Jak se závodí v Red Bull Air Race? Odpovídal pilot Petr Kopfstein

Chat je uzavřený26.09.2017 10:00

Petr Kopfstein.

Red Bull Air Race je nejprestižnější a nejsledovanější letecká soutěž na světě. Čtrnáct vynikajících pilotů se utkává na trati, kterou prolétávají jen v několikametrové výšce rychlostí téměř 400 km/h! Co je v takovém závodě nejnebezpečnější? Co rozhoduje o úspěchu, když piloty dělí ve výsledkové listině jen setiny? Jak probíhá příprava na závod? Ptejte se pilota Red Bull Air Race Petra Kopfsteina v úterý 26. září od 10 hodin.

V seriálu Red Bull Air Race působí karlovarský rodák Petr Kopfstein od roku 2014, první dvě sezony ale závodil v nižší kategorii Challenger. Hned v prvním roce ji dokázal vyhrát, v roce 2015 mu obhajoba unikla až v posledním závodě. Poslední dva roky Petr létá v elitní divizi Master Class a už ve své druhé sezoně konkuruje nejzkušenějším pilotům v soutěži a v jednom závodě dokonce obsadil druhé místo! V minulosti se věnoval také letecké akrobacii, v níž se stal mistrem republiky v nejprestižnější třídě Unlimited (2014) a na kontě má i další tituly z národních šampionátů.

Chat

  • Standa Plášil

    Ahoj Petře, jako předseda Fanclubu 818 nemám dotaz, ale spíše vzkaz od členů. Budeme ti všichni držet palce a ať se v posledním letošním závodě vede. Věříme v získání bodů po postupu do Final 4.

  • Host chatu

    Mnohokrát děkuji za Vaši obrovskou celoroční podporu, v posledním závodě v Indianapolis do toho dáme všechno. Tým i letadlo jsou připravení na jedničku!

  • Martin Kočár

    Dobrý den Petře, jsem váš obrovský fanoušek a příští rok se určitě chci vypravit na nějaký závod Red Bull Air Race. Proto bych se chtěl zeptat, který je váš nejoblíbenější a který by jste mi jako fanouškovi doporučil.
    Děkuji. Hodně štěstí do Indianapolis.
    Martin Kočár

  • Host chatu

    Každý závod má svá specifika a každý závod je něčím výjimečný. Pro fanoušky z Čech je tradičně nejzajímavější, vzhledem k dobré dostupnosti, závod v Budapešti. Do trati se prolétává pod mostem a létá se uprostřed historické části města. Osobně jsem Red Bull Air Race viděl v Budapešti poprvé a tomuto sportu jsem zde propadal. Takže doporučuji vyrazit právě tam.

  • Jan Kesner

    Dobrý den, studuji gymnázium a po maturitě bych se chtěl věnovat kariéře pilota. Jednou bych chtěl létat s velkými dopravními letadly. Můžete mi dát tip, jaká cesta by pro tento cíl byla nejlepší ať už hlediska peněz nebo času. Děkuji moc za radu. Fandím vám.

  • Host chatu

    Cest jak dospět k vašemu cíli existuje poměrně velké množství a žádná se nedá nazvat špatnou či dobrou. Je na vás a na možnostech ve vašem okolí, jaká cesta bude nejefektivnjší z pohledu financí, času, atd. Osobně bych zašel na nejbližší letiště a co nejdříve se posadil do letadla a začal létat, létat, létat.

  • Lukáš Musil

    Dobrý den Petře, velice mě baví sledovat závody RBAR v televizi. Jen se mi zdá, že je trochu kazí pravidlo o přetížení. Nebylo by lepší ho zrušit a nechat piloty létat tak na hraně, jak je to možné? Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Všechny limity mají své důvody, a byť nás toto omezení stálo na posledním závodě v Lasitzringu nejspíš postup do finále, má to své opodstatnění. Letouny jsou konstruovány tak, aby toto přetížení vydržely, nicméně pokud se jeho maximální hodnota překročí, je nutné letoun detailně překontrolovat.

  • Martina Vráblová

    Zdravím vás pane Kopfsteine,
    nedávno jsem viděla na youtube video, na kterém se konají závody Air Race při kterých letí všichni účastníci najednou a konalo se to někde v poušti. Nevíte o tom něco víc a nechtěl by jste si to taky skusit?
    Martas

  • Host chatu

    Tyto závody bohužel neznám a osobně považuji tyto druhy závodu spíše za hazard. Osobně se domnívám, že formát seriálu Red Bull Air Race je ideální pro porovnání dvou pilotů a nehrozí zde žádná kolize s ostatními.

  • Ivan Zeman

    Dobrý den, rád bych se zeptal na pravidla air race: vím, že je omezená rychlost u startovního pilonu. Ale má také trať svůj rychlostní limit nebo můžete po startu letět tak rychle jak to letadlo dovolí???
    Těším se na odpověď a držím palce do posledního závodu sezony

  • Host chatu

    Zde si vše můžete detailne prostudovat, je toho více, proto posílám tento odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=W84...

  • DENMARK

    První dvě sezony jste závodil v nižší kategorii Challenger, proč?

  • Host chatu

    Závodit v hlavní kategorii Masters můžete až po absolvování nižší kategorie Challenger, která slouží jako nižší, přípravná divize. Piloti si zde můžou vyzkoušet závodění na pomalejších a méně výkonných strojích, bez stresu spojeného s řízením teamu. Vše za pilota řeší organizátor a vy se tak můžete pouze a čiště věnovat závodění. Je to výborný způsob jak připravit pilota na to co ho čeká v kategorii Masters.

  • adf

    V roce 2015 Vám obhajoba unikla až v posledním závodě - co se stalo, proč to takto dopadlo?

  • Host chatu

    V sezóně 2015 byl pro vyhlášení celkového vítěze použit model, kdy poslední "finálový" závod, do kterého postupuje 6 nejlepších pilotu (s nejvíce body za celou sezónu), rozhoduje o celkovém vítězi. Celou sezónu jsem tehdy vedl a měl i po posledním závodě nejvíce bodů, ale celkovým vítězem se v tu dobu stal kolega, který vyhrál poslední závod. Od sezóny 2016 je model stejný jako má série Masters, tedy sbírají se celou sezónu body a vyhrává ten s největším množstvím. A na vaši primární otázku, v posledním závodě mi to prostě letělo o malinko pomaleji, a tudíž vyšla celoroční snaha naprázdno. Současný systém je ovšem pro Challengery více spravedlivý.

  • SD

    Letecké akrobacii se už nevěnujete?

  • Host chatu

    Letecké akrobacii, respektive jejími tréninku se věnuji dále a naplno. Tento trénink mi slouží jako ideální příprava pro závody Red Bull Air Race, nicméně vzhledem k časové tísni jsem musel zcela vypustit závodění v letecké akrobacii. Ale pevně věřím, že se k tomuto krásnému sportu ještě někdy vrátím. Dovoluji si tvrdit, že jsem neztratil nic z toho co jsem uměl před dvěma lety, naopak pracujeme s trenérem více na freestylu, aby se měli diváci leteckých dnů na co těšit a vymýšlíme nové triky.

  • Jolana

    Dobrý den,

    jaké hrozí pilotům při tomto sportu nebezpečí?

  • Host chatu

    Nebezpečí existuje v každém sportu celá řada a náš sport toho není výjimkou. Snažíme se nicméně všechna tato rizika eliminovat a být maximálně obeztřetní.

  • Jana

    Dobrý den,

    jak probíhá vaše příprava na závody? Býváte nervózní? Měl jste z nějakého závodu opravdový strach?

  • Host chatu

    Strach rozhodně nemám a mít nemůžu, jen obrovský respekt. Snažím se být maximálně koncentrovaný v ten správný okamžik a nikdy nic nepodceňovat. Příprava na závody je v podstatě celoroční. Když zrovna nezávodíme, připravujeme se už na další závod. Nervózní většinou nebývám, to je moje velká výhoda, ale není to tak jednoduché jak to popisuji.

  • Petr

    Dobrý den, jak trénujete na závody? Létáte každý den?

  • Host chatu

    Pokud přeje počasí, tak se snažím létat téměř každý den. Ideální jsou pro mě ovšem tréninkové kempy, které organizujeme tak šestkrát až osmkrát do roka.

  • Lucka

    Dobrý den, čeká Vás letos ještě nějaký závod?

  • Host chatu

    Ano, v termínu 14.10.-15.10.2017 nás čeká poslední závod sezóny v americkém Indianapolis. http://airrace.redbull.com/en_INT/e...

  • Tomáš

    Jaké dějiště závodů Red Bull Air Race je vaše nejoblíbenější? Případně proč?

  • Host chatu

    To je těžká otázka, mám rád všechny závodní destinace, ale nejraději mám určitě Spielberg v Rakousku nad Red Bull Ringem. Vyhrál jsem zde v roce 2014 svůj první titul v kategorii Challenger a na toto místo mám asi ty nejlepší závodní vzpomínky. Hodně oblíbená je pro mě také Budapest.

  • Petr Komárek

    Jaký je váš vztah s Martinem Šonkou? Vypomáháte si při závodech nebo v přípravě nějak navzájem apod.? Díky, ať se daří.

  • Host chatu

    S Martinem jsme dlouholetí kamarádi, známe se možná už patnáct let a vždy jsme měli maximálně korektní vztah. Závodili jsme společně na Mistrovstvích světa v letecké akrobacii a teď bojujeme v Red Bull Air Race. Nicméně vypomáhat si nemůžeme, oba chápeme, že ten druhý má informace a zkušenosti, které nikomu dalšímu nemůže poskytovat. Každý jdeme svojí cestou a osobně si myslím, že fungují obě.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 1/2022 najdete >




Týden

Sedmička

Exkluziv

Interview

Instinkt

Nebezpečné vztahy

Týden rozhovory

Týden speciál

Sedmička křížovky

Sedmička pro ženy

Sedmička pro maminky

Sedmička Krimi

Sedmička Extra

VIP svět

TV Komplet

Sedmička Retro

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Krimi


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Více informací najdete ZDE.