Jak se na Vánoce v jídle krotit? Jak si nezkazit žaludek? Ptali jste se odbornice v oblasti stravování Tamary Starnovské

Chat je uzavřený30.11.2015 10:00

Mgr. Tamara Starnovská

S blížícími se vánočními svátky nabývá slovní spojení "zažívací potíže" na významu. Jak se na vánoční svátky v oblasti stravování připravit, aby nás nepříjemně nezaskočily, poradí Mgr. Tamara Starnovská, vedoucí nutriční terapeutka Thomayerovy nemocnice.

Mgr. Tamara Starnovská se specializuje se na problematikou klinické výživy, organizací a systémy řízení a hodnocení poskytované nutriční péče v nemocnicích i pobytových zařízeních sociální péče, odborné stáže a školicí kurzy v oblasti metabolismu a výživy, klinické výživy v praxi. Působí jako vedoucí nutriční terapeutka v Thomayerově nemocnici.

Chat

  • Petr

    Jakým jídlům a potravinám je dobré se vyhýbat, nejen o svátcích, při hemoroidech?

  • Host chatu

    Dobrý den, v zásadě je třeba, aby stolice byla měkká, tedy není vhodná nerozpustná vláknina ve větším množství = semínka, otruby. Velmi důležitý je dostatek tekutin a pravidelné vyprazdňování, tedy předcházet zácpě. Speciální dietní omezení, pokud nejsou hemeroidy zaníceny, nejsou třeba.

  • SK

    Držím jako katolický křesťan 24. prosince půst do až do večera, jak si mám pak při štědrovečerní večeři dát pozor na zažívací potíže?

  • Host chatu

    Dobrý den, při večeři je třeba, aby objem snězeného nebyl velký, tedy aby jste se nepřejedl. Pokud budete jíst večeři ve velikosti běžné porce neměla by potíže způsobit. S odstupem 4 hodin lze sníst další - menší porci, pokud ještě budete vzhůru. Například varianta v 18 hodin večeře. Ve 22.30 menší jídlo.

  • WAR

    Co dělat při polknutí kosti z ryby na Vánoce?

  • Host chatu

    Dobrý den. Pokud ji spolknete tak zajíst houskou či bramborovou kaší. Pokud se Vám zapíchne do krku navštívit pohotovost.

  • IGR

    Které všechny zdravotní problémy mohou nastat při přejídání v období Vánoc?

  • Host chatu

    Dobrý den, hodně záleží na celkovém stavu organizmu. Nejčastější obtíže souvisí s přejídáním, tedy potíže zažívací a žlučníkové. Pokud už nějaké chronické onemocnění máte, je velké riziko jejich zhoršení, zejména u diabetiků a pacientů s onemocněním žaludku, žlučníku, slinivky břišní a střev.

  • Robert Novák

    Dobrý den, prosím Vás, nemám proti Vám absolutně nic negativního, ale jak můžete něco vyprávět o výživě, když sama, podle fotografie, trpíte nadváhou. Z vašich úst to nemůže znít absolutně věrohodně. Já sám mám 50 let, celý život sportuji a udržuji si stále stejnou váhu a vím jaké mě to stojí úsilí, proto mě rozčilují odborníci kteří přednášejí, radí o výživě a sami si nejsou schopni pomoci.

  • Host chatu

    ........

  • Lovacoop

    Paní Tamaro nenechte se znechutit některými píspěvky,jak už psal tady profesor Svačina nadváha neškodí pokud nemá nepříznivé zdavotní dopady a neomezuje.

  • Host chatu

    Děkuji za příspěvek, je třeba rozlišit poradenství výživové a poradenství k redukci hmotnosti. Je časté, že z neznalosti jsou tato dvě témata zaměňována.

  • Lovacoop

    Dobrý den, kvůli nadměrné konzumaci alkoholu mám poškozená játra. Jaký druh cukroví je pro mě nejméně nebezpečný?

  • Host chatu

    Dobrý den, je třeba individuální konzultaci, podle stupně poškození jater. Obecně lze říci, že při konzumaci do 4 malých kousků denně by nemělo být problém žádné, které neobsahuje alkohol.

  • Lovacoop

    Už je tady zas tentokrát s nemocnýma játrama,tipuji ho na dotčeného mladého homosexuála, který má strach z genetiků kteří ukáží v tomto desetiletí na Aleše Cibulku prstem a řeknou jseš nemocen máš poškozen gen Hsg 782.

  • Host chatu

    .........

  • Jarda

    Dobry den, proč se vlastně těžká jídla jako pecena kachna nebo vepřové zapiji pivem. Co to vlastně v tele udělá?

  • Host chatu

    Konzumace nápoje s hořkou chutí obecně prospívá pocitu lepšího trávení. Pivo obsahuje hořčiny, minerální látky. Pokud ale jde o vícestupňové pivo, je rizikem kombinace alkoholu a tuku, která může vyvolat zažívací obtíže, případně podráždit slinivku břišní.

  • KarelS.

    Jak je to s celozrnnými potravinami? Jsou opravdu tak zdravé (toxiny, kyselina fytinová, lektiny..)? děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, celozrnné potraviny mají být součástí našeho jídelníčku, ale ne hlavní složkou. Jako ve všem je na místě řídit se pravidlem všeho s mírou. Pokud sestavujeme jídelníček dětem, lidem se zažívacími problémy, potížemi s kousáním, starším lidem, je třeba tyto potraviny zařazovat jinak a jiné druhy.

  • Lenka

    Dobrý den,
    je možné pojmout jezení cukroví jako součást diety fungující na principu sacharidových vln?

  • Host chatu

    Dobrý den, to je hezký nápad. Je ale třeba si dobře rozmyslet z čeho je konkrétní cukroví složeno. Většina vánočního cukroví by totiž odpovídala spíše "tukové vlně".

  • Mirek

    Jaký \"detox\" je v období po vánočních svátcích nejvhodnější? Vzhledem k teplotám hádám, že pití obocných štáv apod asi není uplně ideální.

  • Host chatu

    Dobrý den, co nejrychlejší návrat k pohybové aktivitě a střídmému stravování s dostatkem ovoce a zeleniny. Tedy nedojídat zbytky cukroví a salátu, ale konzumovat například maso s velkou porcí dušené zeleniny )optimálně v páře) a malou porcí brambor.

  • Edita

    Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, dá se nějak zabránit pálení žáhy...? někdy můžu sníst všechno a nic mi není a z toho s ním něco podle mě lehkého (např. jablko, salát) a žáha mě pálí... žádnou pravidelnost, že by se to opakovalo po nějakém druhu jídla jsem v tom ale nenašla. děkuji.

  • Host chatu

    Dobrý den, důležité je, aby v žaludku nebyl velký objem stravy, aby jste se nepředkláněla, neměla v pase těsné oblečení. Ve stravě je vhodné, aby vždy obsahovala rozpustnou vlákninu. Opakované pálení žáhy je důvodem k návštěvě lékaře.

  • tamar

    Jaký je Váš stravovací režim, anebo jakou "dietu" doporučujete (na základě jakých principů)?
    Díky.

  • Host chatu

    Dobrý den, tato otázka, pokud jí správně rozumím není v souladu s dnešním tématem. Pokud myslíte o vánočních svátcích, tak jednoduchá - jezte jako kdyby svátky nebyly.

  • Julie Z.

    Dobrý den,
    máte nějaké typy jak si v zimě a během svátků udělat jídelníček, který by nebyl tolik kalorický jako je klasický bramborový salát, knedlíky a smažené/pečené maso?

  • Host chatu

    Dobrý den, vždy jde hlavně o množství konzumovaného. Tedy například smažený kapr - jedna porce, není zásadní problém, ale smažený kapr 3 porce, problém je. Bramborový salát lze připravit odlehčený i zcela nízkoenergetický - například rakouský obsahuje jen brambory, cibuli a petrželku s lehce sladkokyselým nálevem.

  • Josef

    Vážená paní doktorko,
    kvůli váze se snažím využívat spíše umělé sladidlo, než ty přírodní. Není to pro tělo v určitých ohledech ještě škodlivější?

  • Host chatu

    Dobrý den, náhradní, nízkoenergetická sladidla jsou dobrou volbou. Jejich sladivost je tak vysoká (ve srovnání s cukrem), že množství, které použijete k oslazení je velmi malé, až zanedbatelné. Intenzivně sladká chuť Vás může vést k větší snaze vyhledávat sladké, ale pokud to bude opět řešeno náhradním sladidlem, je to bez rizika.

  • Kája

    Dobrý den, říká se, že na Vánoce se má snídat cukroví, když už ho máme, a pak už ho celý den nejíst... co si o tom myslíte vy?

  • Host chatu

    Dobrý den, každé denní jídlo by mělo obsahovat všechny základní živiny, tedy i snídaně. Současně v běžném rozvržení dne platí, že energii, kterou sníte do oběda včetně, můžete spotřebovat. Varianta cukroví s bílým jogurtem je tedy akceptovatelná, výhodnější ovšem je takové cukroví, které obsahuje ořechy a ne takové, které obsahuje hodně tuku a cukru. Po lehkém obědě je pár kousků cukroví ke kávě také myslitelné, ale ne v situaci, kdy od rána sedíme či ležíme u televize a nemáme žádný pohyb.

  • Adéla

    Jak dlouho je pro tělo neškodné držet proteinovou dietu? (založenou jen na sojových produktech, bílcích, bílém mase a zelenině, nulový příjem cukrů a tuků)
    Díky, A.

  • Host chatu

    Dobrý den, maximálně 1 den. Pokud skutečně jde o nulový příjem tuků a sacharidů, jde o dietu významně zatěžující metabolický aparát a velmi deficitní v mnoha vitamínech a minerálních látkách, které jsou pro metabolismus organizmu nezbytné.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 39/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

MarketingSalesMedia

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Family

Barrandov Plus


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.