohužel ne. My se snažíme pomáhat tam, kde je vůle něco měnit, každá změna musí přicházet zevnitř. Působíme pravidelně na řadě škol v Moravskoslezském kraji, potkáváme se se zástupci škol i s žáky. Z této zkušenosti musím říct, že mám z budoucnosti dobrý pocit. Nejdůležitější je začít a to jsme již udělali, teď to chce jen dřinu a pot a výsledky se jistě dostaví.

  • A.

    Dobry den, zajímalo by mě, jestli je nutne pro kariéru v IT, mít na tuto problematiku opravdu talent a nebo se da vse naučit? Poradíte, jak v dětech připadne jejich talent na IT podpořit? Čím začít? Dekuji

  • Host chatu

    Dobrý den, myslím si, že talent na IT není potřeba. Vše se dá naučit. Máme řadu zaměstnanců, kteří vystudovali úplně jiné obory a dnes dělají v IT. Jde o chuť něco tvořit, kreativně se rozvíjet. Svět IT je plný poměrně deterministických pravidel, která se lze naučit a rozvíjet. Je poměrně jedno, z jakého oboru k nám lidé přicházejí. Samozřejmě, že v těch stěžejních oborech, jako je programování, je určitá dávka zkušeností a předchozích znalostí nutností, ale nikdo z našich zaměstnanců nezačal jako hotový programátor nebo technik se seniorními znalostmi. U dětí je důležité rozvíjet jejich hlavní zaměření, najít ho, smířit se s tím, že to nemusí být to, v co jsme doufali, a podporovat a rozvíjet. To, jestli se nakonec vše stočí do oblasti IT, je potom jen otázka času. IT totiž není jen psaní kódu a vytváření aplikací. Jsou zde i další obory jako design, marketing, prodej, řízení, kvalita, testování, technická podpora v několika úrovních apod.

  • Anežka

    Dobry den,
    jaky je mezi dnesnimi zaky a studenty zajem o praci v IT oboru? Je nejaky zajem i ze strany devcat nebo je to stale domena chlapcu? Dekuji za odpoved.

  • Host chatu

    Dobrý den, zájem o práci v IT je poměrně veliký, ale záleží na několika faktorech. Jedním z nich je, jak žáky a studenty jejich škola připravila na to, co IT ve skutečnosti je. Spousta studentů si myslí, že IT je práce s Excelem a Wordem, a tak jdou raději studovat ekonomii, kde nakonec s tím "nechtěným" excelem budou pracovat 8 hodin denně. IT ale není Excel a Word, je to komplexní a velice široká skupina oborů. Zájem děvčat o IT rozhodně je. V tomto školním roce mám v seminářích více dívek než chlapců a v předchozích letech tvořily dívky také zhruba polovinu. U nás v Tieto běží již několik let řada programů cílené na ženy v IT, kde učíme naše zaměstnakyně, maminky na mateřských, ale i ženy mimo Tieto programovat v Javě, Ruby on Rails, počítačové sítě apod. Ženy do světa IT rozhodně patří. Vlastně nutno říci, že první prgramátoři byly programátorky, protože mužům v té době patřil svět hardware, kde se naivně a mylně domnívali, že svět software bude vždy podružný, a proto ho nechali výhradně ženám. Jak se mýlili, pánové :-) Tohle prvenství - jakkoliv je opomíjené - už ženám nikdo nevezme. A vlastně i koncept počítače takového, jak ho dnes známe, vymyslela žena :-) matematička Ada Lovelace (1815-1852)

  • Josef M.

    Existuje u IT povolání stále určité stigma, které by rodiče odrazovalo od toho, aby se jejich dítě stalo "ajťákem"?

  • Host chatu

    Dobrý den, stigma bych neřekl, ale někdy chybí informace. Spousta rodičů pracuje v oborech, které jsou od IT lehce vzdálené, a počítač zná pouze z dětského pokoje svých dětí, kteří na něm tráví spoustu času. Právem si říkají, jestli je zaměstnání s počítačem nepřipoutá k těmto technologiím ještě více. Obavy jsou zbytečné, ale jak říkám, chybí informace. Obecná osvěta by neškodila a věřím, že řada rodičů by ji uvítala. Dalším problémem může být sám rodič ajťák, který se v této pozici necítí komfortně, a tak se logicky snaží své děti odradit od stejného osudu, ale i zde bych řekl, že je to zbytečné. Dnešní děti k IT přistupují jinak než naše generace, která vyrostla a vystudovala s papírem a knihami. Dobrou zprávou je, že se to mění, a to k lepšímu. IT zasahuje do řady oborů, které donedávna ještě stály mimo.

  • Matěj

    Dobrý den, jaké důvody děti uvádějí v případě, že si zvolili IT jako jejich budoucí kariérní dráhu? Co je k tomu táhne? Díky.

  • Host chatu

    Dobrý den, těch důvodů je hned několik. Jde o zajímavou práci, která se neustále vyvíjí, takže nezevšední. Dalšími důvodem jsou zejména u studentů středních škol finanční očekávání. IT nabízí velmi dobré ohodnocení v poměrně široké skupině oborů, takže nemusíte být doktor, právník, architekt nebo jinak úzce profilovaný specialista, abyste si vydělal dobré peníze. Obrovským lákadlem je také práce v podstatě odkudkoliv na planetě, kde existuje připojení k internetu.

  • Jana Nová

    Když se s dětmi bavíte o jejich budoucích povolání, zmiňujete i finanční stránku věci? Např. zrovna obor IT je poměrně perspektivní a dobře placený.

  • Host chatu

    Dobrý den, ano zejména se studenty středních škol je téma finačního ohodnocení velice oblíbené. Zajímá je, kolik si v IT vyděláte dnes a jak se to bude vyvíjet. Mimo finanční stránku věci je také velice zajímá možnost najít si práci kdekoliv na planetě. Dalo by se říci, že hlavním komunikačním jazykem je angličtina, která celý svět v IT spojuje. Pokud zrovna nepracujete pro lokální zákazníky ve vašem rodném jazyce a ve vaší rodné řeči, tak můžete pracovat kdekoliv a vaše výplata se může výrazně měnit.

  • Petr K.

    Přemýšlel jste, že byste se někdy naplno věnoval pouze výukové činnosti ve škole apod.?

  • Host chatu

    Dobrý den, "jednou" mě tato myšlenka napadla a rád bych se do toho pustil, ale odradila mě finační stránka věci. Nejsem kariérista, který půjde tam, kde dají více, ale mám závazky, rodinu, hypotéku, auto, které mi v současné době nedovolí tuto změnu realizovat.

  • Schwejny

    Dobrý den,
    kdy a hlavně jakým způsobem je podle Vás vhodné děti začít seznamovat s pozadím IT technologií? Tedy ze slepých uživatelů začít poodhalovat zákulisí a nebezpečí internetu, data miningu atd.?

  • Host chatu

    Dobrý den, ve chvíli, kdy se rozhodnete posadit děti k internetu - tím, že je vybavíte mobilem nebo počítačem s připojením, jste zodpovědný za to, že ví, co je tam může potkat a jak mají reagovat, když dojde k nebezpečným činnostem. Je to ale velice těžké a vyžaduje to obrovské úsilí od nás rodičů. Zločiny páchané elektronickou cestou mohou naše děti poškodit stejně jako zlo, které je může potkat na ulici. Když je pustíte na internet přiliš brzy, je to, jako byste je vypustil ven bez dozoru. Věk, kdy si myslím, že je pro děti nejlepší, aby si osvojily práci s technologiemi a poprvé se připojily na internet, je na konci prvního stupně základní školy, ale drtivá většina má mobily už dříve a vy neustojíte ten tlak :-) Není ale třeba zoufat, věci nejsou tak černé, jak se zdají, a děti i my rodiče to zvládneme.

  • Milena

    Dobrý den,
    napadá Vás, jak kvalitně, systematicky a poutavě vyučovat IT po celou dobu vzdělávání? Ze své zkušenosti vím, že to pro mě byly jedny z nejméně záživných hodin a bohužel jsem z nich i málo mohla ve své praxi čerpat.

  • Host chatu

    Dobrý den, vím přesně, co tím myslíte, a mrzí mě, že vám to nedokázali podat lépe. Já se při výuce vždy snažím dětem přizpůsobit, abychom dělali projekty, které je budou bavit. Takže klidně programujeme hry, které si poté sami zahrají nebo se pochlubí rodičům. Může se to zdát jako protimluv, ale není to tak. Při programování her se řeší stejné nebo podobné algoritmy, které je nutno řešit i v jiných obchodních aplikacích. Navíc žáci, kteří nejsou silní například v matematice, u mě řeší poměrně složité matematické problémy a ani si neuvědomují, že dělají matematiku :-) A jde jim to. S loňskými studenty jsme se pustili do programovaní vlastní umělé inteligence. Nedošli jsme až do cíle, ale dva z nich se tomuto oboru chtějí věnovat i nadále a vybrali si podle toho univerzitu, která jim to umožní.

  • Karel

    Dobrý den,
    jak mladším školákům srozumitelně vysvětlit, co je kritické myšlení a jak vhodně přistupovat k IT?

    Děkuji předem za odpověď

  • Host chatu

    Dobrý den, základem je nutit děti přemýšlet. Uvažovat nad věcmi namísto slepého přijímaní informací, které přicházejí z okolí. Zpochybňovat, analyzovat a aktivně hledat původ zdroje informace, motivaci jejího vzniku a pochopit ji. Dnešní děti dokážou vyhledat informace o čemkoliv, ale ne všechny je dokáží dále zpracovat a použít. To se snažíme změnit. Ta změna ale nezačíná u dětí, ale u nás dospělých, kteří dětem nastavujeme pravidla a směrujeme naši/jejich budoucnost. Další slabinou dnešních dětí, ale i naší, je schopnost sebeprezentace a vyjadřování vlastních myšlenek. V této oblasti nás čeká obrovský kus práce, která se ale určitě vyplatí. Přístup k IT je nutné pojmoput komplexně. Nesmí to sklouznout k tomu, že IT znamená Excel, Word nebo nudná nauka o počítačích. IT je velmi kreativní obor, kde se najdou umělecky i logicky smýšlejíci jedinci a dokonce se dokonale doplňují. Sen Steve Jobse o propojení umění s technologiemi se stává skutečností.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 05/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov

Kino Barrandov