Jak sportovat v těhotenství? Odpovídala Anna Štumpf

Chat je uzavřený18.11.2019 10:00

Anna Štumpf.

Jak se dostala k častému sportování? Čemu všemu se v těhotenství věnovala? Co by do svého jídelníčku měli zařadit aktivní sportovci i nastávající maminky? Jak často běhá? Dají se stíhat dvě malé děti i pravidelné sportování? Co je to projekt Cílem je začít? Proč se stala jeho ambasadorkou? Ptejte se Anny Štumpf v pondělí 18. listopadu od 10.00. 

Blogerka a inspirativní sportovkyně Anna Štumpf je usměvavá a vysportovaná maminka dvou malých synů. V prvním těhotenství hledala informace o tom, jestli a jak může pokračovat v běhání a fitness aktivitách. A protože na internetu nezjistila skoro nic, rozhodla se založit blog @tehuvbehu a své pocity, úspěchy i překážky sdílet. Vyšla jí úspěšná kniha a aktuálně má už spoustu sledujících. Na jaře letošního roku se stala ambasadarkou projektu Cílem je začít, který vznikl u příležitosti zavedení tvarohu Protein Bohušovické mlékárny na trh. Jeho hlavní myšlenkou je motivace udělat první krok a neodkládat své rozhodnutí začít sportovat na zítřek.

Chat

  • Tereza

    Do kolikátého týdne jsi sportovala, a co přesně jsi dělala?

  • Host chatu

    Hezké dopoledne! V prvním těhotenství (syn se narodil 9/2016) jsem neměla tolik informací, tak jsem se držela trochu zpátky, běhala jsem do pátého měsíce, pak už jen fitko, kde jsem byla ještě den před porodem - a tam to vše začalo :) Ve druhém těhotenství (druhý syn se narodil 6/2018) jsem byla zaprvé v lepší kondici, zadruhé mnohem informovanější, takže ještě na konci osmého měsíce jsem se účastnila závodu na 5 km. Běhala jsem mnohem víc, na fitko už nebylo tolik času, ale nějaké cviky na bolest zad jsem dělala doma pořád.

  • SK

    Které sporty jsou pro těhotnou ženu nejvhodnější?

  • Host chatu

    Nejsem lékařka, fzioterapeutka, a zatím ještě ani profi trenérka, takže si netroufám říct, co je dobré nebo naopak nevhodné. Mohu jen doporučit a přidat něco ze své zkušenosti. Pokud byla žena na konkrétní sport před otěhotněním zvyklá, těhotenství probíhá naprosto v pořádku, není důvod, aby přestala. Jen se musí naučit poslouchat své tělo a trénink přizpůsobit aktuálnímu zdravotnímu stavu. Pokud jde třeba o mně a běh, zpomalila jsem a zkrátila vzdálenost. Znám ale i ženy, které tím, že byly zvyklé na mnohem větší zátěž, uběhly i v těhotenství maraton nebo půlmaraton, zvedaly těžší váhy až do porodu nebo dokud jim to bříško dovolilo, lezly po stěnách... Pokud jste před otěhotněním nic nedělala, poraďte se s odborníkem, ale například procházkou, plaváním nebo těhotenskou jógou nic nezkazíte. Každopádně co lékař, to jiný názor, já byla u 4 a ani jeden neměl stejný názor jako druhý...

  • DENMARK

    Které sporty nejsou pro těhotnou ženu vhodné?

  • Host chatu

    Částečně jsem odpověděla v minulé otázce, ale obecně platí, že nejsou vhodné žádné sporty, kde jdete to extrémního vyčerpání (laktát), takže pozor na vysokou tepovku. Rizikové jsou ale i kontaktní sporty a samozřejmě není vhodné ani posilovat přímé břišní svaly. Myslím si, že i planky, které občas někdo doporučuje, jsou zbytečné. Každopádně nějaké cviky na core, brániční dýchání, pánevní dno... povolené jsou. Je to ale velmi individuální a doporučuji konzultovat s fyzioterapeutem.

  • ANTI

    Jak by vlastní těhotenství měly prožívat aktivní sportovkyně?

  • Host chatu

    Znám profesionálky, které se po porodu neplánovaly vrátit k vrcholovému sportu, a ty se rozhodly konečně po letech dřiny nic nedělat a "užít si to" :) Znám ale i ty, které sice tréninky přizpůsobily a v těhotenství upravily, ale na pohled laika a amatérských sportovkyň to bylo stejně až moc - protože každý je zvyklý na jinou zátěž. Například, když byla sportovkyně zvyklá běhat denně 10 kilometrů a v těhotenství to upravila denně na 5, 7, je to pro někoho pořád hodně. Často slýchám názor, že profesionální sportovkyně, pokud se chtějí po porodu vrátit, by ani přestávat neměly (pokud jim to těhotenství dovolí), mohl by to být pro tělo velký šok. Ale myslím, že to platí i pro hobby sportovce. V určité míře.

  • Mirka

    Dobrý den, jsem v pátém měsíci a často mě boli záda. Můžete mi prosím poradit, jak si ulevit cvičením?

  • Host chatu

    Na záda mi pomohl velký balon (fitball) a časté protahování. Nějaké cviky, složené ve spolupráci s trenéry a fyzioterapeuty najdete v mojí knížce "Těhu v běhu", na blogu nebo na mém Instagramu. Pokud Vás trápí jen záda, doporučuji nějaké těhotenské lekce.

  • Pavlína Horná

    Aničko, jak často sportujete a dbáte i na vyvážený jídelníček?

  • Host chatu

    Musím přiznat, že aktuálně sportuji méně než v obou těhotenství. Kluci vyžadují přes den hodně pozornosti a já je o ni nechci připravit, chci si to s nimi užít, večer pracuji u počítače... Ale snažím se 2-3x týdně běhat (díky za běžecké kočárky!) a alespoˇ2x týdně si zacvičit doma - i když dřez přetéká nádobím a děti mi u toho skáčou po hlavě :) Co se týká jídla, to já miluju! A sladké! Takže nikdy jsem se neuměla a nechtěla úplně omezovat. Snažím se mít ale pestrý a vyvážený jídelníček.

  • Zita N.

    Čím vás uchvátil tvaroh Protein a projekt Cílem je začít?

  • Host chatu

    Pro mě, jako pro akční a hodně zaneprázdněnou mámu má Protein dva hlavní benefity. Zaprvé, když nestíhám, je to pro mě skvělá svačina, která mi dá vše, co potřebuju. A zadruhé, když pracuji u počítače pozdě do noci a přijde na mě hlad, vím, že Protein je to, po čem můžu bez výčitek sáhnout. Co mě nadchlo, byla hlavní myšlenka projektu: “Cílem je začít”. Naprosto to souzní s duchem mého blogu. Zvednout lidi z gauče a donutit je něco dělat. Ne od nového roku, příštího měsíce nebo od pondělí. Prostě hned teď! Ukázat jim, že i pracující máma dvou malých dětí to zvládne a může na sobě makat. A když to dám já, dáte to i vy!

  • Ivan Hosnedl

    Zdravim, co je projekt Cilem je zacit? Je to i pro muze?

  • Host chatu

    Myslím, že částečně jsem odpověděla už v minulé otázce. Je to projekt k uvedení nového produktu (Protein, Bohušovická mlékárna) na trh. A pro muže je samozřejmě! Tvaroh ve spojení s proteinem - ideální kombinace pro sportovce!

  • Nina

    Hezké dopoledne, Anno, běháte i přes zimu. Jaké doporučujete oblečení a jak dlouhé trasy?

  • Host chatu

    Nino, moc zdravím! V zimě běhám ráda, pokud není venku vyloženě rozbředlý sníh, ledovka nebo neleje. Říká se, že není špatného počasí, jen špatně oblečeného běžce. Z vlastní zkušenosti doporučuji vrstvit a věci spíš odkládat, než promrznout. Pokud je velká zima, protahujte se až doma. A z mokrého oblečení rychle do teplé sprchy. Jak dlouhé trasy? To je zase hodně individuální. Já běhám nejčastěji 8, 10 km, ani v zimě to neměním. Znám ale holky, které, stejně jako v létě běhají v zimě půlmaratony.

  • Lenka

    Kde se dá sehnat vaše knížka?

  • Host chatu

    Těhu v běhu vydalo nakladatelství Albatros, takže je k dostání ve všech knihkupectvích, včetně těch onlinových.

Foto: archiv

Autor: - red -




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 51/2019 najdete >




Týden

Sedmička

Exkluziv

Interview

Sedmička křížovky

Sedmička křížovky XXL

Sedmička Naše životy

Týden Historie

TV Barrandov

Kino Barrandov

Barrandov Krimi

Barrandov News


Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Více informací najdete ZDE.