Jak si udělat pořádek ve smlouvách? Odpovídal expert Pavel Jechort

Chat je uzavřený18.01.2017 13:00

Pavel Jechort.

Lidé mají doma staré smlouvy, které uzavřeli před mnoha lety a netuší, že zbytečně platí za zastaralé produkty. O podmínkách ani platnosti nemají často přehled. Jak si udělat pořádek ve smlouvách? Jak často pojistky kontrolovat? Jak se dá na pojištění ušetřit? Jak se bránit proti zavádějícím nabídkám? Na vaše otázky odpovídal ředitel moderního online vyhledávače a srovnávače produktů v oblasti domácích financí Pavel Jechort.

Pavel Jechort je CEO Suri.cz a autor celé myšlenky finanční služby. Svou vizi pro tuto službu vytvořil v době, kdy ještě pracoval v marketingu Allianz pojišťovny a tím pádem dobře věděl, co si klienti skutečně přejí. Po svém odchodu z pojišťovny se Pavel dohodl s investorem Renomia Group (největší B2B pojišťovací makléř ve střední a východní Evropě) a společně projekt Suri.cz rozjeli.

Chat

  • Antonín K.

    Dobrý den,
    když mám nějakou škodu, jak mám vyjednávat s pojišťovnou, aby mě nevzala na hůl?

    A.

  • Host chatu

    Dobrý den Nemyslím, že by pojišťovny braly klienty automaticky na hůl. Je ale jasné, že likvidátor je zaměstnanec pojišťovny. Škody u aut souvisí většinou s hodnotou vozu ve chvíli poškození. Od hodnoty se vypočítá výše výplaty, kterou dostanete. Můžete si tedy například ověřit cenu auta dle tabulek dostupných na internetu. U škod na majetku se opět musíte orientovat ve výši pojistné částky na smlouvě a v ceně poškozených věcí. Obecně platí, že pojistné smlouvy je dobré revidovat pravidelně, třeba každý rok. Hodnota pojištěných věcí se totiž v čase mění (např. směrem nahoru u nemovistí a dolů u aut) a stará smlouva znamená i staré podmínky. Asistenci s likvidací dnes nabízejí i makléřské firmy, včetně on-line srovnávačů.

  • Eliška

    Dobrý den,
    přestěhovala jsem se do nového bytu. Chci si změnit dodavatele elektřiny a plynu, ale v těch různých nabídkách přijde, že je těžké se zorientovat. Dá se změna dodavatele u elektřiny a plynu nějak zjednodušit nebo je to zdlouhavý proces?

    Děkuji za odpověď .
    Eliška

  • Host chatu

    Dnes máte možnost relativně jednoduše získat alternativní nabídky, hlavně díky internetu. Tam máte 2 možnosti. Vybrat srovnávače na energie, funguje je jich u nás již dost. Zadáte údaje o spotřebě a obratem dostanete nabídky. Druhá možnost je zapsat se do elektronické aukce. Zde pak řádově tisíce subjektů každý měsíc poptávají dodavatele, který soutěží nejnižší cenou. Výsledkem je jeden dodavatel, ale s cenou, na kterou si ani u neveřejných tarifů nesáhnete. V obou případech při projevení zájmu dotáhne převod zprostředkovatel, tedy buď srovnávač, nebo pořadatel aukce. Tedy je to relativně jednochá záležitost. I zde se vyplatí pravidelně smlouvy hlídat a v období výročí testovat podmínky na trhu. Osobně bych tuto cestu upřednostňoval před podomními obchodníky. Na internetu máte zajištěnu větší transparentnost, vše si lze ověřit a zpětně kontrolovat.

  • Pafko

    Jak často mám kontrolovat cenu energií?

    Dík
    P.

  • Host chatu

    Ideálně vždy před termínem, než dosavadní kontrakt končí. Jakmile toto okno propásnete, musíte čekat opět minimálně rok.

  • Xanxi

    Zdravím. Docela často se setkávám s tím, že mi někdo volá a nabízí mi, že se mi postará o smlouvy. Je mi to nepříjemný, protože na mě celkem tlačí a směřujou mě někam, kam nechci. Hlavně, abych to rychle podepsal. Děláte to taky tak? To by mě fakt zajímalo.

  • Host chatu

    Podmínky máme nastavené tak, abychom neumožňovali obchodníkům sjednávat smlouvy jen za účelem provizí. První pojistkou je, že uspokojujeme jen poptávky, které k nám fakticky přijdou. Tedy nikdy se nebavíme s nikým, kdo si u nás kalkulaci sám nedělal. Provize máme nastavné pro všechny produkty stejné. Makléř tedy doporučuje to, co je pro klienta opravdu výhodné bez ohledu na typ dodavatele. Pokud jsou nějaké smlouvy po roce čí více přesjednány, řeší to retenční oddělení, kde provize nejsou do odměňování aplikovány vůbec. Celý tento systém navíc řídí počítač.

  • Aleš

    Dobrý den,
    v čem jste oproti jiným finančním srovnávačům jiní než konkurence? Přijde mi to všechno stejné.

    Aleš

  • Host chatu

    I my používáme pro srovnání produktů podobný systém jako konkurence. I zde ale máme o něco sofistikovanější model, umožňující porovnání nejen podle ceny, ale i podle toho, co daný produkt umí. U pojistek je to například rychlost likvidace a to, kolik daná pojišťovna obecně platí. Pokud se týká energií, tam nevyužíváme srovnávač, ale elektronické aukce, což je naprosto jiný model. Hlavní rozdíl mezi námi a konkurencí je v tom, že každou smlouvu automaticky kontrolujeme v období výročí a nabízíme klietovi možné korekce. Náš automat tady dělá to, co by každý měl dělat sám, ale nechce se mu . Finální rozhodnutí je ale samozřejmě na klientovi. Protože jsme součástí největšího tuzemského makléře, společnosti Renomia, máme i vlastní likvidátory, což na trhu, vyjma pojišťoven, nikdo nenabízí. Má-li náš klient pocit, že nebyl uspokojen dostatečně pojišťovnou, ujmeme se toho my.

  • barbushka

    Dobrý den,

    nemám žádnou přímou otázku, ale chtěla bych vám poděkovat za to jak to děláte. Príma servis a příjemná komunikace.

    bára

  • Host chatu

    ...

  • Petra Z.

    Dobrý den, dozvěděla jsem se, že mohu změnit svou smlouvu na povinné ručení, ovšem nějak stále nevím kdy a jak. Pochopila jsem správně, že Suri.cz mi má hlídat termín, kdy mohu tuto změnu provádět?

  • Host chatu

    Ano, pokud si sjednáte smlouvu u nás, spadne automaticky do režimu revizí. Ten sám hlídá termín výročí a my se vždy ve správnou dobu ozveme a řekneme, jak si smlouva z dnešního pohledu stojí. Týká se tojak pojištění, cen energií, ale třeba i hypoték. Víme, že s hlídáním termínů mají klienti obecně problém, tak to děláme za ně v rámci servisu.

  • Saša

    Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak je to splacením havarijního pojištění na auto. Před cca pěti lety jsem uzavřela havarijko s nejmenovanou pojišťovnou na 2 roky staré auto a platím celou dobu tu samou částku. Nevím ale, jak by se postupovalo v případě havárie - odškodnění pojišťovnou se totiž dle všeho odvíjí od aktuální hodnoty auta. Platím tedy zbytečně moc? Pomůže mi změna pojišťovny? A jak případně mohu smlouvu u té aktuální vypovědět? Díky Alexandra

  • Host chatu

    Velmi pravděpodobně platíte zbytečně moc. Cena auta každým rokem klesá a s ní i částka, kterou by jste dostala v případě havárie. Právě proto se vyplatí smlouvy kontrolovat každý rok a nenechat je automaticky prodlužovat.

  • WARMAST

    Jak si obecně udělat pořádek ve smlouvách?

  • Host chatu

    Obecně stačí, když si budete hlídat výročí kontraktů a průběžně je obnovovat. Každá domácnost má dnes řadu smluv (nejedná se jen o pojištění) a v součtu už mohou dělat úspory solidní částku. Ne vždy jde ale jen o cenu. Třeba u pojištění jde i o pojistné částky, které mohou být, a s odstupem let pravděpodobně i budou, špatně nastaveny. V případě škody pak může jít i o řádově vyšší částky, které od pojišťovny nedostanete, protože na ně ze smlouvy nemáte právo.

  • GF

    Dobrý den. Jak často pojistky kontrolovat a jakým způsobem?

  • Host chatu

    ideálně každý rok v období jejich výročí (cca 6 týdnů před datem sjednání), kdy se dají vypovědět a změnit za lepší.

  • DENMARK

    Jak se bránit proti zavádějícím nabídkám?

  • Host chatu

    Ideální je samozřejmě jistá úrověň finanční gramotnosti. Je dobré alespoň vědět, jak v praxi finanční produkty fungují a nečekat zázraky. Takové ty příliš dobré nabídky jsou podezřelé a zde bych věřil instiktům. Produkty, které do vás někdo natlačí na sílu bez toho, aniž by jste si o ně sám řekl, jsou potenciálně nebezpečné. Radil bych také, neupisovat se na příliš dlouhé období a smlouvy vždy pravidelně kontrolovat.

  • Lisa

    Jak se dá na pojištění ušetřit?

  • Host chatu

    Můžete se na to dívat dvojím způsobem. Ta první jednoduchá cesta je pravidelně smlouvy měnit. Pravděpodobně ušetříte. Druhý pohled - pokud máte skutečně dobře nastavenou pojistku od dobrého dodavatele, pak v případě pojistné události skutečně funguje jak má. Tedy uštříte opravdu velké peníze. Opět to ale chce přistupovat k pojištění aktivně. Bez práce nejsou koláče.

  • Alan Nezhyba

    Máš rád Fernet Stock?

  • Host chatu

    Ahoj Alane, jasně že mám ;)

  • VláĎa K.

    Dobrý den,

    chtěl bych se zeptat, jestli zajišťujete také konsolidaci půjček a za jakých podmínek.

    Díky, V.

  • Host chatu

    Zajišťujeme i konsolidaci půjček, protože stejně jako úvěry a hypotéky spadají do tzv "rodinných financí". Dle našeho nejlepšího vědomí a svědomí poskytujeme v porovnání s trhem dobré nabídky + i zde spadáte do režimu pravidelné obnovy smluv. Jinak to ale záleží na konkrétní poptávce.

  • Soňa

    Co znamená zkratka SURI, moc finančně to nezní :). Zajimalo by mne jestli se zajišťujete aukce v rámci výběru dodavatele energií.

  • Host chatu

    SURI je od slova surikata. Hlavním proklientským benefitem je totiž hlídání všech kontraktů a jejich pravidelná aktualizace. A surikaty jsou známé tím, že neustále hlídají. Takže proto.

  • Jiří

    Dobrý den, pane Jechorte,

    řešil jsem s rodiči jejich smlouvy a jsou už hodně zastaralé a pro dnešní podmínky na trhu nevýhodné. Jak mohu takové smlouvy vypovědět? Má smysl od smluv odstoupit předčasně? Jsou za to nějaké sankce?

    Děkuji

    Jiří

  • Host chatu

    Od smluv bych předčasně neodstupoval, hrozí vám sankce, nebo se smlouva jednoduše vypovědět nedá vůbec. Nicméně šanci máte vždy po 12 měsících od data sjednání. Stačí si ho zaznamenat a cca 3 měsíce před ním pořešit alternativní nabídku. Budete-li spokojený, starou smlouvy zrušíte bez sankce

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 39/2018 najdete >




Týden

Instinkt

Sedmička

Faktor S

Exkluziv

Interview

MarketingSalesMedia

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Family

Barrandov Plus


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.