Jak se závodí v Red Bull Air Race? Odpovídal pilot Petr Kopfstein

Chat je uzavřený26.09.2017 10:00

Petr Kopfstein.

Red Bull Air Race je nejprestižnější a nejsledovanější letecká soutěž na světě. Čtrnáct vynikajících pilotů se utkává na trati, kterou prolétávají jen v několikametrové výšce rychlostí téměř 400 km/h! Co je v takovém závodě nejnebezpečnější? Co rozhoduje o úspěchu, když piloty dělí ve výsledkové listině jen setiny? Jak probíhá příprava na závod? Ptejte se pilota Red Bull Air Race Petra Kopfsteina v úterý 26. září od 10 hodin.

V seriálu Red Bull Air Race působí karlovarský rodák Petr Kopfstein od roku 2014, první dvě sezony ale závodil v nižší kategorii Challenger. Hned v prvním roce ji dokázal vyhrát, v roce 2015 mu obhajoba unikla až v posledním závodě. Poslední dva roky Petr létá v elitní divizi Master Class a už ve své druhé sezoně konkuruje nejzkušenějším pilotům v soutěži a v jednom závodě dokonce obsadil druhé místo! V minulosti se věnoval také letecké akrobacii, v níž se stal mistrem republiky v nejprestižnější třídě Unlimited (2014) a na kontě má i další tituly z národních šampionátů.

Chat

  • Standa Plášil

    Ahoj Petře, jako předseda Fanclubu 818 nemám dotaz, ale spíše vzkaz od členů. Budeme ti všichni držet palce a ať se v posledním letošním závodě vede. Věříme v získání bodů po postupu do Final 4.

  • Host chatu

    Mnohokrát děkuji za Vaši obrovskou celoroční podporu, v posledním závodě v Indianapolis do toho dáme všechno. Tým i letadlo jsou připravení na jedničku!

  • Martin Kočár

    Dobrý den Petře, jsem váš obrovský fanoušek a příští rok se určitě chci vypravit na nějaký závod Red Bull Air Race. Proto bych se chtěl zeptat, který je váš nejoblíbenější a který by jste mi jako fanouškovi doporučil.
    Děkuji. Hodně štěstí do Indianapolis.
    Martin Kočár

  • Host chatu

    Každý závod má svá specifika a každý závod je něčím výjimečný. Pro fanoušky z Čech je tradičně nejzajímavější, vzhledem k dobré dostupnosti, závod v Budapešti. Do trati se prolétává pod mostem a létá se uprostřed historické části města. Osobně jsem Red Bull Air Race viděl v Budapešti poprvé a tomuto sportu jsem zde propadal. Takže doporučuji vyrazit právě tam.

  • Jan Kesner

    Dobrý den, studuji gymnázium a po maturitě bych se chtěl věnovat kariéře pilota. Jednou bych chtěl létat s velkými dopravními letadly. Můžete mi dát tip, jaká cesta by pro tento cíl byla nejlepší ať už hlediska peněz nebo času. Děkuji moc za radu. Fandím vám.

  • Host chatu

    Cest jak dospět k vašemu cíli existuje poměrně velké množství a žádná se nedá nazvat špatnou či dobrou. Je na vás a na možnostech ve vašem okolí, jaká cesta bude nejefektivnjší z pohledu financí, času, atd. Osobně bych zašel na nejbližší letiště a co nejdříve se posadil do letadla a začal létat, létat, létat.

  • Lukáš Musil

    Dobrý den Petře, velice mě baví sledovat závody RBAR v televizi. Jen se mi zdá, že je trochu kazí pravidlo o přetížení. Nebylo by lepší ho zrušit a nechat piloty létat tak na hraně, jak je to možné? Děkuji za odpověď.

  • Host chatu

    Všechny limity mají své důvody, a byť nás toto omezení stálo na posledním závodě v Lasitzringu nejspíš postup do finále, má to své opodstatnění. Letouny jsou konstruovány tak, aby toto přetížení vydržely, nicméně pokud se jeho maximální hodnota překročí, je nutné letoun detailně překontrolovat.

  • Martina Vráblová

    Zdravím vás pane Kopfsteine,
    nedávno jsem viděla na youtube video, na kterém se konají závody Air Race při kterých letí všichni účastníci najednou a konalo se to někde v poušti. Nevíte o tom něco víc a nechtěl by jste si to taky skusit?
    Martas

  • Host chatu

    Tyto závody bohužel neznám a osobně považuji tyto druhy závodu spíše za hazard. Osobně se domnívám, že formát seriálu Red Bull Air Race je ideální pro porovnání dvou pilotů a nehrozí zde žádná kolize s ostatními.

  • Ivan Zeman

    Dobrý den, rád bych se zeptal na pravidla air race: vím, že je omezená rychlost u startovního pilonu. Ale má také trať svůj rychlostní limit nebo můžete po startu letět tak rychle jak to letadlo dovolí???
    Těším se na odpověď a držím palce do posledního závodu sezony

  • Host chatu

    Zde si vše můžete detailne prostudovat, je toho více, proto posílám tento odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=W84...

  • DENMARK

    První dvě sezony jste závodil v nižší kategorii Challenger, proč?

  • Host chatu

    Závodit v hlavní kategorii Masters můžete až po absolvování nižší kategorie Challenger, která slouží jako nižší, přípravná divize. Piloti si zde můžou vyzkoušet závodění na pomalejších a méně výkonných strojích, bez stresu spojeného s řízením teamu. Vše za pilota řeší organizátor a vy se tak můžete pouze a čiště věnovat závodění. Je to výborný způsob jak připravit pilota na to co ho čeká v kategorii Masters.

  • adf

    V roce 2015 Vám obhajoba unikla až v posledním závodě - co se stalo, proč to takto dopadlo?

  • Host chatu

    V sezóně 2015 byl pro vyhlášení celkového vítěze použit model, kdy poslední "finálový" závod, do kterého postupuje 6 nejlepších pilotu (s nejvíce body za celou sezónu), rozhoduje o celkovém vítězi. Celou sezónu jsem tehdy vedl a měl i po posledním závodě nejvíce bodů, ale celkovým vítězem se v tu dobu stal kolega, který vyhrál poslední závod. Od sezóny 2016 je model stejný jako má série Masters, tedy sbírají se celou sezónu body a vyhrává ten s největším množstvím. A na vaši primární otázku, v posledním závodě mi to prostě letělo o malinko pomaleji, a tudíž vyšla celoroční snaha naprázdno. Současný systém je ovšem pro Challengery více spravedlivý.

  • SD

    Letecké akrobacii se už nevěnujete?

  • Host chatu

    Letecké akrobacii, respektive jejími tréninku se věnuji dále a naplno. Tento trénink mi slouží jako ideální příprava pro závody Red Bull Air Race, nicméně vzhledem k časové tísni jsem musel zcela vypustit závodění v letecké akrobacii. Ale pevně věřím, že se k tomuto krásnému sportu ještě někdy vrátím. Dovoluji si tvrdit, že jsem neztratil nic z toho co jsem uměl před dvěma lety, naopak pracujeme s trenérem více na freestylu, aby se měli diváci leteckých dnů na co těšit a vymýšlíme nové triky.

  • Jolana

    Dobrý den,

    jaké hrozí pilotům při tomto sportu nebezpečí?

  • Host chatu

    Nebezpečí existuje v každém sportu celá řada a náš sport toho není výjimkou. Snažíme se nicméně všechna tato rizika eliminovat a být maximálně obeztřetní.

  • Jana

    Dobrý den,

    jak probíhá vaše příprava na závody? Býváte nervózní? Měl jste z nějakého závodu opravdový strach?

  • Host chatu

    Strach rozhodně nemám a mít nemůžu, jen obrovský respekt. Snažím se být maximálně koncentrovaný v ten správný okamžik a nikdy nic nepodceňovat. Příprava na závody je v podstatě celoroční. Když zrovna nezávodíme, připravujeme se už na další závod. Nervózní většinou nebývám, to je moje velká výhoda, ale není to tak jednoduché jak to popisuji.

  • Petr

    Dobrý den, jak trénujete na závody? Létáte každý den?

  • Host chatu

    Pokud přeje počasí, tak se snažím létat téměř každý den. Ideální jsou pro mě ovšem tréninkové kempy, které organizujeme tak šestkrát až osmkrát do roka.

  • Lucka

    Dobrý den, čeká Vás letos ještě nějaký závod?

  • Host chatu

    Ano, v termínu 14.10.-15.10.2017 nás čeká poslední závod sezóny v americkém Indianapolis. http://airrace.redbull.com/en_INT/e...

  • Tomáš

    Jaké dějiště závodů Red Bull Air Race je vaše nejoblíbenější? Případně proč?

  • Host chatu

    To je těžká otázka, mám rád všechny závodní destinace, ale nejraději mám určitě Spielberg v Rakousku nad Red Bull Ringem. Vyhrál jsem zde v roce 2014 svůj první titul v kategorii Challenger a na toto místo mám asi ty nejlepší závodní vzpomínky. Hodně oblíbená je pro mě také Budapest.

  • Petr Komárek

    Jaký je váš vztah s Martinem Šonkou? Vypomáháte si při závodech nebo v přípravě nějak navzájem apod.? Díky, ať se daří.

  • Host chatu

    S Martinem jsme dlouholetí kamarádi, známe se možná už patnáct let a vždy jsme měli maximálně korektní vztah. Závodili jsme společně na Mistrovstvích světa v letecké akrobacii a teď bojujeme v Red Bull Air Race. Nicméně vypomáhat si nemůžeme, oba chápeme, že ten druhý má informace a zkušenosti, které nikomu dalšímu nemůže poskytovat. Každý jdeme svojí cestou a osobně si myslím, že fungují obě.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 43/2017 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

MarketingSalesMedia

Animáček

Top dívky

Popcorn

Interview SK

Exkluziv SK

Sedmička křížovky

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Family

Barrandov Plus


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.